کد خبر: 875324
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴
واردات روغن با وجود كارخانجات نيمه‌تعطيل
دبير انجمن روغن‌كشي گفت: براي تكميل ظرفيت كارخانه‌هاي روغن‌كشي به جاي واردات روغن خام، بايد دانه‌هاي روغني وارد شود، با واردات روغن خام، پول كارگران برزيلي و آرژانتيني را مي‌دهيم. 
طي هفته گذشته شركت بازرگاني دولتي، فراخوان مناقصه‌اي براي خريد 30 هزار تن روغن خام سويا از شركت‌هاي خارجي را اعلام كرد كه واكنش‌هايي در پي داشت. مدير عامل شركت بازرگاني دولتي نيز مدعي شده بود كارخانجات روغن‌كشي در شش ماهه ابتدايي سال نتوانسته‌اند نياز وارداتي كشور براي تأمين روغن را برآورده كنند و براي تأمين ذخيره استراتژيك مجبور به اين كار شديم.
 در اين خصوص اكبر سبقتي در گفت‌وگو با فارس، در واكنش به فراخوان شركت بازرگاني دولتي براي خريد 30 هزار تن روغن خام سويا از محل واردات و شركت‌هاي خارجي، اظهار داشت: اگرچه در كشور شعار اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد داخل داده مي‌شود، اما در عمل، برنامه‌ريزي‌ها به گونه ديگري است. 
وي در پاسخ به ادعاي يزدان سيف مديرعامل شركت بازرگاني دولتي كه روز گذشته گفته بود بخش خصوصي نتوانسته است، با واردات 500 هزار تن دانه روغني نياز روغن كشور را تأمين كند و در نتيجه مجبور به واردات شده‌ايم، تصريح كرد:‌ اي كاش ايشان علت اينكه چرا امسال واردات دانه روغني نسبت به سال گذشته كاهش داشته را هم مي‌گفتند، سال گذشته بيش از 600 هزار تن كنجاله مازاد بر نياز وارد كشور شده بود و اگر كشوري ادعا دارد، از توليد دفاع مي‌كند، بايد پرسيد، چرا شركت پشتيباني امور دام بدون توجه به توليد داخل كنجاله وارد مي‌كند؟ 
دبير انجمن روغن‌كشي ايران با اشاره به ظرفيت‌هاي خالي كارخانجات روغن‌كشي در كشور گفت: اين همه نيروي بيكار، سرمايه‌گذاري مسكوت و كارخانجات روغن‌كشي در كشور وجود دارد كه تنها با 30 درصد ظرفيت خود كار مي‌كنند و اگر دانه روغني براي توليد روغن در كشور وارد شود، با استفاده از ظرفيت اين صنايع بيش از 35 درصد روغن خام كشور را مي‌توانيم تأمين كنيم. 
وي افزود: بايد پرسيد چرا به جاي آنكه اشتغال ايجاد كنيم، بايد با واردات روغن پول كارگر برزيلي و آرژانتيني را ما بپردازيم؟ 
سبقتي با اشاره به موضوع ديگري در مورد گذاشتن تعرفه 50 و 200 توماني براي واردات دانه روغني و روغن خام توسط مجلس، اظهار كرد: اگر آقايان ادعا مي‌كنند مجلس با گذاشتن اين تعرفه‌ها حلاوت خريد دانه روغني را از بين برده، از ايشان بايد پرسيد اين پيشنهاد توسط كدام بخش به مجلس رفته است؟ وقتي خود وزارت جهاد كشاورزي اين پيشنهاد را مي‌دهد، چگونه مي‌توانيم بگوييم مي‌خواهيم به خوداتكايي برسيم؟ 
وي اظهار اميدواري كرد: همانطور كه اكنون دولت مدنظر دارد كشت دانه‌هاي روغني از جمله كلزا را تقويت كند، از اكنون فكري هم به فكر صنايع تبديلي آن بكند، تا در آينده نه چندان دور، با مشكل فرآوري و از بين رفتن محصول مواجه نشويم؛ اتفاقي كه در بسياري از محصولات از جمله گوجه‌فرنگي، ميوه‌ و مركبات رخ مي‌دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار