کد خبر: 874687
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
برچسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سامانه بازشناسي با امواج راديويي قرار بود انقلابي در مديريت زنجيره تأمين ايجاد كنند.
  مترجم: نادر يارمحمدي

برچسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سامانه بازشناسي با امواج راديويي قرار بود انقلابي در مديريت زنجيره تأمين ايجاد كنند. برچسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌هايي بسيار ارزان و بدون باتري كه از طريق اسكنرهاي بيسيم شارژ مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، سپس شماره‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي شناسايي را منتشر مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند و سرپرست‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي انبار را قادر مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازند تا ثبت موجودي انبار را بسيار كارآمدتر از خواندن شماره جعبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ثبت دستي آنها انجام دهند.
اما ميزان خريد و فروش‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي جزئي مدرن حتي اين سامانه را نيز ناكارآمد مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازد. بسياري شركت‌ها به دليل عدم تطابق اسناد موجودي انبار و موجودي واقعي آن ضررهاي هنگفتي كرده‌اند. حتي با تكنولوژي RFID نيز سه ماه طول مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كشد تا يك فروشگاه بزرگ خرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروش مورد ارزيابي كالا قرار گيرد كه يعني حتي ممكن است عدم مطابقت كالا عملاً تا زماني كه يك مشتري جنسي را درخواست نكند آشكار نشود.
محققان MIT اكنون سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي را راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازي كرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند كه با استفاده از پهپادهايي كوچك، ايمن و هوايي برچسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي RFID از دهها‌‌‌‌‌‌‌‌ متر فاصله خوانده  و محل برچسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با خطاي ميانگين 19 سانتي‌‌‌‌‌‌‌‌‌متر مشخص مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. محققان پيش‌‌‌‌‌‌‌‌‌بيني مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند اين سيستم بتواند در انبارهاي بزرگ هم به منظور نظارت پيوسته بر موجودي انبار مورد استفاده قرار گيرد تا ديگر عدم تطابقي ايجاد نگردد و هم موقعيت هر كالا تعيين گردد تا انباردار به راحتي و اطمينان كالاي موردنظر مشتري را در اختيار او قرار دهد.
چالش اصلي در طراحي سيستم اين بود كه با وضعيت سامانه مسيريابي خودكار كنوني، تنها پهپادهاي كوچك و سبك با پروانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي پلاستيكي براي پرواز در محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي نزديك به انسان ايمن هستند و در صورت برخورد آسيب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ديدگي ايجاد نمي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كنند،اما اين پهپادها خيلي كوچك هستند و تنها چند سانتي‌‌‌‌‌‌‌‌‌متر مي‌توانند دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسه فركانسي راديويي را
حمل كنند.
محققان سپس به اين چالش روي‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آوردند كه با استفاده از پهپادها، سيگنال‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي منتشر شده از يك دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خواننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسه فركانسي راديويي را بازپخش كنند. اين نه تنها مشكل ايمني را حل مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كند، بلكه باعث مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود پهپاد بتواند روي همان سامانه بازشناسي با امواج راديويي موجود در انبار نيز مستقر شود، بدون نياز به برچسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي جديد، دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي خواننده جديد و نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزارهاي خواننده جديد.
فاضل اديب استاديار دانشگاه MIT درباره راه‌اندازي اين سامانه مي‌گويد:«هميشه شركت‌هاي فناوري از اينكه موجودي انبار با هزينه‌هاي مصرفي همخواني ندارد ضررهاي هنگفتي مي‌كردند،بنابراين با ديگر همكاران به اين نتيجه رسيديم كه اين سامانه را به‌وجود آوريم. با فعال شدن پهپادها و موقعيت‌‌‌‌‌‌‌‌‌يابي اجناس و تجهيزات، اين تحقيق پيشرفت فناورانه بنياديني در زمينه حل اين مشكل انجام خواهد شد.»
منبع: ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر