کد خبر: 874065
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۷
براي کودکان و بزرگسالاني که دچار آلرژي و حساسيت هستند، غذا خوردن در رستوران مي‌تواند مملو از اضطراب باشد.
مترجم:علي طالبي

براي کودکان و بزرگسالاني که دچار آلرژي و حساسيت هستند، غذا خوردن در رستوران مي‌تواند مملو از اضطراب باشد. حتي در صورت رعايت جانب احتياط، گوشت‌هاي تازه و بسته‌بندي شده نيز مي‌توانند به‌طور اتفاقي و با قرار گرفتن در محيط آلوده شده و باعث ايجاد واکنش شود. اکنون محققان خبر از توسعه يک سامانه تشخيص آلرژي قابل حمل، همراه با يک تحليلگر جاسوئيچي‌مانند  دادند که کمک مي‌کند نياز مراجعه به اورژانس به‌وجود نيايد. 
بيشتر افرادي که دچار حساسيت هستند وضعيت غذايي خود را مديريت مي‌کنند و از مصرف مواد غذايي مانند آجيل، ماهي، تخم‌مرغ يا هر غذاي ديگري که ممکن است منجر به واکنش شود پرهيز مي‌کنند. اين واکنش مي‌تواند يک خارش کوچک يا يک آنافيلاکسي شديد باشد که جان بيمار را به‌ خطر بيندازد. اما پرهيز کردن هميشه امکان‌پذير نيست چون ممکن است مواد خوراکي برچسب اشتباه خورده باشند يا در اثر همجواري با محيط آلوده شده باشند. شناسايي دقيق اين عوامل پنهان يا نيازمند تجهيزات آزمايشگاهي حجيم و بزرگ است يا به کندي صورت مي‌گيرد و با حواس‌جمعي مشخص نمي‌شوند. محققان تحقيقات زيادي انجام دادند تا راهي عملي و سازگار با مصرف‌کننده پيدا کنند. 

محققان يک سامانه قابل حمل تشخيص آلرژي ايجاد کردند که موسوم به تست مواد خارجي آنتيژن (هوشمندانه خوردن) مي‌باشد. اين سامانه شامل يک دستگاه است که در دست جا مي‌گيرد و آلرژن‌هاي غذا را در صورت وجود، شناسايي مي‌کند و يک جاسوئيچي الکترونيکي دارد که به صورت بيسيم نتايج را به يک تلفن هوشمند مخابره مي‌کند. در کمتر از 10 دقيقه، دستگاه مي‌تواند پنج نوع ماده حساسيت‌زا را شناسايي کند که اين مواد گندم، بادام زميني، فندق، شير و تخم‌مرغ است. اين سطح حتي از بهترين شرايط آزمايش‌هاي استاندارد آزمايشگاهي نيز کمتر است. نتايج آزمايش نمونه‌هاي مختلف از منوي رستوران‌ها، بعضي مواد حساسيت‌زاي غيرقابل پيش‌بيني را در غذاها يا نوشيدني‌ها نشان داد. به عنوان مثال گلوتن در يک سالاد يا پروتئين تخم‌مرغ اگرچه اين مدل اوليه براي پنج ماده حساسيت‌زا ساخته شده است، اما محققان مي‌گويند اين دستگاه مي‌تواند براي ساير مواد حساسيت‌زا يا ساير آلوده‌کننده‌هاي غيرخوراکي گسترش يابد. 
منبع:ساينس ديلي
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر