کد خبر: 875217
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: همکاری دانشگاه ها با صنعت به عنوان یکی از ارکان توسعه استان، نیازمند مشوق‌هایی مانند ارتقای درجه علمی استادان دانشگاه بر مبنای همکاری آنها با صنعت است.
حسین مشتاقی درباره راهکارها برای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه با بیان این که در صنایعی که تولید در آن با علم و فناوری همراه شود پیشرفت روزافزون حاصل خواهد داد، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد زیاد واحدهای صنعتی صنایع در استان سمنان، باید فقدان ارتباط خوب دانشگاه با صنایع علت یابی شود.
وی با تاکید بر تقویت تفکر و ایده ارتباط دانشجو با شرکت های دانش بنیان، گفت: از راه ارتباط دانشگاه با صنعت می توان به کاهش نرخ بیکاری و در جهت رسیدن به اهداف و رفع مشکلات به دولت کمک کرد.
مشتاقی با اشاره به ایجاد دفتر مرکزی ارتباط صنعت و دانشگاه با هدف ارتقای سطح و به روزآوری فناوری صنایع، گفت: با ایجاد دفتر مرکزی خواسته های دانشگاه از صنعت و نیازهای صنعت به صورت تخصصی بررسی می شود تا ارتباط بهتری بین صنعت و دانشگاه شکل گیرد.
وی با اشاره به نارسایی تدوین وتهیه آیین نامه ها و مقررات برای آسان‌سازی ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: باید برخی از مقررات و قوانین برای ارتباط بهتر صنعت و دانشگاه بازنگری شود.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان، نبود اعتماد بخش صنعت به کاربردی بودن تحقیقات دانشگاهی را از دیگر موانع ارتباط صنعت و دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: می توان با هدف رفع موانع ارتباط صنعت با دانشگاه ،ضوابط و سازوکارهای تشویقی برای به‌کارگیری نتایج تحقیقات دانشگاهی در صنایع تدوین کرد.
وی اجرای طرح همیارِ کارآفرین را یکی از اقدامات انجام شده برای ارتباط صنعت با دانشگاه برشمرد و با اشاره به اجرای این طرح با هدف آشنایی عملی دانشجویان با کسب و کارهای کارآفرینانه از سوی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در این طرح دانشجویان دریک دوره زمانی مشخص در محیط کارِ کارآفرینان و کار فرمایان حاضر می شوند و کلیه فرآیند های تولید و ارائه خدمات و محصولات را از نزدیک مشاهده می‌کنند و الگوهای رفتاری و عملکردی کارآفرینان را به صورت عملی فرا می‌گیرند.
مشتاقی گفت: یکی از راهکارهای ایجاد رشته های جدید دانشگاهی با مشارکت صنعت و کاربردی کردن تحصیلات، آموزش همراه با کسب مهارت است، پیشرفت سریع فناوری نیازمند همراهی دانشگاه هاست و صنعت باید به تحولات سریع فناوری توجه کند.
وی با اشاره به رابطه دو سویه دانشگاه و صنعت بیان کرد: دانشگاه ها باید رشته ها و واحدهای درسی خود را متناسب با پیشرفت های فناوری بهبود بخشد.
مشتاقی با تاکید بر هماهنگی دروس دانشگاهی با نیازهای جامعه صنعتی کشور خاطرنشان کرد: زمانی این هدف محقق می شود که اطلاعات تجربی در کنار دانش های تئوری باشد.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان با اشاره به این که در کشورهای صنعتی به دانشجویان و متخصصانی که کارهای تحقیقاتی ارزشمند انجام می دهند مدرک معتبر معادل مدرک دانشگاهی اعطا می شود، افزود: اجرایی شدن و تداوم این روش درکشور ، موجب ایجاد انگیزه برای کارهای صنعتی است.
وی با بیان این که در کشور مراکزی مانند پژوهشگاه نیرو ،مرکز تحقیقات پلیمر وپژوهشگاه مواد و انرژی وجود دارد که اقدام به پذیرش دانشجو و اعطای مدرک می کنند، خاطرنشان کرد: تعداد این گونه مراکز در کشور باید بیشتر شود، باید مدرکی که بابت کارهای تحقیقاتی در این مراکز اعطا می شود معادل مدرک دانشگاهی دانسته شود.
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان، دریافت طرح های پیشنهادی و مورد نیاز صنایع و انجام تحقیقات در مورد آنها، پیگیری تشکیل کلاس های بازآموزی شاغلان بخش صنعت در دانشگاه و معرفی نیروی علمی دانشگاه ها برای دوره علمی در مراکز صنعتی منطقه را از اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف و ارتباط صنعت با دانشگاه برشمرد که از وظایف دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه ها است.
 استان سمنان 120 هزار دانشجو و یکهزار و 700 واحد صنعتی و تولیدی دارای پروانه بهره برداری دارد، سهم بخش صنعت و معدن در اشتغال استان بیش از 38 درصد و در تولید ناخالص استان حدود 22 درصد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر