کد خبر: 873445
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کرد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از حضور پرتعداد و تاثیرگذار اتباع خارجی غیرمجاز در مشاغل ساختمانی انتقاد کرد و گفت: قانون منع به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز اجرا نمی‌شود.
سلمان خدادادی، در رابطه با اظهارات رئیس کانون کارگران ساختمانی مبنی بر اینکه مطالبه کارگران ساختمانی ایران جلوگیری از فعالیت غیرقانونی اتباع خارجی و حضور پرتعداد اتباع خارجی غیرمجاز در مشاغل ساختمانی انتقاد کرد و  اظهار داشت: مهمترین معضل کشور بحث بیکاری است و کارگران ساختمانی بخش عمده‌ای از بیکاری را به خود اختصاص داده و به دلیل رکود ساخت و ساز وضعیت معیشتی مناسبی ندارند این در حالی است که شاهد فعالیت غیرقانونی اتباع خارجی در مشاغل ساختمانی هستیم.

آمار دقیقی از فعالیت اتباع خارجی غیرمجاز در مشاغل ساختمانی وجود ندارد

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه آمار دقیقی از فعالیت اتباع خارجی غیرمجاز در مشاغل ساختمانی وجود ندارد، تصریح کرد: حضور این افراد در مشاغل ساختمانی پرتعداد و تاثیرگذار است این در حالی است که قانون منع به کارگیری اتباع بیگانه غیرمجاز نیز اجرایی نمی‌شود.

خدادادی، ادامه داد: برای رونق بخشی به کار کارگران داخلی، در مجلس هشتم قانونی را مصوب کردیم که بر اساس آن وزارت کشور موظف به جمع‌آوری و ساماندهی اتباع خارجی همچنین شناسایی غیرمجازها و عودت آنها به کشورشان شد و از سویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف شد وضعیت کارگاه‌ها را بررسی و ‌با کارفرمایان متخلفی که اقدام به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز می‌کنند برخورد کند.

وی افزود: بنابراین برای برخورد با کارفرمایان متخلف قوانین بسیار سختی مصوب و به تصویب مجلس رسیده و برای برخورد با آنها خلاء قانونی وجود ندارد،  البته در این رابطه ضعف نظارتی مجلس، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و قوه قضائیه نیز دیده می‌شود.

وزارت کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه خود را در قبال ساماندهی اتباع بیگانه و  نظارت بر کارگاه‌ها و برخورد با کارفرمایان متخلف را انجام نمی‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه وزارت کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه خود را در قبال ساماندهی اتباع بیگانه، نظارت بر کارگاه‌ها و برخورد با کارفرمایان متخلف انجام نمی‌دهند، تصریح کرد: ضعف عملکرد دستگاه‌های مورد نظر باعث شده شاهد سیطره اتباع خارجی غیرمجاز بر بازار کار کشور باشیم.

تاکید بر لزوم شناسایی کارفرمایان متخلف و برخورد قاطع با آنان

خدادادی با تاکید بر لزوم شناسایی کارفرمایان متخلف و برخورد قاطع با آنان، گفت: با شناسایی کارفرمایان متخلف از سوء استفاده از اتباع خارجی غیرمجاز جلوگیری، زمینه کار برای کارگران کشور فراهم و از سویی آسیب‌های ناشی از حضور کارگران خارجی غیرمجاز در کشور مدیریت می‌شود، بنابراین نیاز است وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وظیفه خود در قبال اتباع بیگانه غیرمجاز به درستی عمل کرده و اتباع غیرمجاز همچنین کارفرمایان متخلف را شناسایی و به قوه قضائیه تحویل دهند.

برای قرار گرفتن مشاغل ساختمانی در زمره مشاغل سخت و زیان آور محدودیت قانونی وجود ندارد

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای قرار گرفتن مشاغل ساختمانی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور محدودیت قانونی وجود ندارد، افزود: کمیته‌ای متشکل از نماینده کارگران و کارفرمایان، سازمان تأمین اجتماعی و تشکل‌های کارگری وجود دارد که قانون اجازه داده اگر هر صنفی درخواست سخت و زیان آور بودن دارند آن را در کمیته مطرح کنند تا در صورت به نتیجه رسیدن سخت و زیان آور بودن آن تصویب شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجلس نگاهی جدی به رفع مشکلات تمامی کارگران دارد و به طور قطع مطالبات کارگران ساختمانی را پیگیری می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر