کد خبر: 875109
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
علي‌اكبر ولايتي در پيامي به همايش «نقش اديان در تبيين ارزش‌هاي اخلاقي»:
نشست تخصصي «نقش اديان در تبيين ارزش‌هاي اخلاقي» در سالن همايش‌هاي كتابخانه ملي با حضور اساتيد برجسته اين حوزه برگزار شد.
نشست تخصصي «نقش اديان در تبيين ارزش‌هاي اخلاقي» در سالن همايش‌هاي كتابخانه ملي با حضور اساتيد برجسته اين حوزه برگزار شد. علي‌اكبر ولايتي رئيس كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پيامي به اين نشست كه توسط محمدرضا شمس اردكاني قرائت شد به تبيين جايگاه دين در تبيين اخلاق پرداخت. 

در ابتداي اين پيام آمده است: «بدون ترديد برپايي چنين گردهمايي‌هايي و ايجاد فرصت گفت‌وگوي متقابل بين نظريه‌پردازان حوزه‌هاي مرتبط از جمله متكلمان، فلاسفه، اخلاق‌شناسان و دين‌شناسان باعث خواهد شد سطح مباحث نظري در جامعه ارتقا يافته و بر اين اساس، امكان لازم براي رسيدن به افق‌هاي علمي، در پرتوي كفايت بحث‌هاي نظري فراهم شود. پرسش‌هاي متعددي درباره اين موضوع كه نقش اديان در تبيين ارزش‌هاي اخلاقي چيست، مي‌توان طرح كرد. اما به نظر مي‌رسد پيش از طرح اين پرسش‌ها لازم است نقطه مشترك بحث‌ها و به تعبيري ديگر فصل مشترك گفت‌وگوهاي مربوط به نقش اديان در تبيين ارزش‌هاي اخلاقي روشن شود. 

مايلم به اين موضوع تأكيد كنم كه براي رسيدن به اين فصل مشترك، استفاده از آراي گروهي از نظريه‌پردازان كلام اسلامي، به خصوص در پرتوي آراي شيعه لازم بلكه واجب است. به ويژه به نظر مي‌رسد از ميان اين دست متكلمان شيعي، گروهي از آنان كه در حدود قرن چهاردهم هجري زندگي كرده‌اند، نگاهي متفاوت به موضوع اخلاق، ارزش‌هاي اخلاقي و البته ارتباط بين اخلاق و دين داشته‌اند.»

در بخش ديگري از اين پيام با اشاره به نظريه صاحب العروه آمده است: «به نظر مي‌رسد در اين حوزه كنكاش و دقت نظر بر آراي سيدمحمدكاظم طباطبايي يزدي مشهور به صاحب عروه بسيار راهگشاست. بر اين اساس، اميدوار هستم كارگروه خاصي در اين گردهمايي يا گردهمايي‌هاي بعدي براي تمركز بر آراي صاحب عروه در اين زمينه تشكيل شود. »
در انتهاي پيام نيز با اشاره به ضرورت پرداخت جايگاه اخلاقيات در اديان غيرابراهيمي چنين آمده است: «از ديگر سو، بخشي از گردهمايي امروز به موضوع بسيار مهم اخلاق زيستي در اديان غيرابراهيمي اختصاص دارد. به نظر اينجانب، ناظر به جايگاه بسيار مهم اهل اديان غيرابراهيمي از نظر تعداد در ميان جهانيان و نيز اين موضوع كه به ويژه جنوب شرق آسيا كه پايگاه بخش مهمي از اديان غيرابراهيمي است از جمله بالاترين درجه رشد اقتصادي جهان را در خود دارد، ايجاد گفت‌وگوهاي اساسي در حوزه اخلاق زيستي و استفاده از آراي معتقدان به اديان غيرابراهيمي در اين عرصه نيز بسيار ضروري است. نگاه به اديان غيرابراهيمي موضوعي بوده است كه طي اين سال‌ها ما از آن غفلت كرده‌ايم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر