کد خبر: 875438
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
نيمه تمام ماندن طرح هاي ملي از مشکل به معضل تبديل شد
پروژه هاي نيمه تمام و طرح هاي اساسي عمراني که در نيمه راه يا گرفتار بي پولي و کمبود اعتبار روبرو شده اند و يا پاسکاري و جابجايي مديران انها را به ته ليست اولويت ها کشانده سالهاست حکم يک معضل لاينحل را در برخي استانها پيدا کرده است. طرح هايي که انقدر مشمول گذر زمان بوده اند که حالا خود نقش نابودگر را ايفا مي کند. نيمه تمام ماندن طرح هاي حوزه کشاورزي جنوب فارس از جمله طرح هاي ملي است که نه تنها طي سالها دردي از اين صنعت دوا نکرده است بلکه حالا در سايه تعلل مسئولان، کمر به خشکاندن زمين هاي اين خطه بسته و خسارات بسياري به ساکنان منطقه وارد کرده است

نويسنده: مريم احمدي

گذشته از انجام اصلاحات اساسي در حوزه کشاورزي و اعمال قانون الگوي کشت با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي که سالهاست در برخي استانها به ويژه نواحي جنوبي کشور مغفول مانده است تعلل در اجراي پروژه هاي نجات بخش موقتي در حوزه کشاورزي نيز سبب شده اين صنعت در مناطقي چون روستاهاي جنوب فارس به يک قدمي نابودي برسد . طرح ملی « زهکشی دشت لاغر» در جنوب استان فارس از جمله طرح هايي است که زندگي ساکنان روستاهاي اين منطقه را به بن بست جدي رسانده است. پس ازاحداث سد سلمان فارسي در نواحي جنوبي استان فارس حدود يک دهه پيش، به منظور بهره مندي دشت لاغر از سرريز اب سد مذکور، ايجاد بند انحرافي و زهکشي در اين دشت در دستور کار قرار گرفت. طرحي که به دليل ضرورت اجراي ان ميليارد ها تومان اعتبار دريافت کرد تا علاوه بر ابرساني به دشت لاغر، با کاستن از شوري اب مرهمي بر زخم چندين ساله کشاورزي اين خطه بگذارد.ضمن اينکه اين طرح به عنوان يکي ازعوامل پيشگيري از فرسايش خاک درروستاهاي جنوب فارس هم مطرح شده بود. اما پس از گذشت بيش از يک دهه نه تنها اهداف تعيين شده اين طرح محقق نشد بلکه به دليل اجراي ناقص طرح زهکشي زمين هاي زارعي اين منطقه در معرض تخريب قرار گرفته اند. موضوعي که ابوذر نامور دهيار روستای کهنویه از روستاهاي اين منطقه آن را موردانتقاد قرار داده ومي گويد: متاسفانه تعلل در ايجاد طرح زهکشي دشت لاغر سبب تخريب زمين هاي کشاورزي شده و به رغم بازديد و تاکيد وزيرسابق نيرو از اين منطقه هيچ مسئولي براي تکميل آن اقدامي نمي کند.

تعلل بيشتر فرسايش خاک روستاها

علاوه برمحروم ماندن کشاورزي روستاهاي جنوب فارس از مزاياي اجراي طرح زهکشي دشت لاغر اجرای ناقص طرح مذکور باعث ایجاد شکاف به سمت خط انتقال آب از سد سلمان فارسی و جاده شیراز- خنج شده که مي تواند براي ساکنان خطراتي را ايجاد کند . ضمن اينکه به دليل نوع خاک اين منطقه، بارندگي و طغياني شدن رودخانه هاي جنوبي استان اراضي اين نواحي در معرض فرسايش شديد خاک قرار گرفته اند. مشکلي که بنابه گفته نامور با تکميل اين طرح مي تواند تا حد چشمگيري کنترل شود . با اين وجود سازمان اب منمطقه اي استان فارس به عنوان متولي اصلي اجراي اين طرح نه تنها تاکنون در اين خصوص وارد عمل نشده است بلکه در قبال پيگيري رسانه ها نيز خود را ملزم به پاسخگويي نمي داند! به هر حال ازانجا که اين طرح در صورت تکميل مي تواند علاوه بر بهره مندي کشاورزان روستاها از اب سد، مانعي براي بروز سيلاب هاي ويرانگر و فرسايش خاک محسوب شود ضروري است مسئولان مربوطه با اقدامات فوري از تبعات ناخوشايند تعلل بيشتر اجراي طرح ملي زهکشي دشت لاغر جلوگيري کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار