کد خبر: 873510
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم مطرح كرد
هر شهر و كلانشهري براي حل بحران آلودگي هوا نياز به نسخه خاص خود دارد و به هيچ وجه نمي‌توانيم نسخه تهران را براي بقيه شهرها بپيچيم يا نسخه بقيه شهرها را براي تهران استفاده كنيم بلكه بايد براي هر يك از كلانشهرها متناسب با شرايط و اولويت‌هاي آن در زمينه كاهش آلودگي هوا برنامه‌ريزي و عمل كنيم. 
رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم با بيان اينكه بر اساس مطالعات انجام شده سهم منابع متحرك در آلودگي هواي تهران ۸۰ درصد است، گفت: سهم منابع ثابت و متحرك در آلايندگي شهرها متفاوت است. 
علي‌اصغر رجبي ضمن اعلام مطلب فوق توضيح داد: منابع متحرك شامل خودروهاي شخصي، ناوگان عمومي حمل و نقل، هواپيماها و قطارها است و بخش خانگي، نيروگاه‌ها، پالايشگاه‌ها، معادن شن و ماسه و كارخانجات منابع ثابت آلودگي را تشكيل مي‌دهند. 
وي با بيان اينكه سهم منابع آلاينده متحرك و ثابت در شهرهاي مختلف كشور متفاوت است، گفت: براي مثال در شهر تهران سهم منابع متحرك بيش از منابع ثابت است كه مطالعات صورت گرفته در زمينه تعيين سهم منابع آلاينده تهران اين موضوع را اثبات مي‌كند. چند سال پيش مطالعه‌اي از سوي ژاپني‌ها صورت گرفت كه بر اساس آن سهم منابع متحرك به ثابت ۷۰ به ۳۰ بود. مطالعه جديدي نيز انجام شده كه بر اساس آن سهم منابع متحرك در آلودگي هواي تهران ۸۰ درصد مشخص شده است. 
رئيس مركز ملي هوا و تغيير اقليم در سازمان حفاظت محيط زيست با تأكيد بر اينكه اين فرمول لزوماً براي ساير كلانشهرها صدق نمي‌كند، گفت: براي مثال در اراك به دليل استقرار تعداد زيادي كارخانه، سهم منابع ثابت بيش از منابع متحرك است يا در اصفهان به دليل استقرار معادن شن، ماسه و گچ سهم منابع ثابت با سهم منابع متحرك رقابت مي‌كند. در اهواز نيز سهم منابع ثابت بيشتر از سهم منابع متحرك است بنابراين سهم منابع ثابت و متحرك در آلايندگي شهرها متفاوت است. 
رجبي افزود: اين موضوع نشان مي‌دهد هر شهر و كلانشهري براي حل بحران آلودگي هوا نياز به نسخه خاص خود دارد و به هيچ وجه نمي‌توانيم نسخه تهران را براي بقيه شهرها بپيچيم يا نسخه بقيه شهرها را براي تهران استفاده كنيم بلكه بايد براي هر يك از كلانشهرها متناسب با شرايط و اولويت‌هاي آن در زمينه كاهش آلودگي هوا برنامه‌ريزي و عمل كنيم. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار