کد خبر: 873763
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان گفت: از 40 گروه داوطلب، ٣٥ گروه تعزیه در کانون تربیت دامغان عضو شدند.
محمدطالبی از شناسایی و اعلام داوطلبی بیش از 40 گروه تعزیه دامغان برای عضویت در کانون تعزیه این شهرستان خبر داد و افزود: از این تعداد تا کنون 35 گروه فعال عضو کانون تربیت دامغان شدند که از سال گذشته در خصوص تغییر در ساختار تعزیه شهرستان و ساماندهی گروه ها برنامه ریزی هایی انجام شده است.
وی با اشاره به برگزاری شبیه‌خوانی ایام محرم و واقعه عاشورا از سوی این گروه ها در دامغان، اضافه کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در دامغان ، در سال گذشته این شهرستان میزبان برگزاری سوگواره استانی تعزیه بود که طی آن تاسیس دبیر خانه دائمی کانون های تعزیه استان سمنان در دامغان در دستور کار قرار گرفت که امسال این دبیرخانه تاسیس و آغاز به کار کرده است.
وی افزود: در حال حاضر ایجاد بانک اطلاعاتی گروه های تعزیه استان سمنان و فراخوان استانی تعزیه داران در دستور کار این دبیرخانه قرار دارد و برگزاری دومین سوگواره عاشورایی استان در دامغان در نیمه اول ماه صفر برنامه‌ریزی شده است.
طالبی اضافه کرد: به منظور ارتقای سطح تعزیه از لحاظ کمی و کیفی و ساماندهی گروه های تعزیه استان سمنان، کانون تعزیه دامغان درمجتمع شهید شاهچراغی این شهرستان تشکیل و به ثبت رسیده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان تصریح کرد: وجود پیشکسوتان و تنوع اقلیمی در اجرای تعزیه در این شهرستان، می تواند گامی برای ایجاد انگیزه در جوانان برای تقویت این هنر ملی با برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی در کانون تعزیه باشد.
وی به مشکلات گروه های تعزیه دامغان اشاره کرد و گفت: به روز رسانی نسخه های قدیمی، اصلاح و به کارگیری ظرفیت و مهارتهای جدید در ارتقا سطح گروه های تعزیه، کسب آموزش های لازم برای به روز شدن اجرای تعزیه، از مهمترین نیازهای گروه های تعزیه شهرستان دامغان است که به منظور رفع مشکل اصلاح نسخه های تعزیه، چاپ و تکثیر نسخه های جدید در دست اقدام است.
طالبی، از برپایی کارگاه آموزشی تعزیه با حضور 45 نفر از مسوولان و اعضای گروه های تعزیه استان سمنان در دامغان خبر داد و گفت: این کارگاه با هدف انتقال دانش، تجربیات و کسب علم گروه های تعزیه استان در اواسط شهریور ماه تشکیل شد که در این کارگاه استادان استانی و کشوری مطرح به ویژه ملک الشعرای تعزیه ایران، استاد نادعلی زاده حضور داشت.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان گفت: گروه های تعزیه استان سمنان در درحوزه اصلاح نسخه و کتاب های تعزیه خوانی از ظرفیت بالایی برخوردار هستند که در همین راستا ٢٠٠ نسخه تعزیه اصلاح و نسخه هایی چاپ و در سراسر استان و برخی استان های کشور توزیع شده است. شهرستان دامغان بیش از 40 گروه تعزیه دارد که بالغ بر 500 نفر، در این گروه ها فعالیت می کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر