کد خبر: 874746
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
كارشناسان: بايد منتظر فاجعه بود
كارشناسان معتقدند در حالي كه قرار بود در برنامه‌هاي چهارم و پنجم سالانه ۱۰ درصد بافت‌هاي فرسوده احيا شود اين هدف بيش از ۳ درصد در سال محقق نشده است. 
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما سرپرست شركت عمران و بهسازي شهري تهران، سخنگوي عمران مجلس و كارشناس مديريت شهري در برنامه «تيتر امشب» به بيان ديدگاه‌هاي خود درباره قانون برنامه پنجم در احياي بافت‌هاي فرسوده پرداختند و راهكارها را مورد ارزيابي قرار دادند. 

عشايري، سرپرست شركت عمران و بهسازي شهري تهران درباره قانون برنامه پنجم در احياي 10 درصدي احياي بافت‌هاي فرسوده گفت: در برنامه پنجم 10درصد براي دولت تكليف ديده شده بود، اما وزارت راه و شهرسازي صرفاً مبناي تهيه طرح و سياست‌گذاري اين موضوع را تدوين كرد و منابع اين موضوع به صورتي بود كه ورود يكجانبه راه و شهرسازي براي احيا و نوسازي بافت‌هاي فرسوده امكان‌پذير نبود. 
وي افزود: در برنامه ششم اين موضوع متقن‌تر نوشته شد به صورتي كه وزارت راه و شهرسازي، وزارت كشور، شهرداري و دستگاه‌هاي عضو ستاد بازآفريني شهري كه 21 دستگاه هستند و بخش خصوصي موظف شدند 270 منطقه را با كمك هم احيا كنند. 
بدري سخنگوي عمران مجلس در ادامه گفت: برنامه كارشناسانه و خوب بوده ، اما در زمان تهيه برنامه ششم، عملكرد دولت در برنامه پنجم ارزيابي نشده است. در حوزه نوسازي بافت‌هاي فرسوده هم عملكرد دولت ارزيابي نشده است. 

به گفته وي ما براي اين كار نياز به يك چشم‌انداز داريم. يك متولي خاص و   پيگيري خاص براي اين كار لازم است. اگر نخواهيم سالانه 10 درصد بافت‌هاي فرسوده را نوسازي و مقاوم‌سازي كنيم ساخت‌و‌سازهاي موجود هم به عمر مفيد و به بافت‌هاي فرسوده نزديك مي‌شود. بايد سالانه 10 درصد از بافت‌هاي فرسوده را نوسازي كنيم در غير اينصورت فاجعه به وجود مي‌آيد. 
سخنگوي كميسيون عمران ادامه داد: اين كار عملي است و براي اين كار بايد عوامل را در كنار هم قرار دهيم و نقش دولت، بانك‌ها، مردم و فرهنگ‌سازي كنار هم قرارگيرد و بيشترين نقش را بايد به مردم دهيم. شهرداري‌ها نيز به راحتي مي‌توانند در اين كار كمك كنند. در عملياتي شدن برنامه پنجم توسعه دو قانون ساماندهي و احياي بافت‌هاي فرسوده مصوب سال 89 و آيين‌نامه‌اي در سال 93 مصوب شد كه ستاد بازآفريني ايجاد شد و نقش دستگاه‌ها، شهرداري و شوراي شهر در اين باره مشخص شده است. به نظر بنده مشكل قانون در اجراست كه به درستي اجرا نشده است. 
  
براي مقاوم‌سازي بافت فرسوده هنوز به مدل عملياتي نرسيده‌ايم
پروين پور كارشناس شهري نيز درباره احياي بافت‌هاي فرسوده گفت: از برنامه چهارم توسعه احياي 10 درصد بافت‌هاي فرسوده تكليف شده بود، اما در حال حاضر در كل كشور زير 3 درصد عملياتي شده است. 
وي افزود: درباره تهران آمار دقيق را ندارم ولي كلاً در كشور از اول برنامه چهارم تاكنون 3 درصد اجرايي شده و بعد از 10 سال قرار بوده است كه اين كار تمام شود. 
عشايري در پاسخ به پروين‌پورگفت: در طول برنامه پنجم اين عدد 7/13 درصد بوده است؛ تهران 34 درصد و در هرسال 1/3 درصد به جاي 10 درصد محقق شده است. 
پروين‌پور در ادامه بيان كرد: درصد مهم نيست، مسئله اين است كه وزارت راه و شهرسازي و مسكن نقش سياست‌گذار را دارد. مجري كار نيز متوليان شهرداري هستند طبعاً نقش مردم و بانك‌ها نيز بايد در نظر گرفته شود، اما نكته اين است كه هنوز بعد از حدود 40 سال از انقلاب و 12 دولت هنوز به مدل منسجم عملياتي درست نرسيده‌ايم. 
وي اضافه كرد: در روش‌هاي داوطلبانه با مشخص شدن بافت فرسوده تراكم تشويقي داده شد كه نتيجه بافت ناهمگون بود. مشكلات معابر نيز برطرف نشد. بايد بافت احيا شود نه پلاك كه اين روش به شكست منجر شد. 
پروين‌پور ادامه داد: در روش ديگر، وقتي احياي بافت با تملك اجباري انجام شد نيز به مشكلات زيادي برخورديم. بزرگ‌ترين اشكال اين بود كه پول زيادي براي خريد ملك لازم است و وقتي شروع به خريد ملك‌ها مي‌كنيم به تدريج قيمت‌ها افزايش مي‌يابد. مردم نيز در مقابل مقاومت‌هايي درباره قيمت‌گذاري‌ها انجام دادند چون در ارزش افزوده شريك نبودند كه اين مدل نيز بسيار ناكارآمد بود. ما بايد در وهله اول نقش مدل ملي، محلي و مردمي را مشخص كنيم كه اين كار هنوز اجرايي نشده است. 
 
وزارت راه به وعده‌هاي خود عمل نكرد
سخنگوي عمران مجلس نيز گفت: وزارت راه و شهرسازي از نظر برنامه و بودجه نتوانست به وعده‌هاي خود عمل كند. در برنامه ششم راهكار كميسيون اين است كه هر شش ماه يكبار عملكرد دولت مورد بررسي قرار گيرد. در دولت درباره نوسازي بافت‌هاي فرسوده عمل به تعهدات ديده نمي‌شود. 
پروين در ادامه درباره پاسخ سخنگوي عمران گفت: در كشور ما به تعهدات زير 10 درصد عمل شده است و در پايان دوره‌هاي رياست جمهوري از رئيس‌جمهور و دولت درباره عملكرد سؤالي پرسيده نمي‌شود. چنين مكانيسمي در سطح كلان در كشور وجود ندارد و احتياج به بازنگري اساسي دارد. اگر مسئولي به تكاليف خود در پايان برنامه پنج ساله عمل نكرد اگر برخورد اساسي صورت گيرد در دولت‌هاي بعد عملكرد‌ها بهتر خواهد شد. عشايري افزود: طرح كليد به كليد در كشور ما اجرا شده ، اما اين كار با شكست مواجه شده است چون تأمين اين كار در محلات امكان اجرا ندارد. بايد تقاضا از پايين به بالا باشد. ما اين روش را اجرا كرده‌ايم، اما انبوه‌سازان در اين كار شكست خورده‌اند. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار