کد خبر: 873842
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
در چهارمين روز از هفته دفاع مقدس انجام شد
همزمان با فرارسيدن هفته دفاع مقدس در مراسمي با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی درسازمان بنادر و دریانوردی، برخي فرماندهان جنگ دوران دفاع مقدس و جمعي از ايثارگران حوزه دريايي، کتاب "نقش سازمان بنادر و دریانوردی در جنگ تحمیلی" رونمايي شد.
مريم احمدي

رونمايي از کتاب در اين مراسم محمد راستاد معاون وزیرراه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نقش ارزنده و موثر سازمان بنادر و نيروي دريايي کشور در جنگ تحميلي گفت: همکاران ما در سازمان بنادر از آغازين روزهاي جنگ هم دوش رزمندگان رو درروي دشمن بعثي ايستادند و در بحبوحه اشغال خرمشهر چند تن از نيروهاي گارد سازمان بنادر و دريانوردي به شهادت رسيدند.

راستاد با بيان اينکه در زمان جنگ به نيروهاي جهاد سازندگي سنگرسازان بي سنگر مي گفتند چرا بايد در زمين يکنواخت و بدون پناه، در تيررس دشمن به سنگرسازي مي پرداختند افزود: به واقع نيروهاي سازمان بنادر که در کاروان ها حضور داشتند، راهنماها و يدک کش هاي سازمان هم مصداق سنگر سازان بي سنگر بودند که از لنگرگاه بوشهر تا داخل خورموسي و بندر امام که در تيرس دشمن و بالاترين نقطه هدف موشک هاي بعثي بود مسافت 15 ساعته را طي مي کردند تا با حفظ تداوم فعاليت بنادر، مانع توقف چرخ هاي اقتصاد کشور در دوران جنگ شوند.

معاون وزیرراه و شهرسازی با تاکيد بر اينکه امنيت و رفاه امروزمان را مديون رشادت هاي شهداي دفاع مقدس هستيم افزود: امیدوارم ما نیز در ادامه راه این شهدا در مسیر توسعه کشور تلاش کنیم.

در ادامه اين مراسم سردار ولی الله نانواکناري از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در لشگر ويژه 25 کربلا و نماينده مردم بابلسرو فريدونکنار در مجلس شوراي اسلامي نيز

ضمن گراميدشت هفته دفاع مقدس و عرض تسليت ايام شهادت سرور و سالار شهيدان ، با اشاره به نقش پررنگ پل‌های ارتباطی هوایی و دریایی در زمان جنگ در تمامی کشورهای دنیا اظهار کرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي پيمان ورشو و ناتو ضمن ایجاد اختلالات فراوان در مسیر هوایی کشور به دنبال ايجاد اختلال در مسیر دریایی ایران به منظور حمايت از صدام حسين بودند اما غيورمردان سازمان بنادر ودریانوردی با حفاظت و هدايت مسيرهايي دريايي نقشه هايشان را نقش براب کردند.

اين فرمانده دوران دفاع مقدس با بيان اينکه جنگ با پشتيباني نيروهاي سازمان بنادر و دريانوردي به پيروزي رسيد افزود: حمايت ها و پشتيباني نيروهاي سازمان بنادر از رزمندگان اسلام در بندر ماهشهر و خورموسي ، سبب شد محاصره ابادان شکسته و اين شهر به تصرف دشمن بعثي درنيايد . اگر اين پشتيباني ها نبود مطمئنا در همان اوايل جنگ ابادان هم به تصرف دشمن در مي امد.اينجاست که بايد به اين نکته اشاره کرد که همه بنادر در جنوب کشور خصوصا در خليج فارس توانستند جنگ را به مسير پيروزي هدايت کنند.

سردار نانوا کناري ادامه داد: در طول جنگ به رغم تمام تهديدات دشمن، بنادر ايران حتي يک روز هم تعطيل نشد تا حرکت چرخه اقتصاد کشور و تامين تجهيزات جنگ متوقف نشود . اين فداکاري ما را به پيروزي در جنگ تحميلي رساند .

اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه دشمن براي ساقط کردن پشتيباني دريا و بنادر مجهزترين امکانات موشکي خود را در فاو مستقر کرد و دهانه هرمز را مورد تهديد جدي قرار داد افزود: با ابتکار عمل سازمان بنادر و جانفشاني رزمندگان اسلام در عمليات والفجر 8 نقشه هايي دشمن بي اثر شد و موشک هاي بعثي نتوانست بنادر را به تعطيلي بکشاند .

وي ادامه داد: در عمليات والفجر 8 در منطقه فاو رزمندگان توانستند يک سوم از تشکيلات نظامي دشمن را از کار بيندازند و دست نيروهاي عراقي را از بستر دريا قطع کنند، پيمان ورشو و ناتو به زانو درآمد وپايگاه موشکي فاو با حمايت سازمان بنادر به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.

نانواکناري تصريح کرد: تنها با پشتيباني و ايجاد امنيت دريايي اين سازمان بود که رزمندگان توانستند از رودخانه طغيانگر اروند عبور کرده، فاو را به تصرف در بياورند و يک سوم از تشکيلات نظامي دشمن را نابود کنند . از اين رو بايد گفت پيروزي دراين جنگ مرهون رشادت ها و حماسه سازي شماست.

در ادامه اين مراسم ضمن ارائه لوح تقدیر به ایثارگران شاغل در سازمان بنادر و دریانوردی کتاب ارزشمند زنجیره تأمین و جنگ با هدف توضیح نقش سازمان بنادر در جنگ تحمیلی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار