کد خبر: 873940
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
آشفتگی،‌‌ تنها نتیجه حاصل از همه‌پرسی اقلیم کردستان شد...
در حالي كه مقامات رسمي در دولت عراق همه‌پرسي اقليم كردستان عراق را غيرقانوني و نتايج آن را فاقد هرگونه ارزشي مي‌دانند، تركيه و ايران هم به عنوان دو همسايه عراق، همچنان بر وحدت و يكپارچگي كشور عراق تأكيد و چنين تحركاتي در كردستان عراق را طرح صهيونيست‌ها براي تجزيه عراق ارزيابي مي‌كنند. 

علي‌اكبر ولايتي، مشاور امور بين‌الملل رهبر معظم انقلاب روز گذشته در حاشيه همايش رونمايي و آشنايي با سامانه‌هاي علم‌سنجي و پژوهشيار معاونت علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي، درباره همه‌پرسي در كردستان عراق گفت: كار غير‌قانوني كه توسط آقاي بارزاني صورت گرفته، بي‌ارزش است، نتيجه مثبتي ندارد و موجب آشفتگي سياسي در منطقه مي‌شود. وي افزود: آقاي بارزاني متأسفانه از مدت‌ها پيش با صهيونيست‌ها متصل شده است، او از وضعيت فلسطين درس نگرفته است، حداقل از سردار صلاح‌الدين ايوبي كه مبارز كرده بود، درس مي‌گرفت. 
‌   
از رفراندوم چيزي عايد بارزاني نمي‌شود
مردم كرد به صلاح‌الدين ايوبي افتخار مي‌كنند و نه به نتانياهو، اسرائيل 60 تا 70 سال است كه فلسطين را اشغال كرده و هر روز مظالمش عليه مردم فلسطين افزوده مي‌شود. اين رژيم ننگين، تبعيض نژادي و نامشروع، منفور همه دنياست. اتصال بارزاني به اسرائيلي‌ها آغاز سقوط سياسي اوست.  ولايتي ادامه داد: آقاي بارزاني زير بار اين ننگ نمي‌ماند و چيزي از اين رفراندوم به دست نمي‌آورد. البته ناگفته نماند كه معلوم نيست چقدر اين رفراندوم واقعي باشد، موقعي كه حكومتي چيزي را به مردم تحميل مي‌كند قطعاً نتايج آن قابل قبول نيست.  عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مردم كرد همواره در صف مقدم مبارزه با ظلم و كفر بودند و مبارزاني چون ميرزاده عشقي داشتند كه جانش را در زمان رضا شاه از دست داد، آقاي بارزاني زودتر از آن چيزي كه ديگران سقوط كرده‌اند، سقوط خواهد كرد. 
ولايتي ادامه داد: مردم ايران و مردم منطقه در مقابل اين اقدام ساكت نمي‌نشينند و در مقابل اين انحراف مي‌ايستند.

آقاي بارزاني ناگزير به عقب‌نشيني مي‌شود و‌گر نه با او مقابله خواهد شد. وي افزود: اقليم كردستان جزئي از عراق است. جمهوري اسلامي ايران همواره از تماميت ارضي كشورهاي منطقه حمايت كرده است. در همين راستا شش سال است كه جمهوري اسلامي ايران در مقابل تجزيه سوريه ايستاده است، حال عده‌اي سوء استفاده كرده‌اند. امريكا و انگليس از پشت صحنه و اسرائيل از روي صحنه از اين قضيه حمايت مي‌كنند. آنها از داعش نتيجه نديدند، ولي بايد بدانند كه اين همه‌پرسي از قبل شكست خورده است. 
‌  
بارزاني دلال صهيونيست‌هاست
ولايتي گفت: بارزاني دلال صهيونيست‌ها براي تجزيه كشورهاي اسلامي است و با عنايت به تجربه‌اي كه ملت‌هاي مسلمان از تجربه تلخ فلسطين دارند اجازه نخواهند داد اسرائيل دوم تشكيل شود. بارزاني در سراشيبي سقوط قرار دارد. مطمئناً مردم كرد قبل از دولت عراق وي را سرنگون خواهند كرد‌ و اين لكه ننگ را از دامن جهان اسلام پاك مي‌كنند‌. وي افزود: ما از تماميت ارضي همه كشورهاي اسلامي مثل سوريه و عراق حمايت مي‌كنيم و به درخواست دولت قانوني عراق در اين كشور حضور فعال داريم‌. 
‌   
مخالفت ايران با هرگونه تجزيه‌طلبي در منطقه
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح هم در ديدار هاكان تكين، سفير تركيه در تهران گفت: ايران با هر اقدامي كه منجر به تغيير مرزهاي جغرافيايي و تجزيه كشورهاي منطقه شود، مخالف است. 
امير حاتمي در اين ديدار با اشاره به روند رو به رشد روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي دو كشور ابراز اميدواري كرد با تداوم رايزني‌هاي مقامات سياسي و دفاعي ارشد دو كشور، روابط تهران - آنكارا در ابعاد دو جانبه و منطقه‌اي بيش از پيش رشد و ارتقا يابد. امير حاتمي با ابراز نگراني از پيامدهاي امنيتي ناشي از برگزاري رفراندوم در اقليم كردستان عراق گفت: جمهوري اسلامي ايران با هر اقدامي كه منجر به تغيير مرزهاي جغرافيايي و تجزيه كشورهاي منطقه شود مخالف است و اميدوارم مسئولان اقليم پيام لازم را از انسداد مرزهاي هوايي ايران با منطقه كردستان كه به درخواست دولت مركزي بغداد انجام شده به خوبي دريافت كرده باشند. 
‌ 
همه‌پرسي اقليم كردستان بازي در زمين داعش
وزير دفاع با يادآوري سياست اصولي كشورمان مبني بر احترام به حاكميت ملي و تماميت ارضي كشورهاي منطقه افزود: اقدام اقليم كردستان عراق در برگزاري رفراندوم در حالي كه دولت و ملت رشيد عراق در حال مبارزه با بقاياي داعش هستند به مثابه بازي در زمين تروريست‌هاي داعشي و حاميان منطقه‌اي و بين‌المللي آنان بوده و اين مسئله موجب ايجاد مشكلات براي منطقه، مردم عراق و به ويژه كردستان عراق خواهد شد. هاكان تكين سفير تركيه در تهران نيز با تبريك انتصاب امير سرتيپ حاتمي به عنوان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و ابراز اميدواري جهت توسعه روابط نظامي دو كشور در دوره مسئوليت وي گفت: اساساً روابط دو كشور ايران و تركيه متاثر از اشتراكات فراوان تاريخي و فرهنگي بوده و اميدوارم با سفر قريب الوقوع رئيس‌جمهور و رئيس ستاد ارتش تركيه به تهران همكاري‌هاي دوكشور در جهت منافع دو ملت، صلح، ثبات و امنيت منطقه بيش از پيش گسترش يابد. وي با اشاره به روند تحولات حساس منطقه، تصميم يكجانبه مسئولان اقليم كردستان عراق در برگزاري رفراندوم را موجب نگراني و بي ثباتي در منطقه ذكر كرد و افزود: انتظار داريم مسئولان اقليم با حسن نيت مسئله را حل كرده و اقدامات يك طرفه خود را كه مغاير قانون اساسي عراق است، متوقف سازند. سفير تركيه در تهران با اشاره به جايگاه ايران به عنوان يك همسايه راهبردي در منطقه و جهان اسلام گفت: موضوع مبارزه با تروريسم يكي از مهم‌ترين سرفصل‌هاي همكاري دوكشور است و اميدوارم ديدار مقامات دفاعي و نظامي تهران-آنكارا، نتايج مثبت و پرباري براي دوكشور بر پايه منافع مشترك دو ملت به دنبال داشته باشد.
‌  
همه‌پرسي كردستان‌ توطئه‌اي صهيونيستي
رئيس دفتر مقام معظم رهبري روز گذشته در مراسم افتتاح مدارس بنياد بركت در آذربايجان غربي كه از طريق ويديوكنفرانس انجام شد با بيان اينكه همه‌پرسي كردستان عراق توطئه‌اي از سوي رژيم صهيونيستي است، گفت: در شرايطي كه داعش رو به پايان است مسئله همه‌پرسي را ايجاد كردند.  آيت‌الله محمدي گلپايگاني با تأكيد بر اهميت استان آذربايجان غربي و مرزنشينان كشور افزود: موضوع همه‌پرسي در كردستان عراق يك فاجعه به شمار مي‌رود. وي ادامه داد: تماميت ارضي عراق براي ما و ساير همسايگان اين كشور مهم است. عراق كشور اهل بيت و امامان ماست. رئيس دفتر مقام معظم رهبري تأكيد كرد: يقين بدانيد اين توطئه‌اي از سوي رژيم صهيونيستي است، در شرايطي كه داعش رو به پايان است و سردار رشيد ما سردار سليماني اعلام كرد به زودي جشن پايان داعش را خواهيم گرفت حالا يك موضوع جديد را در منطقه مطرح كرده‌اند. آيت‌الله محمدي گلپايگاني خاطرنشان كرد: موضوع همه‌پرسي و مسائل آن گرفتاري زيادي را هم براي خودشان و هم براي كشورهاي همسايه ايجاد خواهد كرد و ان‌شاءالله با مشاركت همه مرزنشينان به ويژه در آذربايجان غربي اين توطئه هم خنثي خواهد شد. 
‌    
منازعه كردستان را از مسير آرامش و پيشرفت دور مي‌كند
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به همه‌پرسي اقليم كردستان عراق اظهار كرد: اين ماجرا به نفع اسرائيل و كساني است كه مي‌خواهند ناامني در منطقه گسترش يابد. 
محسن رضايي ديروز در حاشيه مراسم ترحيم آيت‌الله راستي كاشاني در جمع خبرنگاران با اشاره به همه‌پرسي استقلال اقليم كردستان عراق اظهار كرد: امروز كردستان نيازمند امنيت، توسعه و پيشرفت است و هر نوع درگيري و منازعه در كردستان عراق، آنها را از آرامش و پيشرفت عقب مي‌اندازد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين پرسش كه اين همه‌پرسي چه تأثيري در منطقه مي‌گذارد، گفت: منطقه را ممكن است با ناامني مواجه كند و باعث سوءاستفاده اسرائيل شود. وي در پاسخ به اين پرسش كه رويكرد جمهوري اسلامي نسبت به همه‌پرسي كردستان عراق چيست اظهار كرد: ما تماميت ارضي كشورها را بايد حفظ كنيم و از تغيير مرزهاي جغرافيايي جلوگيري شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار