کد خبر: 874405
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
تهيه‌كننده سريال محرمي «هاتف» در گفت‌وگو با «جوان»:
بسياري از عراقي‌ها دهها بار مختارنامه را ديده‌اند / فيلمبرداري سريال تلويزيوني «هاتف» در نجف اشرف و كربلا به پايان رسيد و تيم سازنده اين سريال روز گذشته به ايران بازگشت.

محمدصادق عابديني

فيلمبرداري سريال تلويزيوني «هاتف» در نجف اشرف و كربلا به پايان رسيد و تيم سازنده اين سريال روز گذشته به ايران بازگشت. «هاتف» قرار است از شنبه هفته آينده از شبكه اول سيما پخش شود. نعمت چگيني، تهيهكننده اين سريال تلويزيوني در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره ساخت اين سريال و فيلمبرداري در عراق ميگويد؛ به خصوص برخورد مردم عراق با محمد فيلي، بازيگر نقش شمر در سريال مختارنامه كه مردم نجف و كربلا از ديدن وي به هيجان آمده بودند.

صداوسيما كار خوبي كرده و قرار است سريالهاي مناسبتي محرم به جاي دهه اول از دهه دوم پخش شود، نظرتان درباره اين تغيير چيست؟

اين كار پيشنهاد خودم بود، چون در دهه اول مردم در مراسمهاي عزاداري شركت ميكنند و خيليها ازساعت 7، 8 تا ساعت 11، 12 شب، در تكيهها و هيئتها هستند و در اين ساعتها اگر بهترين توليدات نيز از تلويزيون پخش شود، باز هم مخاطب نخواهد داشت. براي همين از همان روز اول به مديران تلويزيون پيشنهاد تغيير زمان پخش را دادم كه با استقبال روبهرو شد.

گويا روز پخش سريال تغيير داشتهاست؟

ابتدا قرار بود سه روز بعد از عاشورا يعني از سوم شهادت سيدالشهدا(ع) پخش سريال آغاز شود، اما از آنجايي كه بخشهايي از كار فيلمبرداري را بايد در شبهاي تاسوعا و عاشورا در شهرهاي كربلا و نجف انجام ميداديم و كارهاي فني طول ميكشيد، تقاضا كرديم سه روز ديگر به ما فرصت بدهند تا كار با كيفيتي را ارائه دهيم.

چه مقدار از فيلمبرداري سريال در عراق انجام شد؟

حدود 10 درصد از كار بود. ما از چهارم محرم به عراق رفتيم. در اين روزها توانستيم از آيينهاي عزاداري محرم اقوام و ملتهاي مختلف مانند افغانستانيها، پاكستانيها، افريقاييها و مردم شيخنشينهاي حاشيه خليج فارس فيلمبرداري كنيم، به خصوص در كربلا حرم حضرت امام حسين (ع)، حضرت عباس(ع) و قبرستان واديالسلام كه فكر نميكنم پيش از ما گروه فيلمسازي از ايران در اين گورستان بزرگ فيلمبرداري سريال داشته باشند.

برخورد مردم عراق با گروه فيلمسازي ايراني چطور بود؟ برايشان جالب نبود در ايام عزاداري محرم، يك سريال ايراني در كربلا و نجف فيلمبرداري شود؟

خيلي برايشان جالب بود، وقتي فهميدند آقاي محمد فيلي، بازيگر سريال همان بازيگر نقش «شمر» در سريال مختار است، آنقدر استقبال كردند كه چند بار مأموران پليس عراق مجبور شدند آقاي فيلي را از زير دست و پاي مردم نجات دهند. مردم جمع ميشدند و «شمر شمر» ميگفتند و البته از نظر آنان بازی در فیلمی که مظلومیتهای امام حسین(ع) را نشان دهد، توفیقی برای آقای فیلی بوده است.

انگار مردم عراق به سريال مختار نامه خيلي علاقه دارند!

بله بسيار. با اين سريال خيلي ارتباط برقرار كردهاند. به جرئت ميتوانم بگويم بسياري از نوجوانان عراقي دهها بار مختارنامه را ديدهاند. برايشان دو شخصيت «شمر» و «مختار» با بازي فريبرز عربنيا، خيلي محبوب است. ميزان توجهشان به آقاي فيلي باعث شد در يك روز ما چند ساعت اصلاً نتوانيم فيلمبرداري كنيم. البته كار در نجف خيلي راحتتر بود، چون عزاداريها در كربلا متمركز شده بود و خيلي راحت در نجف كارمان را انجام داديم.

رسانههاي عراقي درباره حضور گروه فيلمبرداري سريال «هاتف» واكنشي نداشتند؟

چند شبكه تلويزيونيشان از جمله شبكه تلويزيوني كربلا آمدند و از توليد سريال استقبال كردند، از آنجايي كه شبكههاي تلويزيوني ايران در عراق نيز دريافت ميشود، ميگفتند حتماً با شروع پخش سريال آنها نيز «هاتف» را دنبال خواهند كرد.

داريوش ياري با ساخت فيلم سينمايي «كربلا جغرافياي يك تاريخ» و تلهفيلم «حبيب»در اذهان عمومي شناخته شده است. دليل انتخاب وي براي كارگرداني «هاتف» همين موضوع بود؟

دقيقاً. ميتوانم بگويم داريوش ياري يكي از متخصصترين كارگردانان ايراني در زمينه واقعه عاشورا و آيينهاي محرم است. هم اكنون نيز برخي از شبكههاي تلويزيون مثل شبكه 4 سيما، مستندهايي را كه «ياري» سالها پيش درباره آيينهاي عزاداري در استانهاي مختلف ايران و برخي از كشورهاي شيعه نشين ساخته است،پخش ميكنند. او مدتها است درباره آيينهاي عزاداري در محرم تحقيق و پژوهش ميكند و در مقام كارگردان فيلمهاي خوبي مانند «دخیل» و «كربلا جغرافياي يك تاريخ» را ساختهاست و سابقه كار در عراق و شهرهاي نجف و كربلا را دارد.

«هاتف» سريالي مناسبتي است و انتقادي كه به اين نوع سريالها وارد ميشود، اين است كه صرفاً در يك دوره زماني تعريف ميشوند و بعد ديگر كاركرد و موضوعيتي ندارند، اين نقد را قبول داريد و آيا در ساخت «هاتف» به آن توجه داشته ايد؟

به نظرم سريالي كه قرار است در يك مناسبت خاص از تلويزيون پخش شود، بايد به پيام و موضوع خاص آن مناسبت توجه كند. وقتي درباره محرم و عاشورا فيلم و سريالي ساخته ميشود بايد به موضوع قيام امامحسين(ع) بايد پرداخته شود كه حقطلبي و عدالتخواهي است. در «هاتف» نيز ما بر همين موضوع تأكيد داريم. خيلي از ما به دنبال عدالت هستيم، اما نميگذاريم عدالت وارد خانهمان شود. ميگوييم عدل و عدالت خوب است، اما براي خانه همسايه و نميگذاريم وارد زندگي شخصي خودمان شود. «هاتف» ميخواهد تلنگري بزند به مردم و اگر حتي يك نفر هم با اين تلنگر به راه راست هدايت شود براي ما كافي است.

چقدر به موفقيت سريال و مقبوليت آن ميان بينندگان تلويزيون اميدواريد؟

من و گروه سازنده سريال تلاشمان را كردهايم و انشاءالله حاصل اين تلاشها، كار خوبي شود. معتقدم كه در زندگي هر فرد يكبار پيش ميآيد كه كاري را براي امام حسين (ع) انجام دهد و ساخت سريال«هاتف» همان فرصت است كه براي من اتفاق افتاد. من و بچههاي گروه تلاش كردهايم ارادتمان به سيدالشهدا را در اين سريال به تصوير بكشيم و اميدوارم مردم نيز آن را دوست داشته باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار