کد خبر: 875114
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
رئيس‌جمهور:
ما در مذاكرات هسته‌اي و در توافق برجام به مواردي رسيديم و به منافعي رسيديم غيرقابل بازگشت كه هيچ‌كس نمي‌تواند آنها را بازگرداند نه آقاي ترامپ نه 10 تا ترامپ ديگر، اينها غيرقابل بازگشت هستند.
ما در مذاكرات هسته‌اي و در توافق برجام به مواردي رسيديم و به منافعي رسيديم غيرقابل بازگشت كه هيچ‌كس نمي‌تواند آنها را بازگرداند نه آقاي ترامپ نه 10 تا ترامپ ديگر، اينها غيرقابل بازگشت هستند. 
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام روحاني در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها با تبريك آغاز سال تحصيلي و با اشاره به همزماني آغاز سال تحصيلي با ايام سوگواري اباعبدالله‌الحسين (ع) اظهار داشت: اين بزرگ‌ترين منبع انگيزشي براي جامعه ما در مسير استقامت و اصلاح جامعه است. حادثه عاشورا و فرهنگ مكتب امام حسين(ع) يك تابلوي كامل با همه دقت‌ها و ظرافت‌هاست، اما معمولاً ما به گوشه‌اي از اين تابلو بيشتر نظر مي‌افكنيم. آزادي، ايستادگي، استقامت، ايثار و فداكاري بخشي از اين تابلوي بزرگ است. اخلاق، صلح‌دوستي، اصلاح جامعه، هدايت مردم، دلسوزي حتي براي دشمنان بخش ديگري از اين تابلو است كه كمتر به آن توجه مي‌كنيم. 
رئيس‌جمهور اظهار داشت: امام حسين (ع) قبل از آغاز قيام ابتدا با حاكم مدينه صحبت كرد و استدلال آورد، حالا نمي‌گوييم مذاكره چون عده‌اي بدشان مي‌آيد مي‌گوييم حرف زد، سخن گفت. امام حسين(ع) به او گفت كه چرا من بدعت نمي‌كنم و دلايل خودش را برشمرد، حاكم مدينه نپذيرفت. همان جا مي‌توانست جنگ شروع شود اما امام حسين (ع) نگذاشت اين جنگ شروع شود، حالا به چه دليل بحث سر جاي خودش است، امام حسين(ع) مهلت خواست تا بينديشد و در نهايت پاسخ دهد و در اين فرصت از مدينه خارج شد. حالا اگر توضيح دهيم امام حسين(ع) مخفيانه از مدينه خارج شد، عده‌اي ممكن است بدشان بيايد و بگويند امام حسين (ع) مرد شجاعت است و پنهاني خارج نمي‌شود و حتي ممكن است در آيه قرآن خدشه وارد كنند.
   
در دانشگاه باید مکتب امام حسین(ع) منتقل شود
وي ادامه داد: دانشگاه براي اين است كه ما با مكتب امام حسين (ع) آشناتر شويم و به خوبي بياموزيم و اين مكتب را به اذهان جامعه منتقل كنيم، مگر امام حسين(ع) نبود كه گفت مشك‌ها را پر آب كنيد، امام حسين(ع) دوست ندارد كسي تشنه باشد و براي رفع تشنگي او از منزل قبل آب را ذخيره مي‌كند و در همان ملاقات با حر وقتي كه جلوي او گرفته شد، گفتند الان زمان خوبي براي جنگ است چون عددشان كم است. 
روحاني ادامه داد: امام حسين(ع) فرمود، من هرگز دوست ندارم آغازگر جنگ باشم. من هيچ‌گاه آغازگر جنگ نخواهم بود. همه ابعاد زندگي اباعبدالله را بياموزيم، اخلاق امام، مروت امام حسين(ع)، مرداني امام حسين(ع)، فتوت امام حسين(ع)، احترام امام حسين(ع)، حتي به فكر تشنگي دشمنانش بود و به فكر اسب‌هاي دشمنانشان نيز بود. ما به چنين روحيه‌اي نياز داريم و عاشورا بزرگ‌ترين مكتب آموزشي ماست. 

وي با بيان اينكه بايد اين مسير را رها كنيم، اظهار كرد: چند بار بايد تجربه كني، يك بار در 92 تجربه كرديد و باز هم در 94 تجربه كرديد و در 96 دوباره تجربه كرديد، بگذاريم يك رقابت آزاد در جامعه ما باشد، در اقتصاد انحصار خطرناك است، در علم انحصار خطرناك است، در مديريت انحصار خطرناك است، رقابت آزاد بگذاريم و براي نقد و براي مشاركت همه را تشويق كنيد، هر كه نقد مي‌كند بايد تشويق شود. نقد بايد آزاد باشد، مخصوصاً در دانشگاه‌ها، مخصوصاً استاد دانشگاه‌ها، اگر كسي سر كلاس حرفي بزند و بحثي بكند يا استاد دانشجويي و مورد پسند ما نباشد، او نظرش را گفته و نقد دلسوزانه كرده است، او بايد تشويق بشود و در مسير تشويق قرار بگيرد، البته دانشگاه براي اين است كه مسائل و پيچيدگي‌هاي جامعه ما را حل و فصل كند. الان موضوع اين شده كه مي‌گويند اين قدر دانشجو از دانشگاه فارغ‌التحصيل شده چرا شغل ندارند. 
رئيس‌جمهور با بيان اينكه خوشحالم كه از پارسال تا امسال بيش از يك درصد بيكاري كم شده و از 12/7 به 11/5 رسيده است، اظهارداشت: اين به معني اين نيست كه ما به مقصد رسيده‌ايم اما به اين معني است كه مسير را درست رفته‌ايم. 
   
در منافع ملی همصدا باشیم
وي اميد دادن به نسل جوان براي آينده كشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: ‌ما ملت بزرگي هستيم، داراي فرهنگ غني هستيم، سوابق علمي بزرگي در طول تاريخ داشته‌ايم، امروز دانشگاهيان و دانشجويان ما در مسائل روز بايد پيشرو باشند، من نمي‌خواهم بگويم دانشجو يك ديپلمات است، ‌خير، دانشجو دانشجو است اما بايد مسائل سياسي روز را خوب بداند، سن جواني و دانشجويي سن نقد و انتقاد است، سن خلاقيت است. نگذاريم عده‌اي جامعه ما را نسبت به آينده مأيوس كنند و كار ارزشمند ملت را زير علامت سؤال قرار دهند. وي تأكيد كرد: بله ممكن است در كشوري در موانعي يك آقايي بشود رئيس‌جمهور و حاكم و همه دنيا را نگران كند. حالا اگر يك معضلي در كشوري ايجاد شد و به كشورهاي مختلف هم سرايت كرد، ممكن است بر ما هم فشار وارد شود. برخي‌ از اينكه كشور دچار مشكل شود خوشحال مي‌شوند، بعضي‌ نان خود را در دعوا مي‌بينند، چرا ما با هم نزاع كنيم، تفكرات مختلف، نظرات مختلف داشته باشند، اشكالي ندارد با هم بحث كنيم اما در منافع ملي همصدا و هم‌نظر باشيم. 
روحاني ادامه داد: ما در مذاكرات هسته‌اي و در توافق برجام به مواردي رسيديم و به منافعي رسيديم، غيرقابل بازگشت كه هيچ‌كس نمي‌تواند آنها را بازگرداند، نه آقاي ترامپ نه 10 تا ترامپ ديگر، اينها غيرقابل بازگشت است، در مذاكرات هسته‌اي ما قدرت سياسي‌مان را براي جهانيان روشن كرديم. ديپلمات‌هاي ما آنقدر قوي هستند كه با شش قدرت بزرگ جهاني مي‌توانند حرف بزنند و به توافق برسند؛ توافقي كه طرف مقابل الان مي‌گويد من فريب خورده‌ام، ترامپ مي‌گويد ايراني‌ها ما را فريب داده‌اند، اين حرف هم نادرست است. ما در صحنه سياسي با قدرت ظاهر شديم و نشان داديم فقط در جنگ قوي نيستيم بلكه در صلح هم قوي‌ هستيم، تنها در اقتصاد قوي نيستيم، در سياست هم قوي هستيم، اين قابل بازگشت نيست. ما اتحاد جهاني را عليه ايران بر هم زده‌ايم. همه عليه ايران متحد شده بودند از اولين ناطق تا آخرين ناطق سازمان ملل حتي كشورهاي به ظاهر دوست از ما دفاع نمي‌كردند. 
   
در صحنه دیپلماسی موفق شدیم
وي با بيان اينكه منفعت برجام غيرقابل بازگشت است، گفت: ‌امسال در سازمان ملل آنچه ايران گفت بيش از 190 كشور همان را مي‌گفتند و يك كشور به نام امريكا و يك رژيم اشغالگر به نام رژيم صهيونيستي حرف ديگري مي‌گفتند، اين پيروزي ماست، ما در صحنه ديپلماسي موفق شده‌ايم، ما به دنيا مي‌‌گفتيم در پي ساخت بمب اتمي نيستيم، دنبال فعاليت هسته‌اي صلح‌آميز هستيم، امريكايي‌ها و برخي كشور‌ها مي‌گفتند ايران دروغ مي‌گويد، مخفيانه بمب مي‌سازد، برجام به دنيا ثابت كرده كه ما راست مي‌گفتيم و بدخواهان ما دروغ مي‌گفتند، اين قابل بازگشت است، خير. 
رئيس‌جمهور با اشاره به توافق هسته‌اي و عهدشكني‌هاي امريكا گفت: ايستادن پاي عهد به ضرر كسي نيست كه معاهده را انجام داده است بلكه به ضرر كسي است كه عهد را زير پا مي‌گذارد. 
وي يكي از وظايف مهم دانشگاه‌ها را وظايف سياسي عنوان كرد و تصريح كرد: بايد واقعيات را از طريق كلاس، مصاحبه و فضاي مجازي با مردم در ميان گذاشت. در ميان شما اساتيد سياسي، حقوقي، فني و ساير رشته‌ها وجود دارد كه هركدام به تناسب خود براي كشور ايفاي نقش مي‌كند. 
روحاني با بيان اينكه مردم در سال 92 راهي را انتخاب كردند و در سال‌‌هاي  94 و 96 باز همان راه را تأييد كردند، اظهار داشت: عده‌اي مي‌خواهند بگويند مردم اشتباه كرده‌اند، خير مردم اشتباه نكرده‌اند، راه مردم درست بوده است، اكنون شاهد اين هستيم كه عظمت و عزت ما در دنيا بالا رفته است. همان چيزي كه رهبري گفتند خواست ما تعامل گسترده با دنياست، مگر مي‌شود بدون تعامل و همكاري با دنيا حركت كرد، ما بايد با همه دنيا تعامل داشته باشيم. روحاني معضلات مختلف كشور را مورد اشاره قرار داد و با بيان اينكه حل اين معضلات به عهده مسئولان و مردم است، تصريح كرد: دانشگاه به خاطر جايگاهي كه دارد وظايف سنگيني براي حل اين معضلات به عهده دارد. 
رئيس‌جمهور ادامه داد: دولت در سال دو رقم را پرداخت مي‌كند كه اگر اينها را در بخش عمراني به كار مي‌گرفت تحول ايجاد مي‌كرد. وي با بيان اينكه ما در سال 40 هزار ميليارد به صندوق بازنشستگي كمك مي‌كنيم، اظهار داشت: صندوق بازنشستگي الان پول ندارد 42 هزار ميليارد هم براي پرداخت يارانه مي‌پردازيم، درواقع از بودجه 300 هزار ميلياردي حدود 90 هزار ميليارد آن به اين طريق كم مي‌شود. 
روحاني با بيان اينكه من شعار خودكفايي دانشگاه را نمي‌دهم، چون خودكفايي نياز به زمان دارد، اظهار داشت: من قبول دارم كه دولت بايد به دانشگاه كمك كند اما بايد معضلات دانشگاه را معضل دولت ندانيم بلكه مشكل كشور بدانيم. اطمينان دارم كه با اعتقاد به يكديگر مسير آينده ما، مسير پيروزي خواهد بود.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار