کد خبر: 873461
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهر :
نشست نقد و بررسی کتاب کلیات بهداشت روان باحضور جمعی از مسئولین و علاقمندان به کتاب ، نویسنده و منتقد کتاب در کتابخانه عمومی شهید مطهری اسلامشهر برگزار شد

نشست  نقد و بررسی کتاب بهداشت روان نوشته  مصطفی براری  نویسنده اسلامشهربه همتاداره امور کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهر با حضور جمعی از مسئولین ادارات ، کتابداران و علاقمندان به فرهنگ مکتوب کشور  و اکبر خرد چشم منتقد کتاب، در محل کتابخانه عمومی شهید مطهری این شهرستان دبرگزار شد.

درابتدای این نشست سرهنگ مصطفی براری نویسنده کتاب با اشاره به اهداف نگارش کتاب ، اظهار داشت:بهداشت روان کارکنان وپرسنل شاغل درنیروهای مسلح به علت فشارها و استرسهای ناشی ازانجام  ماموریتهای پیچیده محوله ،همواره درمعرض خطر بوده وآسیبهای جدی آشکاروپنهان به  افراد و خانواده های آنها وارد می شود .

وی با بیان آماری از وضعیت خودکشی در افراد و گروههای مختلف در دنیا و کشورما،گفت : میزان خودکشی در افراد شاغل در نیروهای مسلح کشور،بیشتر ازسایر گروههای جامعه است که این آماردر بین کارکنان نیروی انتظامی به جهت  فراوانی ماموریتها بیشتر ازسایر قوامشاهده می شود.

براری افزود: براساس  یک طرح پژوهشی و تحقیقاتی در بین نیروهای  مسلح به آماری دست یافتیم که  نشان می داد میزان خودکشی و اقدام  به خودکشی دربین  سربازان و پرسنل نیروی انتظامی  20 در 100 هزاراست در حالی که ،این آمار درارتش 18 در100هزار و درمیان نیرهای سپاه  13 در 100 هزاربدست آمد. 

این  نویسنده  شاغل درنیروی انتظامی ، تاکید کرد: با هدف شناسایی وکاهش معظلات سیستم و افزایش اطلاعات بهداشت روانشناختی کارکنان ،کتاب کلیات بهداشت روان  در 7 فصل و با بهره گیری ازآمار و منابع  داخلی و خارجی  و با همکاری  کارکنان شاغل در ناجا  به رشته تحریر در آمد .

 وی خاطر نشان کرد:در کتاب کلیات  بهداشت  روان ، اختلال در هوش و فکر ،اختلال درعواطف، رفتار غیر عادی ،عقب ماندگی ذهنی  ،فنون  توانبخشی ،اختلالات اضطرابی و اختلالات ذهنی  مورد بحث وبررسی قرارگرفته تا حرکتی هرچند ناچیز درجهت  خدمت به همکاران ،روانشناسان اجتماعی  ومدرسان  انجام شد ه باشد .

در ادامه این نشست اکبر خورد چشم منتقد ،نویسنده ومدرس ادبیات فارسی  بابیان اینکه  باعث افتخار بنده هست که ،منتقد کتابی باشم که نویسنده آن  ازدوستان دوران دانش آموزی من بوده است، اظهار داشت :جای بسی افتخار است که هنرمندان  زیادی درشهرستان اسلامشهروجود دارد که در رشته های مختلف هنری  فعالیت می کنند و سرآمد  بسیاری ازهنر مندان کشور هستند .

 خورد چشم بیان کرد:نوشتن کتابهایی مانند کلیات بهداشت روان،نه تنها خوب است بلکه یک امر لازم و ضروری است که باید توسط کارشناسان ومحققان ودست اندرکاران به رشته تحریر در آید .

وی  ضرورت  کار کردن بروی  بهداشت روان را یکی از اقدامات مهم   در نیروی انتظامی بر شمرد و گفت : یک مامور پلیس   قبل از هر چیز باید   یک روانشناس خوب  باشد تا یک جرم شناس و نویسنده در این کتاب با توجه با شناخت و اطلاعاتی که درون سازمان خود داشته توانسته به خوبی   مسائل را مورد برسی قرار داده و برای مخاطبین  بیان نماید .

منتقد کتاب  کلیات  بهداشت روان  ، تاکید کرد: این کتاب  توصیفی بوده تا تالیفی و بیشتر به صورتی کلیات  مسائل را   مطرح کرده و فقط بیماریها مطرح شده و لی راه درمانی برای آن ذکر نشده  ، در حالی که امروزه اغلب مردم جامعه  بدنبال کتابهای کاربردی  برای پیشگیری  و  درمان   بیماریهاریها هستند  .

 وی افزود : از انتقادات  وارد ه به اینکه عدم درج تیراژ آن ، بکار بردن پارگرافهای طولانی ، عدم پاسخگویی به نیازهای خوانندهو عدم ذکر منابع   مورد استفاده در کتاب  و نیز عدم رعایت قوانین نگارش و جود جمله بندی های سنگین در متن  مطالب کتاب است .

خوردچشم  گفت :  نویسنده در خیلی از جاها  مخاطب خود را گم کرده  و گروه هدف را  از یاد برده است و در بسیاری از جاها  مطالب  نوشته شده  بصورت ابتر  باقیمانده  و بهتر بود تا نوسینده در پایان هر فصل به جای استفاده از  ضمیر سوم شخص مفرد از ضمیر دوم شخص جمع بکار می برد .

وی افزود: عدم  بکارگیری  مثل ها  در بیان  مفاهیم  مطالب بسیار  مفید و تاثیر گذار میتواند باشد ، در حالی که در این کتاب نویسنده از  بکار بردن مثال  بی بهره بوده و از ترفندهای جذب مخاطب استفاده نکرده است .

خورد چشم  با اشاره به اینکه یک نویسنده باید  مخاطب شناس باشد ، خاطر نشان کرد: علی رغم وجود برخی  انتقادات به این کتاب ،  کتاب کلیات بهداشت روانی  را خوب دیدم و منتظر هستیم تا  آثار اثر گذار دیگری  را از این نویسنده  اسلامشهری  ببینیم .

پس ازبیانات واظهارنظرات منتقد کتاب ،مصطفی براری با قدردانی ازانتقادات سازنده منتقدین، گفت : این کتاب 10سال پیش تالیف شده وتاکنون 3 بارتجدید شده وانتقادات وایرادهای  کاملا" فنی وارد شده به این اثر،قطعا" درتالیفات بعدی و چاپهای بعدی این کتاب مورد توجه  قرار خواهد گرفت .

مصطفی براری  خاطر نشان کرد: فعالیت  در نیروی انتظامی ،صرفا"  یک شغل نیست بلکه فراتر از یک شغل ،  ایثار و فداکاری بوده و در مقایسه با دیگر مشاغل قابل قیاس نبوده و یک عشق و علاقمندی به فعالیت در این نهاد  نیازاست.

قابل ذکر است که در پایان این نشست  که با حضور فرماندهی انتظامی و رئیس  اداره فرهنگ  و ارشاد اسلامی و  رئیس اداره امور کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهر  ، در محل کتابخانه عمومی شهرستان برگزار شد  ، ضمن تجلیل از منتقد ونویسنده کتاب از نفرات برگزیده  مسابقات جشمواره رضوی تجلیل و قدر دانی بعمل آمد .

 انتهای پیام / 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر