کد خبر: 874784
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نمايش سگ و گربه در كنار ميليون‌ها تومان هزينه نگهداري حيوانات خانگي و خلأ‌هاي قانوني، چهره شهرها را زننده كرده است ...
نيره ساري

جلیقه كوتاه پارچه‌اي قرمز ماركدار 230 هزار تومان، قلاده فلزي از 100 هزار تومان به بالا، جاي خواب 120 هزار تومان، كيف حمل 165 هزار تومان، كلبه هپي 120 هزار تومان، اسپري نظافت دهان و دندان، شامپوي شانه‌كشي روزانه و دستمال معطر 151 هزار تومان، پك 10 عددي پد ادرار 60 هزار تومان، هزينه پانسيون شبي 50 هزار تومان، هزينه مهد به صورت عادي روزانه 25 هزار تومان و در موارد ديگر انواع اسباب‌بازي و تشويقي‌هاي مدادي خوراكي، لباس و پاپيون تنها بخش كوچك و جزئي از امكاناتي است كه در ازاي پرداخت ميليوني به حيوانات مرفه ارائه مي‌شود. در نهايت تمام هزينه‌هاي بي‌هدف و بيهوده‌اي كه مي‌تواند در مسير درمان بيماري‌هاي پرهزينه و كمك به افراد ناتوان قرار بگيرد، اما بنا بر دلايل مختلف اجتماعي و فرهنگي در سال‌هاي اخير در حالي هر روز به تعداد دارندگان حيوانات خانگي به ويژه سگ و گربه اضافه مي‌شود كه نه‌تنها نگهداري آنها در مجتمع‌هاي مسكوني و اماكن عمومي چندان با فرهنگ ايراني اسلامي همخواني ندارد، بلكه موجبات نارضايتي همسايه‌ها و افراد حاضر در مكان‌هاي عمومي را هم فراهم کرده است. 

يك زماني وسعت زياد برخي خانه‌ها در برخي مناطق شهر تهران و حتي شهرهاي بزرگ ايجاب مي‌كرد تا افراد براي حفظ امنيت ساكنان و مراقبت از خانه اقدام به خريد يا نگهداري حيواناتي چون سگ در محيطي خارج از چارچوب اصلي منزل كنند، اما به موازات زندگي شهري و تبديل شدن خانه‌هاي شخصي به برج‌ها و آسمان خراش‌هاي متعدد، نگهداري از اين حيوانات خانگي باقي ماند در حالي كه از هدف اصلي خود يعني نگهباني يا ساير كاربردهاي خود فاصله گرفت. در نهايت هم شرايط به‌گونه‌اي شد كه تبعات و مفاسد نگهداري از حيوانات خانگي در جامعه بيشتر از قبل شد. 

علاوه بر موضوع فوق نگهداري از حيوانات خانگي به ويژه سگ و گربه در حالي بيش از گذشته ميان مردم رواج يافته كه با گشت و گذار ساده اينترنتي و حضوري در ميان فروشگاه‌هاي عرضه غذا و وسايل نگهداري اين حيوانات نشان از هزينه‌هاي سرسام‌آور نگهداري آنها دارد، موضوعي كه با وجود شرايط نا‌مناسب اقتصادي حاكم در كشور براي خانواده‌ها غير‌قابل درك است و از سوي ديگر با توجه به فرهنگ شهرنشيني در ايران مشكلاتي را هم براي ساكنان مجتمع‌هاي مسكوني و حتي عبور و مرور عادي مردم در خيابان‌هاي شهر ايجاد كرده است.  بارها و بارها شنيده شده است كه بسياري از افراد به دليل همسايگي دائم با افرادي كه حيوانات خانگي چون سگ دارند مجبور به جابه‌جايي منزل شده‌اند؛ چراكه حتي فارغ از شرعيات اسلامي در منع نگهداري اين حيوان در زندگي آپارتمان‌نشيني، صداهاي گاه و بيگاه آن موجبات نارضايتي و سلب آسايش را فراهم كرده است. همچنين در حال حاضر پرونده‌هاي مربوط به نگهداري حيوانات خانگي در دادگاه‌ها كم نيست كه البته تمام اينها به ناآگاهي دارندگان اين حيوانات نسبت به حقوق حيوان و افراد جامعه بر‌مي‌گردد. 

دلايل روانشناسي نگهداري از حيوانات توسط افراد 
به گفته روانشناسان فرار از مسئوليت، تفكرات روشنفكري و رفع كمبودهاي عاطفي علت عمده نگهداري از حيوانات توسط افراد مختلف است، همچنين يكي ديگر از دلايل روانشناسي اين موضوع روي آوردن برخي از افراد چه زن و چه مرد به سبك زندگي اروپايي است كه از غرب نشئت مي‌گيرد چنانچه زماني كه با اين افراد صحبت مي‌شود روشنفكري، ترحم و دلسوزي و سرگرمي را دليل اين اقدام مي‌دانند. 

هرچند كه بايد گفت اديان الهي و حتي دين مبين اسلام توجه به تمام جانداران را سفارش كرده‌اند، اما اين بدان معنا نيست كه حيوانات به متن و بطن زندگي شهري و آپارتمان‌نشيني آورده شود؛ چراكه مأنوس بودن با اين حيوانات آسيب‌هاي زيادي را همراه خود دارد. اخيراً برخي از دانشگاه‌هاي غربي اعلام كرده‌اند كه اگر كسي سه سال متوالي با سگ و گربه در تماس باشد، از مدفوع آنها ميكروب‌هايي متصاعد مي‌شود كه مي‌تواند دردسرساز باشد. 
در نهايت وضعيت به سمتي سوق يافته است كه در راستاي تقليد كوركورانه از مؤلفه‌هاي فرهنگي غرب و بي‌توجهي مفرط به مفاسد موجود در نگهداري حيوانات خانگي همچون سگ و گربه به انواع و اقسام مؤلفه‌هاي نگهداري ميليوني اين حيوانات رسيده‌ايم و حتي بستر چنين اقداماتي علاوه بر فروشگاه‌هاي خياباني و مراكز نگهداري ‌به فضاي مجازي هم كشيده شده است. 
    
ثبت‌نام حيوانات خانگي در مهد اختصاصي!
مواردي همچون نگهداري در هفت فضاي مجزا طبق اصول جهاني بدون ارتباط چشمي زير‌نظر دامپزشك و رفتار‌شناس و نگهبان در محيطي كاملاً بهداشتي با نظافت روزانه با دتول و جرمي سايد و... در آرامش كامل با استفاده از فوم‌هاي صداگيري تخليه انرژي، روزانه در دو نوبت صبح و عصر هر بار دو ساعت بازي با رفتارشناس و استفاده از تردميل مخصوص سگ‌ها، رفع ناهنجاري‌ها، شانه‌كشي و نظافت روزانه، عكاسي، آرايشگاه و در ادامه اشاره به مبالغ و هزينه‌هاي سرسام‌آور و مضحكي چون جليقه كوتاه پارچه‌اي قرمز ماركدار 230 هزار توماني، قلاده فلزي از 100 هزار توماني به بالا، جاي خواب 120 هزار توماني، كيف حمل 165 هزار توماني، كلبه هپي 120 هزار توماني، شامپوي شانه‌كشي روزانه و دستمال معطر 151 هزار توماني، پد ادرار 60 هزار توماني و در موارد ديگر انواع اسباب بازي و تشويقي‌هاي مدادي خوراكي، لباس و پاپيون كه سرجمع هركدام مي‌تواند نسخه درمان يك بيمار مستمند و ضرورت‌هاي زندگي افراد بي‌بضاعت شود.  آنچه مهم است با در نظر گرفتن ممنوعيت خريد و فروش بر‌خي حيوانات در قوانين اسلامي و بسترسازي مبهم و سؤال‌برانگيز براي ارائه مجوزهاي صنفي فروشگاه‌هاي حيوانات در يك كشور اسلامي، اين خلأهاي قانوني بوده كه منجر به فاجعه‌آميز شدن چنين روندي شده است. شايد لازم باشد در كنار فرهنگ‌سازي توجه به حيوانات – نه به شيوه نگهداري در چارچوب شخصي منزل – و گسترش فرهنگ غني ايراني ـ ‌اسلامي ـ ديني، با وضع قوانين جديد در خصوص نحوه نگهداري حيوانات توجه بيشتري به وضعيت موجود در كشور كرد. 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
0
1
دلیل مقاله شما نیز عقده درونی شماست که به صورت حیوان ستیزی بروز کرده ،به دکتر مراجعه کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
0
1
سلام علیکم
واقعابایدبرای خانواده های اینچنینی که برای سگ داخل خونشون ،میلیونی خرج می کنندامابه فکرفقرانیستندبایدتاسف خورد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار