کد خبر: 873509
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
به طور مرتب در اخبار ديده و شنیده مي‌شود كه گودبرداري‌ها به خصوص در پايتخت با اتفاقات ناگواري همراه بوده و باعث كشته يا مصدوم شدن كارگران ساختماني شده است. در همين حال، اما ظاهراً رقم خوردن حوادث دلخراش ناشي از ريزش خاك يا حركت زمين هنگام گودبرداري براي مسئولان به يك اتفاق عادي تبديل شده است. 
حوادث و تلفات ناشي از گودبرداري‌هاي غيراصولي ظرف چند سال اخير به يك اتفاق هميشگي و تكراري تبديل شده است. به گزارش تيترشهر، به طور مرتب در اخبار ديده و شنیده مي‌شود كه گودبرداري‌ها به خصوص در پايتخت با اتفاقات ناگواري همراه بوده و باعث كشته يا مصدوم شدن كارگران ساختماني شده است. در همين حال، اما ظاهراً رقم خوردن حوادث دلخراش ناشي از ريزش خاك يا حركت زمين هنگام گودبرداري براي مسئولان به يك اتفاق عادي تبديل شده است. 
رسول خاكسار، كارشناس حوزه شهري با بيان اينكه حوادث جاني هولناك ناشي از گودبرداري‌هاي غيراصولي در اثر تكرار به يكي از اتفاقات متداول كارگاه‌هاي ساختماني تبديل شده است، به تيترشهر گفت: با توجه به نوع اظهارنظرها درباره چرايي اين مسئله و راهكارهاي ريشه‌كن كردن آن به نظر مي‌رسد رسيدگي به اين مسئله صرفاً به تكرار مكررات تبديل شده است. 
وي افزود: متأسفانه در سال‌هاي اخير هر زمان كه يك حادثه دلخراش جاني ناشي از ريزش خاك يا حركت زمين هنگام گودبرداري رخ داده شاهد يك پاس‌كاري بي‌نتيجه ميان شهرداري و نظام مهندسي ساختمان در مورد اينكه كدام يك مسئول اتفاق صورت گرفته، است هستيم و نهايتاً با گذشت چند روز همه چيز فراموش مي‌شود. 
اما در اين بين مشكل قوي‌تر از قبل به قوت خويش باقي مانده و جان شهروندان كماكان توسط نهادهاي مسئول به بازي گرفته مي‌شود. 
اين فعال ساختماني با بيان اينكه حوادث متعدد گودبرداري مسئولان را وادار به چاره‌انديشي اساسي براي ريشه‌كن كردن اين معضل نكرده است، توضيح داد: در اين بين سؤالي مطرح مي‌شود كه دقيقاً به چه علت با وجود اينكه حل اين معضل ريشه فني دارد اما دستگاه‌ها اراده‌اي براي از بين بردن آن نشان نمي‌دهند. 
اين كارشناس شهري با بيان اينكه استفاده از روش‌هاي گودبرداري قديمي و غيراصولي منجر به رقم خوردن حوداث متعدد شده است، توضيح داد: در سال‌هاي اخير با افزايش تراكم و تعداد طبقات و نياز به تأمين پاركينگ و ساير سطوح خدماتي در ساختمان‌ها به ويژه در مناطق مركزي و شمالي شهر تهران، عمق گودبرداري نيز بيشتر شده است، اما استفاده از روش‌هاي سنتي در گودبرداري‌ها باعث شده حوادث جاني بي‌شماري رخ دهد. 
وي ادامه داد: دولت از طريق وزارت راه و شهرسازي وظيفه دارد به منظور كاهش حوادث گودبرداري، دستورالعمل كارآمد گودبرداري‌هاي اصولي را تدوين و ابلاغ كند. از سوي ديگر مهندسين ناظر نيز نقش پررنگي در تخريب ساختمان‌هاي مجاور بر اثر گودبرداري غيراصولي دارند. 
خاكسار ادامه داد: به طور كلي مسئوليت گودبرداري‌هاي غيراصولي كه در تهران منجر به تخريب ساختمان‌هاي مجاور مي‌شود بر عهده مالك، مهندسين ناظر و شهرداري است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار