کد خبر: 875216
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
رئیس میراث دامغان
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: چهار هزار هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی این شهرستان شناسایی شدند که 350 نفر بیمه شده و شاغل در کارگاه های این بخش هستند.
معصومه داوودیان افزود: از بین 250 رشته صنایع دستی در کشور، هنرمندان دامغانی در 25 رشته به صورت فعال، فعالیت می کنند که طبق آخرین آمارها 350 نفر بیمه شده و شاغل در کارگاه های این بخش هستند.
وی، یکی از شناسه های فرهنگ ایران را صنایع دستی عنوان کرد و گفت: با وجود ملموس بودن و آشنایی تمام افراد و اقشار جامعه به این صنایع، بسیاری از این هنرها در بستر زمان به دست فراموشی سپرده شده است.
داوودیان عنوان کرد: برگزاری همایش ها، ایجاد مکان های نمایشگاهی و بازارچه‌های صنایع دستی اقدام مهمی برای معرفی و شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیتهای صنایع دستی هر شهر است که در آینده می‌تواند موجب ایجاد بستر مناسب به منظور توسعه و ارتقای صنایع دستی در میان مردم منطقه باشد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان اضافه کرد: گلیم بافی، جاجیم بافی، معرق و مشبک کاری، گوهر تراشی، سیاهک دوزی، قلمکاری و کرباسبافی از رشته های بسیار فعال در دامغان می باشد.
داوودیان به مشکلات هنرمندان حوزه صنایع دستی اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم بالای هنرمند در شهرستان دامغان، اعتبارات کمی به این حوزه اختصاص می یابد به طوری که سال 94 تنها 15 نفر تسهیلات دریافت کردند.
وی یادآور شد: برای زنده نگهداشتن صنایع دستی و ایجاد اشتغال های خانگی دراین بخش، باید با اعطای تسهیلاتی همچون وام کم‌بهره، مرمت کارگاه ها به صورت بلاعوض و ایجاد بازار هدف، فعالیت این هنرمندان را تقویت کرد.
داوودیان به رشته های منسوخ صنایع دستی دامغان اشاره و خاطر نشان کرد: مسگری، نمدمالی، چلنگری از رشته های در حال منسوخ است که به دنبال تامین اعتبار و تقویت بخش خصوصی این 3 رشته برای احیای آن هستیم.
وی با بیان اینکه دامغان از لحاظ جایگاه این صنعت دارای هنرمندان خوب و خوش ذوق است و تنها مشکل موجود فقدان حمایت از هنرمندان است، به بازار هدف هنرمندان این صنعت اشاره کرد و افزود: در هر ماه یک تا 2 نمایشگاه در شهرستان دامغان به منظور ایجاد فرصت برای نمایش و فروش محصولات برگزار می شود و برپایی بازارچه نوروزی در ورودی های شهر و بازارچه تابستانه در پارک ملت در چند سال اخیر به منظور حمایت از صنایع دستی و تامین بازار برای آن انجام شده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان تصریح کرد : براساس مصوبه هیات دولت، احداث بازارچه های دائمی صنایع دستی در شهر سمنان در حال ساخت، در گرمسار در حال بهره برداری، در شاهرود در حال تحویل مکان است، اما شهرستان دامغان همچنان مکان و جایگاهی مشخص برای این بازارچه ندارد..
در شهرستان دامغان سالانه 300 نفر در کارگاه های صنایع دستی آموزش می بینند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر