کد خبر: 875645
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش خبرنگار «جوان» از بهشت معصومه قم
گلزار شهداي بهشت معصومه آرامگاه شهداي زينبيون، فاطميون و شهداي گمنام است كه اين روزها مأمني براي زائران و بازديدكنندگانش شده است. اينجا رنگ رخسار خبر مي‌دهد از سر درون. رنگ پرچم هر قطعه نشان از شهداي آن قطعه مي‌دهد.
 صغري خيل‌فرهنگ
در ميانه راه حرم حضرت معصومه(س) گلزار شهداي بهشت معصومه قرار دارد كه در سه كيلومتري شهر قم است. ابتداي ورود به شهر به زيارت شهدايي كه در بهشت معصومه قم مدفون شده‌اند، مي‌رويم. شهدايي كه به هر طريقي خود را به جمع مدافعان حرم رسانده و سعادت شهادت را براي خود خريده‌اند. گلزار شهداي بهشت معصومه آرامگاه شهداي زينبيون، فاطميون و شهداي گمنام است كه اين روزها مأمني براي زائران و بازديدكنندگانش شده است. اينجا رنگ رخسار خبر مي‌دهد از سر درون. رنگ پرچم هر قطعه نشان از شهداي آن قطعه مي‌دهد. پرچم‌هاي زرد با نشان زينبيون نشان از شهداي تيپ زينبيون دارد و پرچم‌هاي زردرنگ با علامت فاطميون بالاي سر هر مزار نشان از شهداي فاطمي دارد.
 تنها پر كاهي تقديم به پيشگاه حق تعالي
ابتداي ورود به گلزار در سمت چپ، مزار شهيد احمد مكيان از شهداي مدافع حرم ايراني قرار دارد كه به محض ورود نوشته روي مزارش جلوه مي‌كند. بي‌اختيار ياد سنگ‌نوشته يكي از شهداي دفاع مقدس مي‌افتم كه بر سنگ مزار سيماني‌اش نوشته شده بود: پر كاهي است تقديم به آستان مقدس دوست. شهيد احمد مكيان هم در وصيتنامه خودش نوشته است: دوست دارم اگر جنازه‌ام به دست شما رسيد، پيكر بي‌جان مرا غريبانه تحويل گيريد و غريبانه تشييع كنيد و غريبانه در بهشت معصومه قطعه ۳۱ به خاك بسپاريد. روي سنگ قبرم چيزي ننويسيد و اگر خواستيد فقط بنويسيد:«تنها پر كاهي تقديم به پيشگاه حق تعالي.»
شهيد مكيان از رزمندگان لشكر فاطميون بود و به همين خاطر وصيت مي‌كند در كنار همرزمان افغانستاني خود در قطعه ۳۱ مدافعان حرم بهشت معصومه(س) به خاك سپرده شود. احمد مكيان از روحانيون و ورزشكاران جوان خوزستاني بود كه در شهرك طالقاني ماهشهر به دنيا آمد و در خانواده‌اي مذهبي و روحاني در آبادان تربيت يافت. پدر اين شهيد والامقام از روحانيون معروف آبادان به شمار مي‌رود. اين جوان خوزستاني از چندي پيش به دفاع از حريم حرم در سوريه به اين كشور اعزام شد و پس از نبرد با تكفيري‌ها سرانجام فدايي حضرت زينب كبري(س) و حضرت رقيه(س) شد و نامش به عنوان يكي از شهداي مدافع حرم آبادان و ماهشهر به ثبت رسيد. شهيد مكيان از حافظان قرآن كريم استان خوزستان و طلبه مدرسه علميه امام رضا (ع) قم هم بود. احمد در سن ۲۱ سالگي و بعد از تحمل پنج روز جراحت در روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ماه برابر با اول ماه مبارك رمضان در سوريه به فيض عظيم شهادت نائل آمد.
 مهاجران شهيد
مزار شهداي فاطميون در بهشت معصومه قم جلوه خاصي دارد. اينجا مهاجران شهيدي آرميده‌اند كه عشق و ارادتشان به نظام اسلامي و اهل بيت(ع) آنها را بعضاً از افغانستان به ايران كشانده تا به جمع مدافعان حرم ملحق شوند. سنگ مزار شهداي فاطميون را رديف به رديف مرور مي‌كنم و چون پيش‌تر زندگي تعدادي از آنها را در صفحات پايداري روزنامه جوان به چاپ رسانده‌ايم، شناختي كلي از آنها دارم. شهدايي كه در ميانشان از كارگر گرفته تا محصل از دانشجو تا مهندس از بنا تا نجار و روحاني ديده مي‌شود، يعني از همه صنف هستند. شهدايي نظير شهيد ضيا حسيني، نوجوان فاطمي كه خود را به صفوف مدافعان حرم فاطميون رساند و شهيد سيدمصطفي كريمي شهيد مهندس و نخبه دانشگاه شريف. شهدايي كه هر از چند گاهي مأمن عاشقانشان مي‌شوند و ملجأ خانواده‌هايي كه دردانه‌شان را در ميان همه آن خاطرات و وابستگي و دلبستگي دفن كرده‌اند. اينجاست كه به اين فرموده امام خميني(ره)‌ مي‌رسم كه شهدا امامزادگان عشقند كه مزارشان زيارتگاه اهل يقين است.
 زينبيون
چند قدم دورتر از شهداي فاطميون، مزار شهداي تيپ زينبيون در رديف‌هاي به هم چسبيده قرار دارد. شهدايي كه برايمان گمنام‌تر از شهداي فاطميون هستند. اينها همان مجاهدان دليري هستند كه امام خامنه‌اي در يكي از ديدارها خطاب به خانواده شهدا فرمودند: سلام من را به مدافعين حرم پاكستاني برسانيد. زينبيـون خيلي خوب مي‌جنگند، خيلي خوب مجاهدت مي‌كنند. سلام من را به پدرها و مادرها و خانواده‌هايشان برسانيد.
 وقتي سنگ مزار شهداي زينبيون را مي‌خوانم شايد تنها تعداد كمي از آنها را به نام بشناسم و همين بهانه‌اي مي‌شود كه پيش از گذشته پيگير مصاحبه و همكلامي با خانواده شهداي زينبيون شوم و ان‌شاء‌الله در مجالي ديگر شاهد چاپ مطالبي از اين شهداي مظلوم و غريب باشيم.
 هواي ما را داشته باش
حال و هواي معنوي گلزار بهشت معصومه(س) را بايد از زائرانش سراغ گرفت. آنها زيارتگاه شهدا را مأمني امن براي ارتباط و وابستگي با اين فرشتگان زميني مي‌دانند. در اين ميان چند رزمنده مدافع حرم را مي‌بينم كه با دوستان شهيدشان ديدار تازه مي‌كنند. يكي بر بالاي مزار شهيد احمد مكيان، ديگري بر بالاي مزارشهيد سيد مصطفي موسوي و آن ديگري ميان همه ابهت و شهدا به روزهاي فراق مي‌انديشد و اشك اما امانش نمي‌دهد. آخرين بند اين گزارش مي‌شود جمله يكي از رزمندگان فاطميون خطاب به رفيق شهيدش احمد مكيان كه مي‌گويد: داداش احمد ما مي‌رويم. يادت نرود هواي ما را داشته باش و دست ما را هم بگير.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار