کد خبر: 873559
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ظريف در مصاحبه با سي‌ان‌ان:
درحالــي كه رئيــس‌جمهور امريكا پي‌در‌پي بر طبل خروج از برجام مي‌كوبد، وزير امور خارجه ايران براي اولين بار احتمال خروج از توافق هسته‌اي با 1+5 را در واكنش به خروج احتمالي امريكا منتفي ندانسته و گفته كه خروج از برجام نيز يكي از گزينه‌ها است.
ممكن است از برجام خارج شويمدرحالــي كه رئيــس‌جمهور امريكا پي‌در‌پي بر طبل خروج از برجام مي‌كوبد، وزير امور خارجه ايران براي اولين بار احتمال خروج از توافق هسته‌اي با 1+5 را در واكنش به خروج احتمالي امريكا منتفي ندانسته و گفته كه خروج از برجام نيز يكي از گزينه‌ها است. 

به گزارش «جوان»، در شرايطي كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا مي‌گويد كه امريكا ممكن است از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 خارج شود، وزير خارجه ايران نيز اقدامات متقابل ايران در صورت خروج واشنگتن از برجام را اعلام كرد. محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز يك‌شنبه در مصاحبه با شبكه سي‌ان‌ان تأكيد كرد كه تأييد يا عدم تأييد پايبندي ايران به برجام جزو توافق هسته‌اي نيست و موضوع داخلي براي امريكا است. ظريف كه تاكنون به صراحت از خروج ايران از برجام سخن نگفته بود، براي اولين‌بار در واكنش به ادعاي مقامات امريكايي براي خروج از برجام گفت: «ايران گزينه‌هاي مختلفي در دست دارد كه عقب‌نشيني از برجام و بازگرداندن برنامه هسته‌اي به سرعت قبل، يكي از اين گزينه‌ها است». ظريف گفت كه با بازگشت به دوران قبل از توافق، برنامه هسته‌اي به صورت صلح‌آميز ادامه خواهد يافت اما محدوديت‌هايي را كه ايران بر اساس توافق هسته‌اي با 1+5 داوطلبانه پذيرفته بود، نخواهد پذيرفت.

اظهارات ظريف براي خروج احتمالي از برجام در حالي است كه علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي چند هفته پيش در مصاحبه با روزنامه اشپيگل آلمان گفته بود كه اگر امريكا از برجام خارج شود، ولي اروپا بماند، ايران باز هم به آن پايبند خواهد بود. بر اساس مفاد برجام در صورتي كه طرف مقابل به تعهدات خود پايبند نباشد، ايران مي‌تواند در بازه زماني كوتاه فعاليت‌هاي هسته‌اي و غني‌سازي را از سر بگيرد. ادعاي دونالد ترامپ و ديگر مقامات واشنگتن مبني بر اينكه ايران «روح و متن» برجام را نقض كرده، در حالي است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش‌هاي متعدد پايبندي ايران را به تعهدات برجامي تأييد كرده است.  ظريف در ادامه مصاحبه خود تأكيد كرد: «تأييد پايبندي يا عدم پايبندي ايران به برجام، بخشي از توافق هسته‌اي نبوده و يك موضوع داخلي براي دولت امريكاست كه نمي‌تواند رئيس‌جمهور دونالد ترامپ و دولتش را از مسئوليت‌هايي كه در قبال برجام دارد، فارغ كند». وزير امور خارجه ايران همچنين گفت كه اقدامات ترامپ علاوه بر اينكه واشنگتن را به بازيگري غيرقابل پيش‌بيني بدل مي‌كند، اين پيام را ارسال مي‌كند كه ايالات متحده قابل اتكا نيست.

ظريف درباره رفتارهاي نسنجيده مقامات امريكايي در برجام نيز تأكيد كرد: «رفتار امريكا مصداق اين مثل مي‌شود كه «آنچه مال من است، مال من است، و بايد بر سر آنچه مال تو است، مذاكره كرد.» قرار است دونالد ترامپ در ماه اكتبر نظر نهايي را درباره ماندن يا خروج واشنگتن از برجام اعلام كند. ترامپ گفته است كه تصميم نهايي‌اش را گرفته ولي فعلاً اعلام نمي‌كند. مقامات امريكايي در ماه‌هاي اخير با انتقاد از توافق هسته‌اي ايران و بد توصيف كردن آن براي جامعه جهاني، خواستار بازنگري در برجام شده‌اند اما مقامات ايران با رد اين درخواست‌ها گفته‌اند كه بازنگري در برجام غيرممكن است. ظريف روز جمعه در نشست كميسيون مشترك برجام در نيويورك گفته بود كه در صورت تغيير برجام، ايران نيز امتيازات جديدي را مي‌خواهد. وزير خارجه ايران در ادامه سخنان خود با بيان اينكه ايران در سال‌هاي گذشته نشان داده كه شريكي قابل اتكا است، گفت: «اميدواريم كه ايالات متحده هم در مواضعش تجديد‌نظر كند و به جهان نشان دهد كه شريكي قابل اتكاست». امريكا به تعهدات برجامي خود عمل نكرده و با كارشكني در مسير اجراي برجام و تصويب تحريم‌هاي جديد، بدعهدي خود را به اثبات رسانده است. ظريف در ادامه گفت‌وگو با سي‌ان‌ان، به برنامه موشكي ايران كه يكي از مسائل مورد اختلاف با غرب است، نيز اشاره كرد و گفت: «ما ثابت كرده‌ايم كه موشك‌هاي ما تنها براي جنبه دفاعي هستند». مقامات امريكايي و اروپايي در دو سال گذشته بارها اعلام كرده‌اند كه آزمايش‌هاي موشكي ايران ناقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است، چيزي كه مقامات ايراني آن را رد كرده و گفته‌اند كه برنامه موشكي تنها جنبه دفاعي دارد و هيچ تهديدي براي همسايگان و جامعه جهاني نيست. 
  
واكنش ترامپ به آزمايش موشكي ايران
دونالد ترامپ كه اين روزها اظهارات عليه ايران را محور سخنراني‌هاي خود قرار داده است، اين بار هم در شبكه توئيتر به آزمايش موشك بالستيك خرمشهر از سوي ايران واكنش نشان داد. به گزارش بي‌بي‌سي، ترامپ شنبه شب در حساب كاربري خود مدعي شد: «ايران تازه يك موشك بالستيك را كه توان رسيدن به اسرائيل را دارد، به طور آزمايشي پرتاب كرد. آنها همچنين با كره‌شمالي كار مي‌كنند. توافق زيادي بين ما نيست!». رئيس‌جمهور امريكا در حالي درباره «توافق» در توئيتر خود نوشته است كه اخيراً اعلام كرده كه درباره توافق هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي بزرگ (برجام) تصميم نهايي خود را اتخاذ كرده است. او هنوز تصميم خود را درباره توافقي كه آن را بد و مايه شرمساري امريكا مي‌داند، اعلام نكرده است. ترامپ بارها آزمايش‌هاي موشكي ايران را ناقض «روح» برجام دانسته است.

از سوي ديگر، آويگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي هم به آزمايش موشك خرمشهر از سوي ايران واكنش نشان داد و مدعي شد كه آزمايش موشك ايران، اقدامي تحريك‌آميز و به منزله مخالفت با امريكا و متحدانش است و همچنين تلاشي براي آزمودن آنها است. به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، وي همچنين مدعي شد: «اين اقدام همچنين اثباتي ديگر درباره بلندپروازي‌هاي ايران جهت تبديل شدن به يك قدرت جهاني است كه نه تنها خاورميانه بلكه تمامي كشورهاي جهان آزاد را تهديد مي‌كند.» مقام‌هاي نظامي ايران روز شنبه اعلام كردند كه موشك زمين به زمين خرمشهر با برد 2 هزار كيلومتر را «با موفقيت» آزمايش كرده‌اند. موشك بالستيك خرمشهر روز جمعه براي اولين بار در رژه نيروهاي مسلح ايران به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ايران و عراق به نمايش گذاشته شد. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار