کد خبر: 875556
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز غفلت مسئولان از ظرفیت بالقوه رسانه ها در رویداد «تبریز2018» را خطای راهبردی مسئولان دانست.
دکتر مهران صمدی با بیان اینکه غفلت از ظرفیت رسانه ها در برندینگ مکان و رویداد تبریز 2018 غفلت قابل اغماض نبوده، بلکه خطای راهبردی است، گفت: اینکه مردم جهان اسلام بدانند تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی در کشور جمهوری اسلامی ایران است، کفایت نمی کند.

مهران صمدی، افزود: رسانه ها می توانند با تمرکز و پوشش مشخصه ها و مزیت های تبریز از یک سو ذهنیت گردشگران را مهندسی کنند و از سوی دیگر همه ذی نفعان را به هماهنگی و همکاری تشویق کنند.

وی یادآوری کرد: اگر بخواهیم از رسانه ها در تبریز 2018 کمک بگیریم باید برای آن ها شرح وظایف بنویسیم.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: برای اینکه در سال 2018، تبریز به پایتخت جهانگردی و گردشگری جهان اسلام تبدیل و اهداف این رویداد محقق شود، باید این شهر را به برند تبدیل کرد.

مهران صمدی افزود: برندسازی مکان، چارچوبی را فراهم و اصولی را ساماندهی می کند که به وسیله آن بر مزیت ها و مشخصه های رقابتی تبریز تمرکز می شود و این مشخصه ها و مزیت ها به گردشگران بالقوه جهان اسلام منتقل می شود.

وی با اشاره به ضرورت برندسازی تبریز، اظهار کرد: براساس اصل 'لوح سنگ خالی' اغلب مردم جهان از 90 درصد شهرها هیچ ذهنیت و تصوری ندارند و علاوه بر آن در 10 سال اخیر ایران هراسی در دستور کار بسیاری از رسانه های خارجی بوده است.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز یادآوری کرد: برای برندینگ گردشگری تبریز باید جذابیت بازدید از این شهر را در افراد ایجاد کرد.

صمدی یادآوری کرد: برندینگ مکان دارای دو مرحله بوده که مرحله اول شامل تدوین راهبرد بوده و نیازمند پژوهش های گسترده، مهارت های راهبردی و دانش کافی در زمینه های گردشگری و مکان سازی است.

وی گفت: مرحله دوم اجرای راهبرد است که نیازمند تبلیغ، طراحی وب سایت و روابط عمومی بوده و بدون جلب مشارکت سازنده رسانه ها، برندینگ مکان گردشگری محال است.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه برغم گسترش اینترنت و رسانه ها در جامعه کماکان تلویزیون فراگیرترین رسانه در کشور ما است، گفت: تلویزیون به کمک سایر رسانه ها باید انتظارات و مطالبات را به مردم معرفی کند.

صمدی افزود: ابتدا باید هدف و جامعه هدف مشخص و سپس برای تامین نیازهای افراد و گردشگران خارجی و داخلی برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه برندینگ تبریز 2018 باید پژوهش محور باشد، یادآوری کرد: این پژوهش باید منجر به تدوین سند استراتژیک و راهبری شده سپس امور مربوط به اجرا، نظارت و کنترل و مدیریت اعمال شود.

صمدی ادامه داد: برای برندینگ مکان نیاز به سرمایه های زمانی، مالی، تجربی و دانشی است و پس از برآورده شدن این سرمایه ها نوبت ایجاد تعهد می رسد.

** شهرداری تنها متولی تبریز 2018 نیست/ برگزاری این رویداد نیازمند مشارکت همه دستگاه ها و مردم است

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی تواند متولی تبریز 2018 باشد، گفت: برندینگ تبریز 2018 نیازمند سطح بالایی از همکاری بین سازمان ها، نهادها، ارگان ها، اصناف، اتحادیه ها و آحاد مردم است.

صمدی افزود: همه ذینفعان باید رویکردهای اتخاذ شده برای برندینگ تبریز را پذیرفته باشند تا هنگام مواجهه با گردشگران از خدمت برای ایجاد یا تقویت تجربه مثبت برای گردشگران استفاده کنند.

وی اظهار کرد: متولیان تبریز 2018 باید در این راستا به اینکه تبریز به چه چیزهایی شهره باشد؟ چگونه می توان مانند همه نبود و تبریز را رقابتی کرد؟ و دوست داریم وقتی مردم جهان اسلام نام تبریز را می شنوند چه احساسی داشته باشند و چه فکر کنند؟ پاسخ دهند.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با بیان اینکه پاسخ به این سئوالات در قلب برندینگ گردشگری نهفته است، یادآوری کرد: در این راستا نباید روی تشابه ها، بلکه روی تمایزها تاکید کرد، زیرا که تقلید دلزدگی و بی رغبتی در گردشگران ایجاد می کند ولی تمایز موجب جلب توجه آنان می شود.

صمدی با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی هر چه منسجم و کارآمد میان متولیان تبریز 2018 در جلسات خصوصی ادامه داد: برندینگ شهر باید بر اختلاف نظرها و رفتارهای مغرضانه فردی غلبه کند و فراسیاسی و فراجناحی عمل شود.

وی با تاکید بر ضرورت تدوین سند راهبردی در این رویداد یادآوری کرد: طبق این سند باید وظایف دستگاه ها، نهادها و رسانه ها مشخص شود.

مهران صمدی در پایان افزود: مسئولیت برگزاری عالی تبریز 2018 به عنوان یک فرصت با مسئولان ارشد استان بوده ولی کارها در این رویداد به زیرمجموعه ها سپرده شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر