کد خبر: 875187
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به افزایش بی‌ثباتی‌‌ها در پی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، جدایی این منطقه را طرحی بین‌المللی دانست...
رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به افزایش بی‌ثباتی‌‌ها در پی همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، جدایی این منطقه را طرحی بین‌المللی دانست و گفت كه فرانسه و اسرائیل نقشه تقسیم عراق را كشیدند. دولت عراق نیز رسماً از ایران و تركیه خواست برای تحت فشار قرار دادن اقلیم كردستان مرزهای خود را با این منطقه ببندند.

با گذشت نزدیك به دو هفته از همه‌پرسی جدایی كردستان عراق، فشارهای همسایگان در مخالفت با این اقدام همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور تركیه كه پیشتر اقدام جدایی‌طلبانه كرد‌ها را به حامیان بین‌المللی نسبت داده بود بار دیگر در سخنانی برخی طرف‌های خارجی را عامل محرك كرد‌ها اعلام كرد. به گزارش سایت خبری هابرترک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه روز شنبه در اظهاراتی با اشاره به رفراندوم اخیر در کردستان عراق گفت: «برخی تلاش می‌کنند باعث تجزیه و تقسیم‌بندی منطقه ما شوند اما ما بازی‌ آنها را برهم خواهیم زد. ما می‌دانیم که برای شمال عراق چه نقشه‌‌هایی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر زمزمه‌‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اسرائیل کوچک. ما عاقبت دولت اقلیم کردستان عراق را که به غیر از اسرائیل حامی دیگری پیدا نکرده است، خواهیم دید. شما نمی‌توانید نتیجه‌ای از این مسئله بگیرید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به همان نقطه‌ای که آغاز کردید بازگردید و الا در منطقه تنها خواهید بود.»

 اردوغان در سخنرانی خود در نشست مشورتی و ارزیابی حزب عدالت و توسعه تأكید كرد: «دادگاه قانون اساسی اذعان کرد که همه‌پرسی غیرقانونی است و این گام اشتباه بوده و تنها از حمایت اسرائیل برخوردار است.» اظهارات اردوغان در حالی است كه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از برگزاری همه‌پرسی كردستان، مدعی شده بود كه كرد‌ها ذخیره استراتژیك برای اسرائیل هستند. رئیس‌جمهور ترکیه علاوه بر توطئه صهیونیست‌ها در جدایی كرد‌ها از طرف‌های دیگری نیز نام برد كه در تحریك كرد‌ها دست داشته‌اند. اردوغان فاش کرد: «یک مقام سابق فرانسوی و یک مقام اسرائیلی در کنار مسعود بارزانی طرح نقشه تقسیم عراق را ریختند اما ما با تهران و بغداد درصدد ارائه سازوکاری سه‌جانبه برای تحت کنترل گرفتن تحولات مناطق مرزی هستیم.» اردوغان خاطرنشان کرد  وزیر خارجه پیشین فرانسه و یک شخص یهودی در کنار بارزانی طراحان تقسیم عراق بودند. تركیه كه بیشترین اقلیت كرد‌ها را در منطقه در خود جای داده است از جدایی كردستان در مرزهای خود نگران است و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند. تركیه از این مسئله واهمه دارد كه جدایی كردهای عراق، مطالبات را در بین كردهای تركیه نیز افزایش دهد.
  
درخواست بستن مرزهای اقلیم 
در پی امتناع مقامات اقلیم كردستان از لغو نتیجه همه‌پرسی جدایی، دولت عراق رسماً از ایران و تركیه خواست گذرگاه‌های خود با اقلیم کردستان عراق را ببندند و تمامی تعاملات تجاری با این اقلیم را متوقف و این تعاملات را به بغداد منحصر کنند. به گزارش شبکه سومریه‌نیوز، احمد محجوب، سخنگوی وزارت خارجه عراق دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت خارجه عراق اخیراً یادداشتی رسمی را به دو سفارت ترکیه و ایران در بغداد تقدیم کرده که دربرگیرنده درخواست رسمی دولت عراق از این دو کشور دوست بوده است. این سخنگو تأكید كرد: «این درخواست در خصوص لزوم تعامل انحصاری با دولت فدرال عراق در زمینه گذرگاه‌های مرزی و بسته شدن تمامی گذرگاه‌‌ها با اقلیم کردستان عراق تا زمان تحویل کنترل و اداره این گذرگاه‌‌ها به دولت عراق است.» محجوب ادامه داد: «وزارت خارجه همچنین توقف تمامی تعاملات تجاری به‌ویژه در زمینه صادرات نفت و فروش آن از سوی اقلیم کردستان عراق را درخواست کرده و باید در این پرونده منحصراً با دولت فدرال عراق تعامل شود.»  ایران و تركیه مخالف جدی جدایی كردستان هستند و حمایت خود را از حفظ تمامیت ارضی عراق اعلام كرده‌اند. سه كشور همچنین برای مقابله با بی‌ثباتی‌های ناشی از جدایی كردستان، رزمایش‌هایی را در مرزهای مشترك برگزار كرده‌اند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
وطنی
|
United States
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
0
0
مدتیکه احمق یک حرف راست زد و ان همین حرفش بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار