کد خبر: 874455
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کارشناسان معتقدند که برخورد جدی، برنامه ریزی صحیح و همچنین کنترل مرز‌های کشور می‌تواند از ورود کالا‌های قاچاق جلوگیری کند.
باشگاه خبرنگاران جوان:کارشناسان معتقدند که برخورد جدی، برنامه ریزی صحیح و همچنین کنترل مرزهای کشور می‌تواند از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کند.
 
سامانه جامع تجارت، با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان درحوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی طراحی شده که با استفاده از این سامانه، انجام مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی هدایت خواهد شد و پدیده قاچاق نیز کاهش خواهد یافت.

به استناد ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح رهگیری کالا با هدف شفاف سازی زنجیره تجاری کشور در راستای کمک به کاهش قاچاق کالا و افزایش ریسک قاچاق در این حوزه آغاز شده است، درسند پیش رو سعی بر آن است تا رویکرد کلی طرح رهگیری، معماری آن و طرح شناسه کالا به عنوان یکی از راهکار‌های عملیاتی سازی این طرح به طور روشن و شفاف بیان شده است.

به منظور شناسایی و رهگیری کالا‌های خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می‌شود و تشخیص آن‌ها از کالا‌های قاچاق یا فاقد مجوز‌های لازم از قبیل: کالای جعلی، تقبی، غیربهداشتی و غیراستاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهی‌های دریافت شناسه کالا، شناسه رهگیری، ثبت گواهی‌ها و شماره شناسه‌های فوق توسط گمرک است. درهرحال توزیع و فروش کالا‌های وارداتی در سطح بازار خرده فروشی منوط به نصب این دو شناسه است و درغیراینصورت کالاهی مذکور قاچاق محسوب می‌شوند.

حمیدرضا نبی زاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرنگار اقتصاد و انرژی با اشاره به کشفیات کالا‌های قاچاق ونظارت سازمان گمرک اظهار کرد: تغییر و تحولات در سازمان گمرک موجب شده که اتفاقات مثبتی در چرخه این سازمان بوجود آید.

وی با بیان اینکه ورود کالا‌های قاچاق روند نزولی به خود گرفته است، عنوان کرد: ورود این کالا‌ها به کشور سبب شده که حمایت تولید از داخل به حداقل برسد.

نبی زاده با اشاره به اینکه مسوولان می‌توانند گامی مثبت درجهت مقابله با کالا‌های قاچاق درکشور داشته باشند، اضافه کرد: نباید فراموش کرد که سیاست گذاری و تلاش نباید منجر به بروکراسی اضافه در واردات و صادرات شود، چرا که در غیراین صورت می‌تواند روند اجرایی کار را پیچیده‌تر کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی نمی‌توان به طور قطع جلوی ورود کالا‌های قاچاق را درکشور گرفت.
حمایت از تولید داخل سدی در برابر قاچاق

سلیمان عباسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، دراین باره گفت: یکی از مسائل مهم و اساسی در کشور حمایت از تولید داخل، اشتغالزایی و جلوگیری از ورود کالا‌های قاچاق است.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از ورود کالا‌های قاچاق باید الویت اصلی مسوولان قرارگیرد، عنوان کرد:برخورد جدی، برنامه ریزی صحیح و همچنین کنترل مرزی درکشور می‌تواند از برنامه ریزی‌های مهم برای جلوگیری از قاچاق کالا باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار