کد خبر: 873552
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
بیانیه نمایندگان کرد مجلس در محکومیت همه‌پرسی کردستان عراق
برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم كردستان عراق به تدريج در حال تبديل شدن به يكي از مهم‌ترين تهديدات پيش‌رو براي منطقه ما و كشور عراق است...
مهدی پور‌صفا

برگزاري همه‌پرسي استقلال در اقليم كردستان عراق به تدريج در حال تبديل شدن به يكي از مهم‌ترين تهديدات پيش‌رو براي منطقه ما و كشور عراق است. تقريباً يك اجماع جهاني درباره غير‌قانوني بودن همه‌پرسي كردستان عراق وجود دارد و تمام نهادهاي بين‌المللي از جمله شوراي امنيت سازمان ملل متحد اين همه‌پرسي را محكوم كرده‌اند. 
ايران نيز همانند ساير كشورهاي همسايه عراق با تأكيد بر ضرورت حفظ استقلال و تماميت ارضي اين كشور مخالفت خود را با اين همه‌پرسي اعلام كرده و تاكنون مذاكرات فراواني در خصوص امكان مصالحه در اين‌باره بين دولت اقليم كردستان عراق و مقامات دولت مركزي اين كشور برگزار شده است. 

روز گذشته نيز صحن علني مجلس شوراي اسلامي شاهد اعتراض همه‌جانبه نمايندگان كرد مجلس و همچنين رئيس مجلس نسبت به برگزاري اين همه‌پرسي بود. ركن مشترك تمام اين اعتراضات مغاير بودن برگزاري اين همه‌پرسي با منافع مردم كردستان عراق و سوء‌استفاده بيگانگان از جمله رژيم صهونيستي از اين اقدام بود. 
‌   ‌ 
احساسي عمل نكنید
علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخنان پيش از دستور خود با اشاره به تلاش كردستان عراق براي برگزاري همه‌پرسي در اين منطقه گفت: دوستان ما در اقليم كردستان عراق نيز توجه داشته باشند كه با احساسات وارد ميداني نشوند كه آرامش مردم عراق را به هم بزنند، مردم عراق پس از سال‌ها تحمل ديكتاتوري سفاكانه صدام و پس از دخالت نظامي سبوعانه امريكا، نظامي دموكراتيك را ايجاد كردند؛ گرچه از ابتداي دوره جديد كشورهايي با ايجاد درگيري‌هاي تروريستي مشكلاتي براي آنها فراهم كردند، اما ملت رشيد عراق توانستند بر همه دشواري‌ها فائق آيند. 

لاريجاني گفت: امروز عراق كشوري بزرگ و صاحب سرمايه است و مي‌تواند زندگي سعادتمندانه‌اي را براي خود در آينده تدارك كند، كساني كه اين فكر را در اقليم القا كردند پايه‌گذار ماجراجويي جديدي براي ملت عراق مي‌شوند كه سال‌ها آنها را درگير كشمكش مي‌كند كه نتيجه آن عقب‌افتادگي آنها است.  وي افزود: ما در سخت‌ترين شرايط نظير بحران تروريستي اخير داعش به كمك مردم عراق و اقليم كردستان برآمديم، اما نمي‌توانيم خطرات بحران جديد براي ملت عراق را ناديده بگيريم. 

در كنار اين رئيس مجلس شوراي اسلامي به سخنان دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور ايالات متحده امريكا در توهين به ملت ايران اشاره كرد و گفت: آقاي ترامپ نفهميد و - به نظر مي‌رسد با سطح فكر او- نخواهد فهميد كه دنيا تغيير كرده است و ملت‌ها بيدار شده‌اند و به خوبي دريافته‌اند كه ايران پس از انقلاب به‌رغم همه دسيسه‌هاي غرب و شرق با اتكا به مجاهدت ملت توانست اهداف انقلاب خود را محقق كند و كشوري كه زماني انگشت نماي ژاندارمي امريكا در منطقه بود به ملتي سرافراز، با آرمان‌هاي آزاديخواهانه بدل شد. 

لاريجاني در ادامه تصريح كرد: البته آقاي ترامپ در سازمان ملل پاسخ خود را دريافت كرد و زماني كه از رهبران جهان خواست در مقابل ايران متحد شده و به او بپيوندند، ديديد كه اكثر قريب به اتفاق رهبران جهان سخنان وي را ريشخند و از معاهده هسته‌اي حمايت كردند، جز رژيم صهيونيستي كه مسئولان امريكا را بازيچه خود قرار داده و جداي از اينها ادبيات موهن وي كه در تراز شغل كاباره‌داري اوست - آن هم در سازمان ملل كه براي ايجاد صلح در جهان تأسيس شده- همراه با اطلاعات غلط و سرهم‌بندي شده افول جايگاه امريكا را نشان مي‌دهد. 
‌  
بيانيه محكوميت همه‌پرسي‌  
همچنين نمايندگان كرد مجلس نيز طي بيانيه‌اي اقدام حكومت اقليم كردستان عراق در برگزاري همه‌پرسي استقلال را محكوم كردند. 
در اين بيانيه آمده است: رفراندوم نيز به عنوان يك ابزار دموكراتيك تنها زماني معني‌دار است كه در بين تمام شهروندان يك شهر انجام شود و يك بخش يا قسمتي از كشور، نمي‌تواند براي خود رفراندوم محلي يا منطقه‌اي برگزار كند و براي خود تصميم بگيرد كه اگر به اين مهم توجه نشود هر منطقه يا شهر از يك كشور براي خود رفراندوم برگزار مي‌كند و اعلام استقلال مي‌كند و بدين ترتيب همه شهرهاي دنيا مي‌توانند به يك كشور تبديل شوند و تمام نظم و نظامات بين‌المللي به هم مي‌ريزد. 

در ادامه و در بخشي ديگر از اين بيانيه با اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي به دنبال سوء‌استفاده از اين جريان است، تصريح شده است: اسرائيل به دنبال استفاده ابزاري از احساسات بي‌فرجام مردم منطقه كردنشين عراق است و در پي آن است تا از اين طريق جاي پايى براي خود در اين منطقه مهيا كند و اهداف شوم خود را كه همان تفرفه‌افكني، كوچك‌سازي كشورها و بر هم زدن ثبات و امنيت منطقه است دنبال كند. اين اتفاق هم منافع مردم مظلوم كرد در عراق را تهديد مي‌كند و هم ثبات كشورهاي منطقه را نشانه گرفته است، لذا موضع ما نمايندگان كرد مجلس شوراي اسلامي دقيقاً همان موضع حكيمانه نظام مقدس جمهوري اسلامي است كه بارها از طريق مسئولان ذيربط اعلام شده است.  در پايان اين بيانيه نيز با اشاره به ضرورت روشن‌بيني نخبگان كرد آمده است: رفراندوم قومي و مذهبي و منطقه‌اي در تضاد با قواعد بين‌المللي، منافع مردم عراق خصوصاً مردم كردزبان آن و ثبات و امنيت منطقه است و اين اقدام، اقدامي محكوم، غير‌اصولي، غير‌قانوني و غير‌منطقي است و از نهادهاي بين‌المللي مربوط و متوليان امر در عراق و نيز كشورهاي منطقه انتظار داريم اجازه ندهند سادگي و ناپختگي سياسي يا روياي قدرت خانوادگي در كردستان عراق، منافع اسرائيل را تأمين و موجبات بي‌ثابتي و ناامني را در منطقه فراهم آورد. 
‌  ‌ 
نقشه شوم رژيم‌صهیونستي ‌
همچنين در اين ميان يكي از نمايندگان كرد مجلس به نيابت از ساير نمايندگان به صراحت اين همه‌پرسي را محكوم كرد و خواستار لغو آن شد. 
محمد قسيم عثماني، نماينده مردم بوكان با اشاره به همين مسئله طي نطق ميان دستور خود در مجلس گفت: به استحضار ملت شريف ايران مي‌رسانم كه موضع ما نمايندگان كرد مجلس شوراي اسلامي همان مواضع شفاف نظام مقدس جمهوري اسلامي در خصوص قضاياي اخير عراق است و آن را نقشه شوم رژيم صهيونيستي در منطقه مي‌دانيم و محكوم مي‌كنيم. 
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
توپانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
0
ما اگرواقعامسلمانیم بایدحکومت امت واحده اسلامی باشیم نه قوم گراباشیم این نقشه ی شوم دشمنان اسلام است که برای تسلط برما مارا تکه تکه می خواهند.هوشیار باشیدای برادران کردعراق .من یک فرهنگی کردازاستان خراسان شمالی تمام مسلمانان بویژه کردهادوست دارم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
1
0
خوب مگر به فرموده امام راحلمان، میزان رای ملت نیست؟ چرا ناراحت هستیم، اتفاقاٌ باید حمایت کنیم
موسی احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۳
0
0
بایست به خرد نمایندگان ومردم کرد صد آفرین گفت که به خوبی دست شیطان وتفکرات پلید صهیونیست را در این واقعه میبینند ؛ ما به نمایندگان خود افتخار میکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| -
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
افتخارکنید ولی شما همه ملت کرد نیستید اکثریت آن هم نیستید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار