کد خبر: 875489
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
نايب رئيس فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس شوراي اسلامي پنج عامل تضعيف مجلس دهم را تشريح كرد. 
به گزارش مهر، محمد دهقان در خصوص آسيب‌شناسي عملكرد مجلس دهم گفت: علت اينكه در ۱۶ ماه گذشته كار قابل اعتنايي در مجلس انجام نشده، سه عامل مهم است. نماينده مردم چناران و طرقبه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در مجالس قبل در بُعد اقتصادي، نمايندگان قوي‌تري مانند دكتر توكلي، نادران و مصباحي‌مقدم حضور داشتند، اين افراد نمايندگان تهران بودند كه مانند نمايندگان شهرستان، ملاحظه دولت را به دليل مشكلات حوزه انتخابيه نداشتند. عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اين نمايندگان افراد كارشناسي بودند كه صبغه علمي آنها بيش از صبغه سياسي‌شان بود و در بعد قانونگذاري و به ويژه در زمينه نظارت بسيار تأثيرگذار بودند. 
وي دومين عامل را عدم‌حضور افراد باتجربه در مديريت مجلس خواند و گفت: در مجلس نهم افراد برجسته‌اي مانند مهندس باهنر در مديريت مجلس نقش‌آفريني مي‌كردند كه با همكاري تعدادي از اعضاي هيئت رئيسه امور محتوايي مجلس را سامان مي‌دادند و به كميسيون‌ها جهت داده و به تصويب طرح‌هاي مهم و كنار گذاشتن طرح‌هاي فاقد اولويت كمك مي‌كردند. دهقان در توضيح سومين عامل، با تأكيد بر اينكه مجلس در بعد قانونگذاري ضعيف شده است، گفت: تفرقه‌اي كه در مجلس دهم با ايجاد سه فراكسيون كه هيچ‌كدام اكثريت را ندارند، ايجاد شده، موجب پايين آمدن كارآمدي مجلس در بُعد قانونگذاري و نظارت شده است. 
وي تأكيد كرد: اعضاي فراكسيون اميد اولين بار است كه در مجلس حضور مي‌يابند و اكثر آنها در زمينه قانونگذاري تجربه ندارند، در بُعد نظارت نيز علاوه بر فقدان تجربه لازم به دليل هماهنگي با دولت، محدوديت‌هايي دارند. نماينده مردم طرقبه و چناران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: فراكسيون نمايندگان ولايي نيز اكثريت را ندارد كه اين موضوع موجب مي‌شود طرح‌هاي مهم در مجلس تصويب نشود، چون در زمان بررسي طرح‌هاي مهم، اختلافات مهم بروز مي‌كند. 
دهقان رياست مجلس را عاملي مهم در نظم‌دهي به طرح‌ها و لوايح و افزايش وزن سياسي مجلس خواند و گفت: آقاي لاريجاني چندي قبل گزارشي از ۲۰ مورد بحراني در كشور دادند. عده‌اي از نمايندگان همان زمان معتقد بودند رئيس مجلس و افراد بانفوذ بايد براي اين موضوع وقت بگذارند. اگر در اين چهار سال، چهار مشكل كشور حل شود، گام مهمي برداشته شده است. 
وي تأكيد كرد: مجلس اگر وسط بيايد، دولت مجبور به اجراي مصوبات مجلس است، نيازمند مجلسي باانگيزه و قوي هستيم تا دولت سرخط بيايد و مشكلات مردم حل شود. 
دهقان با بيان اينكه نمايندگان تهران بيشتر مي‌توانند موجب تحرك‌بخشي به مجلس شوند، گفت:نمايندگان تهران در مجلس دهم، برخلاف گذشته موتور محرك مجلس نيستند. هميشه نمايندگان تهران جلودار مجلس هستند، چون محدوديت نمايندگان شهرستان‌ها را ندارد اما در دوره دهم اين وضعيت وجود ندارد. وي ادامه داد: این نگاه سياسي در بين برخي نمايندگان وجود دارند كه مي‌گويند هرچه دولت مي‌گويد، خوب است که موجب تضعيف جايگاه نظارتي مجلس شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
در درجه اول نظر رئیس مجلس است که با دولت همراهی تام دارد ودولت هم که کلا برنامه ای برای داخل کشور ندارد !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار