کد خبر: 874905
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
كلاهبرداري جديد در تهران
عضو هيئت مديره انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان از جولان قيمت‌هاي دلخواه در بازار انتقاد كرد...
عضو هيئت مديره انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان از جولان قيمت‌هاي دلخواه در بازار انتقاد كرد و گفت: برخي از قصابي‌ها گوشت ميش را به جاي گوشت گوسفند به مصرف‌كنندگان مي‌فروشند و متأسفانه هيچ نظارتي بر اين تخلفات صنفي وجود ندارد. 
عضو هيئت مديره انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان از نابساماني‌هاي موجود در بازار و به‌ويژه نبود نظارت بر قيمت‌ها انتقاد كرد و گفت: قيمت‌هاي دلخواه در بازار كسب و كار رو به افزايش است؛ براي نمونه قيمت‌هاي پوشاك در برخي موارد با چند ‌برابر قيمت واقعي عرضه مي‌شود و مردم نيز به ناچار خريداري مي‌كنند؛ البته كسبه منصفي نيز هستند كه كالا يا خدمات را به قيمت واقعي عرضه مي‌كنند. 
محمد محمدي افزود: همه فروشندگان مكلفند قيمت كالا يا نرخ خدمات خود را به صورت خوانا در معرض ديد مردم قرار دهند، اما بيشتر آنها از درج برچسب قيمت خودداري مي‌كنند تا به قيمت دلخواه كالا را بفروشند. 
محمدي گفت: ‌در مطب‌ها اكثر پزشكان نه‌تنها ميزان ويزيت را در معرض ديد قرار نمي‌دهند، بلكه بيشتر از حق قانوني از مردم دستمزد دريافت مي‌كنند؛ در بيمارستان‌ها نيز تمام نرخ‌هاي مصوب خدمات درماني براي مردم اطلاع‌رساني مناسب نمي‌شود، بلكه در موارد قابل‌توجهي از مردم اضافه دريافت مي‌كنند. 
وي افزود: ‌با وجود اينكه گوشت ميش (گوسفند ماده) در هر كيلو حدود 12هزارتومان از گوشت گوسفند ارزان‌تر است، نه‌تنها نوع گوشت را به مردم اطلاع‌رساني نمي‌كنند، بلكه صنوف متخلف پول گوشت گوسفندي مي‌گيرند و گوشت ميش تحويل مي‌دهند. 
مدير‌كل تعزيرات حكومتي استان تهران با اشاره به اينكه بر‌اساس مصوبات قانوني و آموزه‌هاي ديني در زمان فروش كالاهاي وزني بايد وزن ظرف، جعبه، سبد و كارتن كسر شود و كالا به صورت خالص فروخته شود افزود‌: ميوه‌هاي وارداتي نظير موز، انبه و آناناس كه به كشور وارد مي‌شود وزن جعبه كسر مي‌شود، ولي در ميوه‌هاي داخلي وزن ظرف كم نمي‌شود و به قيمت ميوه فروخته مي‌شود و در ميادين عمده‌فروشي به ويژه ميدان بزرگ تره‌بار تهران شاهد پايمال شدن حقوق كشاورزان و خريداران هستيم؛ براي نمونه حداكثر درصد حق‌العمل كاري 5 درصد است ولي 10 درصد از سهميه كشاورز كسر مي‌شود، اين در حالي است كه اين مبلغ نيز ماه‌ها بعد و در چند نوبت پرداخت مي‌شود، درحالي‌كه حق‌العمل ميوه‌هاي خارجي كه در ايران به فروش مي‌رسد مانند موز 3درصد است؛ همچنين دستمزد كارگران از خريداران به اجبار گرفته مي‌شود و در نهايت فروشنده ميوه سطح شهر (خرده‌فروش) تمام هزينه‌ها را با گرانفروشي از خريدار مي‌گيرد. 
محمدي گفت: ‌بر همين اساس دولت مكلف است براي تمامي مصرف‌كنندگان بازاري مطمئن و بي‌دغدغه ايجاد كند، اما نه‌تنها اين مهم انجام نشده است، بلكه در مواردي كه مصرف‌كنندگان مجبور به اعتراض مي‌شوند اطميناني از گرفتن حق خود نيز ندارند؛ براي نمونه شاهد بوديم كه برخي مصرف‌كنندگان به قيمت‌هاي چند برابري كالا و خدمات در فرودگاه جلوي دوربين رسانه اعتراض مي‌كنند، ولي بالاترين مقام اجرايي كه حضور داشته است آنها را مسخره مي‌كند. 
  درخواست از مردم سراسر كشور براي ثبت‌نام در انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان
عضو هيئت مديره انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان گفت: ‌مردم براي ثبت‌نام در انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان در شهرستان مراجعه كنند تا با حضور گسترده مردم هيچ مرجعي نتواند به راحتي حقوق مردم را كه مصرف‌كنندگان واقعي كالا و خدمات هستند پايمال كنند. 
محمد محمدي افزود‌: مشاركت ضعيف و ناكافي مردم براي ثبت‌نام در انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان هر شهرستان موجب شده است اين انجمن‌ها پشتوانه مردمي كافي نداشته باشند و نتوانند نقش مطالبه‌گري را از مسئولان به نحو مطلوب انجام دهند. 
محمدي افزود‌: امروزه يكي از شاخصه‌هاي مهم حكمراني خوب، مشاركت مردم است و تشكل‌هاي قوي مردمي مي‌توانند پيشتاز در اصلاح و تمشيت امور و تثبيت مديريت كارآمد باشند، بنابراين اجازه ندهيم بيش از اين حقوق مصرف‌كنندگان پايمال شود. 
مدير‌كل تعزيرات حكومتي استان تهران گفت‌: بايد مسئولان حرمت جايگاه خود را احترام به حقوق مصرف‌كنندگان بدانند و لازم است همه مردم براي ثبت‌نام در انجمن‌هاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان در شهرستان مراجعه كنند تا با حضور گسترده مردم، مجمع عمومي هيئت مديره قوي و كارآمد در تمامي عرصه‌ها براي استيفاي حقوق مردم بهتر از قبل شكل گيرد و اجازه ندهند هيچ مقام و مرجعي به راحتي حقوق مردم  را كه مصرف‌كنندگان واقعي كالا و خدمات هستند پايمال كنند. وي تأكيد كرد: اگر مشاركت نكنيم ضعيف خواهيم ماند و حق ضعفا به راحتي پايمال خواهد شد. 
  گرانفروشي بيخ گوش پاستور
گوشت گوسفندي كماكان قيمت بالايي دارد و اقدامات مسئولان براي كاهش قيمت اين محصول بي‌نتيجه مانده است، به‌طوري كه هر كيلوگرم شقه گوسفندي (همراه با استخوان) در نزديكي ساختمان رياست‌جمهوري ۴۶ هزارتومان به فروش مي‌رسد. 
سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان به‌روي پايگاه اطلاع‌رساني خود قيمت گوشت تنظيم بازاري را 25 هزار تومان تا 43 هزار تومان براي قسمت‌هاي مختلف لاشه گرم گوسفندي شامل ران، سردست، گردن و قلوه‌گاه اعلام مي‌كند، اما واقعيت بازار چيز ديگري است. 
  پرداخت يك تراول براي هر كيلو گوشت
قيمت هر كيلوگرم گوشت گوسفندي گرم (تازه) به‌صورت شقه بدون دنبه (همراه با استخوان) در سطح خرده‌فروشي و در بورس قصابي‌هاي نزديك به ميدان پاستور و در جوار ساختمان رياست‌جمهوري، 43 هزار و 500 تا 46 هزار تومان است.  درصورتي‌كه قصد خريد كمتر از يك شقه داشته باشيد و به‌طور مثال گوشت ران و سردست گوسفندي بخواهيد به قيمت‌هاي فوق افزوده خواهد شد و براي يك كيلوگرم گوشت ناقابل، بايد مبلغي حدود يك تراول 50 هزار توماني بپردازيد.  بنابراين قيمت هر كيلوگرم ران گوسفندي داخلي، در منطقه سعادت‌آباد تهران 49 هزار تومان و سردست 47 هزار تومان است.  طبق اين گزارش قيمت هر كيلوگرم ران بسته‌بندي‌شده در ميادين ميوه و تره‌بار تهران به‌صورت بسته‌بندي‌شده 43 هزار تومان و هر كيلوگرم سردست 41 هزار تومان است.  نرخ گوشت تنظيم بازاري شقه، سردست و ران وارداتي (كشورهاي آسيايي ميانه و استراليا) در فروشگاه زنجيره‌اي تهران كه اقدام به عرضه اين محصول مي‌كنند، كمتر است و به‌ترتيب قيمت 32 هزار تومان، 33 هزار تومان و 35 هزار تومان به فروش مي‌رسد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار