کد خبر: 875336
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
در واکنش به گزارش‌ها از توافق 2 معاون رئیس جمهور عراق با بارزانی ابراز شد
دولت مرکزی عراق ضمن مخالفت با توافقات بین دو معاون رئیس‌جمهور این کشور با رئیس منطقه کردستان، تأکید کرد كه چنین توافقاتی برای بغداد الزام‌آور نیستند.
دولت مرکزی عراق ضمن مخالفت با توافقات بین دو معاون رئیس‌جمهور این کشور با رئیس منطقه کردستان، تأکید کرد كه چنین توافقاتی برای بغداد الزام‌آور نیستند.
در شرایطی كه دولت مركزی عراق هرگونه مذاكره با مقامات اقلیم كردستان را به لغو نتیجه همه‌پرسی جدایی مشروط كرده است اما برخی مقامات این كشور بدون اطلاع بغداد با كرد‌ها مذاكره كرده‌اند كه واكنش تند حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق را در پی داشته است. العبادی روز یك‌شنبه با آنچه نتایج دیدار بین دو معاون رئیس‌جمهور این کشور (اسامه النجیفی و ایاد علاوی) با رئیس منطقه کردستان عراق خوانده شده، مخالفت و اعلام کرد توافقات صورت گرفته، الزام‌آور نیستند. شبكه روداو،‌‌شنبه شب از توافقی بین رئیس جدایی‌‌طلب منطقه کردستان و دو معاون رئیس‌جمهور عراق خبر داده بود که بر مبنای آن، تحریم‌های منطقه کردستان باید رفع شوند.

بر اساس این گزارش، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم و دو معاون رئیس‌جمهور عراق درباره اوضاع جاری در کشور و نحوه حل و فصل مسائل و مشکلات ایجاد شده در عرصه سیاسی رایزنی کرده بودند و به توافقی شامل چهار محور دست یافته بودند. توافق مذکور شامل گفت‌وگو و نشست میان طرف‌های اصلی سیاسی عراق برای آرام‌سازی فضای ایجاد شده میان بغداد و اربیل بر اساس یک دستورکار مشخص و یک برنامه با سقف زمانی باز، آغاز گفت‌وگو‌ها بر اساس یک سازوکار برای هماهنگی مستمر و رفع فوری تحریم‌‌ها علیه منطقه کردستان بود. اسعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق، روز یك‌شنبه در سخنانی اعلام کرد:«دولت عراق اقدامات خارج از چارچوب قانون اساسی را به رسمیت نمی‌شناسد و موضع خود را در قبال همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان تغییر نمی‌دهد.» از سوی دیگر، بارزانی در دیدار با سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق آمادگی اربیل را برای گفت‌وگو با بغداد اعلام كرد.

به گزارش شبكه روسیا‌الیوم، هیمن هورامی، مشاور سیاسی بارزانی در صفحه خود در توئیتر نوشت که بارزانی در این نشست تأکید کرد که اقلیم کردستان برای گفت‌وگو با بغداد بر اساس دستور کار باز و بدون پیش‌شرط از سوی طرفین طی مدت زمانی مشخص آمادگی دارد. بارزانی اخیراً گفته است كه مسیر گفت‌وگو‌ها با دولت عراق همچنان باز است ولی بغداد می‌گوید تا زمانی كه كرد‌ها نتیجه همه‌پرسی را لغو نكنند، مذاكره‌ای در كار نخواهد بود. العبادی بار‌ها گفته است كه جدایی كردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و از هر اقدامی برای مقابله با آن استفاده خواهد كرد. دولت عراق روز ‌‌شنبه از ایران و تركیه خواست گذرگاه‌های خود با اقلیم کردستان عراق را ببندند و تمامی تعاملات تجاری با این اقلیم را متوقف و این تعاملات را به بغداد منحصر کنند.
   
تركیه: انتقال نفت را متوقف می‌کنیم 
تركیه كه حمایت خود را از حفظ تمامیت ارضی عراق اعلام كرده است بار دیگر به تعامل با بغداد در مقابل جدایی‌طلبی كرد‌ها تأكید كرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز یك‌شنبه اعلام کرد که کشورش با هرگونه درخواست دولت عراق برای بستن خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه با جدیت تعامل خواهد داشت. چاووش اوغلو در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ گفت: «ما حریم هوایی خود را بنا به درخواست بغداد به روی هواپیما‌هایی که به اقلیم کردستان می‌روند بسته‌ایم و شرکت‌های هواپیمایی ترکیه پروازهای‌شان را به اربیل و سلیمانیه متوقف کرده‌اند.» وی درباره موضوع گذرگاه‌های زمینی گفت: «گذرگاه‌‌ها بین ترکیه و اقلیم کردستان نیستند بلکه بین ترکیه و عراق هستند. 

ترکیه در این باره با دولت مرکزی عراق صحبت خواهد کرد». وزیر خارجه ترکیه گفت: «ما با هرگونه درخواست دولت عراق برای بستن خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان عراق از خاک ترکیه به بندر جیهان، با جدیت تعامل خواهیم داشت». تركیه مخالف جدایی كردستان است و آن را تهدیدی برای امنیت مرزهای خود می‌داند و به همین خاطر برای مقابله با سناریوهای غیرمنتظره نیروهای خود را در مرزهای مشترك با عراق به‌حالت آماده‌باش درآورده است و حتی رزمایش‌هایی را با ارتش عراق برگزار كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار