کد خبر: 874435
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با توجه به سرمازدگی درختان گردو در بهار امسال پیش‌بینی می‌شود 4 هزار و 300 تن گردو از باغات استان برداشت شود.
مهدی قرائیان اظهارکرد: درصورتی‌که سرمازدگی وجود نداشت شاهد برداشت محصول بیشتری گردو از باغات استان سمنان و به‌ویژه شهرستان مهدی‌شهر بودیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به میزان سطح زیر کشت محصول گردو در استان اشاره کرد و گفت: 2 هزار و 782 هکتار از باغات استان به کشت گردو اختصاص دارد که دو هزار و 65 هکتار آن بارور هستند.

قرائیان به برنامه‌های اجرایی سازمان برای توسعه و اصلاح باغات گردو در سطح استان اشاره کرد و افزود: برای توسعه این محصول با احداث باغات پیوندی و همچنین توجه به کشت ارقام مرغوب آن در سالهای اخیر ضمن شناسائی ژنوتیپ‌های برتر داخلی، ارقامی خارجی مرغوب برای کشت وارد استان شده است. و طی سالهای اخیر 120هکتار باغ پیوندی احداث شده است.

وی عملکرد گردو در هر هکتار از باغات استان را 2 هزار و 899 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: عمده گردوهای موجود در استان از ژنوتیپ‌های مرغوب است که در سال‌های اخیر رقم‌های خارجی چنلر، پدرو و فرانکت و ارقام داخلی جمال و دماوند وارد استان شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: علاوه بر تولید نهال استاندارد گردوی پیوندی، اصلاح ، بهسازی و تغذیه باغ ها،تغییر ژنوتیپ های متنوع در باغات با سرشاخه کاری از مهمترین برنامه‌های اجرایی مدیریت باغبانی استان در مورد توسعه و اصلاح باغات گردو است.

 هر ساله بیش از 5000تن گردو از باغ های این استان برداشت می شده که امسال به دلیل سرمازدگی پیش بینی شده این میزان با کاهش 1000تنی به  چهار هزار تن تقلیل یابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر