کد خبر: 875192
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رئيس‌جمهور در دانشگاه تهران گفت منافع ما از برجام غيرقابل بازگشت است و 10 ترامپ هم نمي‌تواند مانع اين منافع شود اما توضيح نداد که دقيقاً کدام منافع!
آقاي رئيس‌جمهور مي‌گويد: «10تا ترامپ هم در دنيا درست شود، منافع ايران در برجام غيرقابل بازگشت است.»
معني اين حرف روشن نيست. درباره برجام بايد «رياضي» سخن گفت تا معني بدهد. يعني حالا براي برجام با اين سن و سالي كه دارد، وقت رياضي سخن گفتن است. غير از اين باشد، هر كس مي‌تواند پشت تريبون سال‌ها حرف‌هاي قشنگ ديپلماتيك يا شعرگونه درباره دستاوردهاي برجام بزند، مثلاً همين ديروز رئيس مجلس هم يك اظهار‌نظر غيررياضي درباره برجام كرد، جمله‌اي كه براي شنونده داستان‌هاي برجام، خسته‌كننده و ملال‌آور بود: «امريكا در مسئله هسته‌اي شيطنت مي‌كند.» خب! كه چي؟! ما «مردم» هستيم و شما «دولت و مجلس.» به ما مي‌گوييد امريكا شيطنت مي‌كند؟! به ما مي‌گوييد امريكا در پشت صحنه به بانك‌ها و شركت‌هاي اروپايي اخطار مي‌كند كه بين اقتصاد امريكا و اقتصاد ايران، يكي را انتخاب كنبد ؟! خب مردم چكار كنند؟ 

بالاخره رئيس مجلس با رئيس دولت – كه به هم نزديكند- حرف‌هاي‌شان را يكي كنند. امريكا شيطنت مي‌كند يا اينكه10 تا ترامپ هم جمع شوند، نمي‌توانند شيطنت كنند؟! اصلاً معني اين حرف‌ها چيست؟ يك حقوقدان كه رئيس‌جمهور است و يك فيلسوف كه رئيس مجلس است، بايد قبل از هر چيز «دقيق» سخن بگويند. از اين حرف‌ها هيچ چيزي در نمي‌آيد. ساعت‌ها و روزها نيز كه با اين حرف‌ها ور بروي، نمي‌فهمي كه «امريكا دربرجام شيطنت مي‌كند» يعني چه، يا چرا10 تا ترامپ هم چيزي نيستند، آن هم وقتي خود آقاي ظريف تهديد‌هاي ترامپ را جدي مي‌گيرد. خب! ما مردم قبول مي‌كنيم كه10 تا ترامپ هم يعني هيچي ترامپ! اما رفتار شما و رفت و آمدهاي شما در قضيه برجام و اوضاع داد و ستد‌هاي برجامي نشان نمي‌دهد كه به حرف‌هاي خودتان ايمان داشته باشيد. 

آقايان رئيس‌جمهور و رئيس مجلس بايد مردم خود را درك كنند. مردم براي برخي پرسش‌هاي‌شان جواب «بلي يا خير» مي‌خواهند. البته براي يك سياستمدار جواب سر راست دادن سخت است. سياستمداران عموماً مردم را مي‌پيچانند اما سياستمدار مردمي بايد درك كند كه نمي‌توان مثلاً در قضيه برجام به جاي آنكه با فرمول و عدد و رقم از ميزان داد و ستدها و خريد و فروش‌ها و رفع تحريم‌ها سخن گفت، اين فرمول و عدد و رقم را ببريم در تعداد ترامپ: يك ترامپ، دو ترامپ، سه ترامپ و ...10 ترامپ. 
مردم احتياج دارند تا واقعيت‌ها را از زبان رئيس مجلس و رئيس‌جمهورشان بشنوند. اگر احساس كردند كه آنها در حال پيچاندن قضيه هستند و سخن را به دايره تشريفات و جملات كلي محدود مي‌كنند، آن وقت پناه مي‌برند به حرف‌هاي ديگران. به حرف‌هاي خود ترامپ. اگر ترامپ يك بيانيه داد و اسامي شركت‌ها و اشخاص ايراني را به دقت در آن آورد و ريز به ريز گفت كه مي‌خواهد با برجام چه كند، مردم همان را باور مي‌كنند تا اينكه مثلاً رئيس مجلس ما بگويد امريكا شيطنت مي‌كند. 

مردم انتظار دارند رئيس‌جمهور وقتي درباره برجام سخن مي‌گويد اسامي همه بانك‌هاي اروپايي و امريكايي را كه به ما اجازه كار داده‌اند، نام ببرد. يك بار براي هميشه از روي متن برجام خط به خط بخواند و آن مقدار مبادلات مالي و پولي با بانك‌هاي غربي را در يك دوره مشخص به رقم بيان كند. پس از 40 سال سخنراني، لااقل اين كليشه‌ها را از سخنان خود خارج كنيد و بگوييد وقتي در يك سوي علامت تساوي، برجام را قرار مي‌دهيم، در آن سوي برجام دقيقاً چه چيزي را مي‌توان قرار داد. اين به عقل و به انصاف نزديك‌تر است. و اگر مي‌خواهيد مردم آنچه را كه مي‌گوييد باور كنند، بايد آمد و شد هايتان با حرف‌هايتان قابل جمع باشد، يعني معادله‌اي را پيش روي مردم بگذاريد كه براي آنها قابل حل باشد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
1
عالیجنابان روحانی و علی لاریجانی " بلاخره زمانش رسیده زبان ریاضی خودرا با بقیه متخصصین ومردم یکی کنید" همه می گویند مرغ دوپا دارد " اما شماعالیجنابان مرتبا بیان می کنید " مرغ یک پا دارد " ایا؟ ان پای جمع شده مرغ " همان نقص فنی وکلامی در متن برجام نیست " که عامل ایجاد فضائی به عنوان روح برجام گردیده " که علاوه براینکه منافعی به سوی ایران سرازیر نشود" هیچ " مستمسکی در دستان سیاستمداران امریکا " چه دموکرات وچه جمهوریخواهان طرفدار صیهونیست ها قرارگیرد " به عنوان مغایرت با روح برجام " هروقت بخواهند تحریم کنند " هر اندازه که بخواهند به عنوان تروریست اموال ایران را ضبط کنند " بازدید از تاسیسات نظامی را بخواهند " مخالف پرتاب موشک ها
باشند " و همه عملکرد های نابجای خودرا " مغایرت با روح برجام دانسته " و انجام دهند.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
1
0
... واقعا بایست به پزشک روانکاو مراجعه کند؛ او با این مشکلات روان پریشی؛ تا درمان کامل صلاحیت ادامه کار را ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
اشتباه منفی دادم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
0
منظور جناب رئیس این است که بخاطر البالو گیلاس های فراوانی که همراه گلابی ها چیدیم دیگه ماشین حساب وعقل لازم نیست فقط باید ریاضی بلد باشی !!!
جناب رئیس اینقدر پیچیده اش نکن تورا خدا !چیزی که عیان است نیاز به فرمول ریاضی نداره ها !!!فقط کافیه کمی شجاعت وصداقت داشته باشی !وقتی چیزی نیست خب نیست دیگه ،ایا نیازی به فرمول ریاضی داره تاثابت کنی که نیست ؟دیگه اینقدر صغری کبری نمیخواد والّا!. خیلی سختتونه که واقعیت را به مردم بگید روح مرحوم مغفور پرفسور حسابی را احضار کن شاید راحت تر بشه این همه گندی که زدیم را حساب کنه ! کسی هم قصد نداره دروغهای شاخدارتان را باور کنه ،پس کوتاه بیا واینقدر خودت راعذاب نده جانم !!!! قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را ؟؟؟
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
0
باید برای رئیس مجلس و سیاستمداران دولتی تاسف خورد که میگویند "امریکا شیطنت می کند" نخیر اینطوری ها نیست ...بگویید ترامپ هم کاسب برجام شده! چرا نشود؟ وقتی می بیند خود دولتیان و مدعیان اصلاحات از اسم برجام کاسبی می کنند!! به برکت وجود جاسوس‌ها و دلال‌ها و نفوذی ها در دولت
وگرنه همه می دانند برجام منافعی نداشته و نخواهد داشت اقتصاد که در رکود کامل است نه چرخ سانتریفیوژها می چرخد و نه چرخ کارخانه ها ,مادر تحریم ها هم در راهند خوب منافع کجاست؟
ناشناس
|
France
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
1
مبهوت مردمی هستیم که این دولت واین مجلس را انتخاب ورای اعتماد مجدد به وزرا دادند وزبان انقلابیون را بستند !
جانبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
1
0
سلام تا کی می خواهید دلواپس باشید در آمدنتان کم شده
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
1
تعجم چراسنگ پا ازچین واردمی شه ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار