کد خبر: 873850
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

نويسنده : محمدرضا هاديلو


اين اغراق نيست که بگوييم استان البرز آنقدر پتانسيل و توانمندي اقتصادي دارد که بتواند براي دو برابر جمعيت خود ايجاد اشتغال کند. از شهرک هاي صنعتي و صنايع بزرگ و کارخانجات عظيم گرفته تا وجود زمين هاي کشاورزي و زراعي بسيار و گردشگاه هاي طبيعي و مناطق گردشگر پذير که داشتن هر کدام آرزوي هر کدام آرزوي بسياري از استانهاي ديگر است. با اين تفاسير و در کمال تاسف بايد گفت که هم اکنون البرز رتبه سي ام کسب و کار را داراست که نشان از ضعف مديريت و ناديده گرفتن پتانسيل هاي موجود است.

*نياز به مديران لايق داريم

هر چند مسئولان استاني هم اذعان به وجود زمينه هاي بسيار خوب براي ايجاد شغل و کسب و کار در البرز دارند اما مشخص نيست چرا هيچ قدم مثبتي در اين رابطه برداشته نمي شود.

در همين رابطه نماینده عالی دولت در استان البرز با بیان اینکه البرز از پتانسیل های زیادی برای سرمایه گذاری برخوردار است، رتبه سی‌ام کسب و کار را به هیچ وجه زیبنده اين استان نميداند.

محمدعلی نجفی با بيان اينکه نگرانی‌های در بحث‌های اصلی استان در میان نمایندگان مردم و نماینده ولی‌فقیه در استان وجود دارد، ادامه مي دهد: "رویکرد دولت همراه با آرامش در جامعه برای ما فرصت ایجاد کرده است. مبنای کار برای دستگاه‌های استان از امروز قرار داده خواهد شد. باید به این شاخص‌ها یک ماهه شش ماهه و سالانه توجه شود. در همه زمینه‌ها باید به این توجه شود. ما مدیرانی قاطع، پاکدست و امین نیاز داریم اما در کنار آن باید به تکریم ارباب رجوع نیز توجه کرد، می‌توان هم قاطع و هم مهربان بود. نمی توانم بپذیرم که در البرز نرخ بیکاری در این حد باشد بنابراین باید در کنار همه مسائل به اقتصاد به خوبی پرداخته شود."

نجفی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و مي گويد:"این موضوع چیزی نیست که از عهده یک دستگاه برآید و به کمک همه بخش‌ها نیاز دارد و من درخواست دارم از دستگاه‌های نظارتی که بررسی کنند وام اشتغال حتما صرف اشتغال شود. همه باید تلاش کنند تا شرایط جذب سرمایه فراهم شود چون رتبه کسب و کار ۳۰ اصلا زیبنده البرز نیست. باید بین سرمایه‌گذار و سرمایه بر تفاوت قائل شد و به سرمایه‌گذار کمک کنیم."

البته استاندار البرز هم تاييد کرد که در همه بخش‌ها از جمله کشاورزی از پتانسیل بالایی برخوردار هستند.

*البرز زير خروارها مشکل

بهر حال بايد گفت استان البرز دارای مشکلات، نیازها و کاستی‌هایی است که بخشی از آنها کشوری بوده و برخی نیز منطقه‌ای و خاص استان است.

ضریب بیکاری در استان البرز بالاتر از میانگین کشوری است و این امر نشان می‌دهد که استانداری و مدیران مربوطه در بخش‌های مختلف برای کاهش این آمار وظیفه سنگینی بر عهده دارند.

البته برخی مسائل نيز خاص استان البرز است، از جمله حجم بالای مهاجرت به شهرستان‌های اين استان که البرز را جزو استان‌های مهاجرپذیر قرارداده است. بر همين اساس مهاجرت به استان البرز که بخش زيادي از آنها را جوانان جویای کار دیگر استان‌ها تشکيل مي دهند از جمله دلایل اصلی افزایش نرخ بیکاری در البرز به شمار می‌آید.

با تمام اين تفاسير مسئولان استاني يا بايد فکري براي مهاجر پذير بودن و هجوم بيکاران ديگر استانها به البرز بکنند يا شرايطي را ايجاد کنند تا از تمام پتانسيل ها در جهت ايجاد شغل و شکوفايي کسب و کار استفاده شود. اينکه فقط بنشينند و از آمار و ارقام و خوب و بدها بگويند ، آبي گرم نمي شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار