کد خبر: 873388
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
چشم انتظاري براي تغيير نمودارهاي گردشگري
كاهش ورود گردشگر خارجي به ايران كه بعد از سال 2015 به چشم آمد، هنوز هم ادامه دارد...
محمدصادقی

كاهش ورود گردشگر خارجي به ايران كه بعد از سال 2015 به چشم آمد، هنوز هم ادامه دارد، در حالي كه شيب نزولي ورود توريست‌هاي خارجي ملايم‌تر شده، ولي اين مسئله هنوز با شعارهاي توسعه گردشگري در تضاد است. 

تعداد ورودي‌هاي مسافران خارجي به كشور در پنج ماهه نخست امسال چيزي نزديك به 2 ميليون و 160 هزار نفر است كه در ميان مسافران ورودي اتباع كشورهايي مانند افغانستان و پاكستان نيز ديده مي‌شود؛ كشورهايي كه انتظار ورود گردشگر از آنها به ايران كمي بعيد به نظر مي‌رسد و افراد ورودي از اين كشورها اغلب براي كار به ايران سفر مي‌كنند. عبدالرضا مهاجري‌نژاد، مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و حمايت از توسعه گردشگري، درباره ميزان سفر‌ها به «ايسنا» مي‌گويد: در مقايسه با سال گذشته آمار‌ها از كاهش ‌ 1/1 درصدي سفر طي پنج ماه نخست امسال حكايت دارد. كاهش تعداد مسافران ورودي به كشور به معناي كاهش تعداد توريست‌هاي خارجي است، اما در مقايسه با سال گذشته، سرعت كاهش ورود توريست خارجي به ايران، شيب ملايم‌تري پيدا كرده است. سال 95، صنعت گردشگري ايران شاهد كاهش بيش از 5 درصدي آمار ورود مسافر خارجي بود و امسال اين ميزان به كمي بيش از یک درصد رسيده است.

انتشار اين آمار كاهش ورود گردشگر به ايران، همزمان شد با يادداشت علي‌اصغر مونسان در روزنامه دولتي «ايران». رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين يادداشت مدعي شده است: هم‌اكنون در ميان گردشگران غربي عطشي سيري‌ناپذير براي تجربه حضور در مناطق بكر و دست‌نخورده ايران وجود دارد و حاضرند براي چند روز زندگي در كوير يا در ميان عشاير، هزاران دلار هزينه كنند ضمن اينكه آنان در چنين سفري انتظار اقامت در هتل پنج ستاره و برخورداري از امكانات لوكس را ندارند. مونسان به اين نكته نيز اشاره كرده‌است كه ايران جزو پنج كشور بالقوه و توانمند در زمينه جذب گردشگر خارجي است و ابراز اميدواري كرده است: ما ظرفيتي داريم كه با معرفي درست آن و با پذيرايي مناسب از گردشگران خارجي مي‌توانيم سهم واقعي‌مان را از صنعت پردرآمد توريسم جهان به خود اختصاص دهيم. صحبت‌هاي اميدوارانه رئيس سازمان ميراث فرهنگي با وقايعي كه اكنون در گردشگري ايران در حال رخ دادن است، تفاوت‌هاي زيادي دارد. با وجود افزايش ورود توريست‌هاي اروپايي، شاهد كاهش ورود گردشگران امريكايي به ايران هستيم؛ مسئله‌اي كه ناشي از سياست‌هاي ضد ايراني دولت ترامپ است. محدوديت‌ها براي سفر به ايران و چند كشور تأثير نامطلوبي روي صنعت توريسم ايران گذاشته است. شرايط خاص ورود گردشگر خارجي به ايران باعث شده تا بيشتر وعده‌هاي دولت براي توسعه گردشگري شبيه سراب شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار