کد خبر: 873255
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
40 درصد جمعيت 8 ميليون نفري بيکار کشور تحصيل‌کرده‌اند
درحالي طبق آمار ارائه شده از سوي مسئولان وزارت علوم، 40 درصد جمعيت بيکار کشور را تحصيل‌کرده‌ها تشکيل مي‌دهند که با کمي دقت به شمار جوانان جوياي کار در شهرستان‌هاي کشور، با وضعيت بدتري مواجه خواهيم شد. معضلي که طي چند سال گذشته به دليل عدم برنامه ريزي به موقع مسئولان روز به روز در حال افزايش است.
نويسنده:ميترا شهبازي

به طوري که چندي پيش استاندار البرز از رشد 20 درصدی بیکاری در البرز خبر مي‌دهد و نماینده مردم شهرستان دشتی با انتقاد از بحران بيکاري در بوشهر از ظرفيت‌هاي بلقوه اين استان در راستاي اشتغال‌زايي مي‌گويد که تاکنون از چشم مسئولان دور مانده است. البته معضل بيکاري تنها به چند استان ختم نمي‌شود و تقريبا تمام نقاط کشور با آن درگيرند. در همين رابطه و به گفته دبير کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي حدود 8 ميليون بيکار در کشور وجود دارد که اگر دولت بر اساس طرح آمايش سرزميني مورد تاييد مقام معظم رهبري براي اشتغال‌زايي در استان‌ها پيش رود، قطعا اين معضل قابل حل است.

+++

بيکاري به بزرگترين درد شهرها و روستاي کشور تبديل شده است. دردي که روستاييان را به شهرها و شهرنشينان را به کلان‌شهرها براي تامين معاش هدايت مي‌کند و در نهايت بر جمعيت حاشيه‌نشين کشور مي‌افزايد. معضلي که با کم‌کاري مسئولان در خصوص شناسايي ظرفيت‌هاي اقتصادي منطقه‌اي کليد مي‌خورد و در نهايت مجموعه‌اي از ناهنجاري‌هاي اقتصادي و اجتماعي را براي مردم رقم مي‌زند. اين نيز درحاليست که اغلب جمعيت بيکار کشور را جوانان تحصيل کرده و متخصص تشکيل مي‌دهند. در اين راستا سید ضیا هاشمی، سرپرست وزارت علوم مي‌گويد:« درحال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها 40 درصد بیکاران کشور را تشکيل مي‌دهند.» اين نيز در حالي است که اگر مسئولان توجه کمي نسبت به استان‌هاي کشور نشان دهند و از نزديک با مشکلات مردم مواجه شوند، به آمار نگران‌کننده تري دست خواهند يافت.

ظرفيت‌هاي اقتصادي زياد است

درحال حاضر به رغم اجراي طرح‌هاي متعددي همچون اشتغال‌زايي با محوريت توليد پوشاک در روستاها که دولت در برنامه دارد، باز هم معضل بيکاري از جوامع روستايي و شهري کشور نه تنها کنار نرفته بلکه افزايش هم يافته است. در اين راستا استاندار البرز مي‌گويد:« متاسفانه معضل بيکاري در استان البرز سير صعودي خود را طي مي‌کند و طي چند سال اخير اين درد در استان 20 درصد افزايش يافته است.» محمدعلی نجفی با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي صنعتي و گردشگري البرز مي‌افزايد:« فرودگاه پیام مي‌تواند زمينه خوبي براي رونق مراکز صنعتی و اقتصادی استان باشد.» البته همانطور که گفته شد، اين معضل تنها به البرز ختم نمي‌شود و استان بوشهر نيز به رغم پتانسيل‌هاي اقتصادي فراوان براي جذب جمعيت تحصيل‌کرده و متخصص، همچنان درگير معضل بيکاري است. در اين خصوص نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس با تاييد مطالب فوق مي‌گويد:« این استان به دلیل ضعف مدیریت سیاسی به رشد متوازن نرسیده و در حال حاضر نرخ بیکاری در بوشهر از متوسط کشوری بالاتر است.»

سید کمال‌الدین شهریاری مي‌افزايد:« متاسفانه بوشهر درحالي عنوان پایتخت انرژی و ثروتمندترین استان کشور را يدک مي‌کشد که دارای نرخ بیکاری 18 درصدی در شهرستان تنگستان و 15 درصدی در شهرستان دشتی است که حتی از نرخ متوسط بیکاری کشور نیز بالاتر است.»

ارائه آمار غير واقعي دردي دوا نمي کند

متاسفانه معضل بيکاري در استان‌هايي با ظرفيت بالاي اقتصادي و فرصت براي اشتغال زايي به دردي کهنه تبديل شده است که نيازمند توجه و دلسوزي ويژه مسئولان است. با اين حال مسئولان تنها به ارائه آمار غير واقعي بسنده مي‌کنند. در اين راستا سمیه محمودی نماینده مردم شهرستان شهرضا و دهاقان در مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از ارائه آمار غير واقعي از سوي مسئولان، مي‌گويد:« استان اصفهان از نظر منابع مالی و امکانات چیزی کم ندارد، اما به دلیل مدیریت ضعیف مشکلات آن هر روز بیشتر می‌شود.» لازم به ذکر است که در حال حاضر نرخ بيکاري در اصفهان ۱۴.۴ درصد از سوي مسئولان اعلام شده است.

دبير کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي نيز با انتقاد از عدم وجود برنامه ريزي براي اشتغال‌زايي از سوي دولتمردان، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« متاسفانه بي‌برنامه‌گي دولتمردان در سال‌هاي گذشته، متولدين دهه 60 را از تمام امکانات رفاهي همچون، تحصيل، اشتغال و مسکن محروم کرده است.» ولي داداشي با اشاره به اينکه هنوز هم دير نشده است، مي‌افزايد:« درصورتي که دولت بر اساس طرح آمايش سرزميني مورد تاييد مقام معظم رهبري براي اشتغال‌زايي در استان‌ها گام بردارد، اين معضل قطعا برطرف مي‌شود.»

طرح آمايش سرزميني کليد حل مشکل

لازم به ذکر است که طرح آمايش سرزميني قرار بود در سراسر کشور در راستاي رفع معضل بيکاري با محوريت شناسايي پتانسيل‌هاي هر منطقه از کشور اجرا شود. اما متاسفانه مسئولان همچون گذشته با پيچيدن يک نسخه واحد اقتصادي براي تمام کشور همانند همين طرح اشتغال‌زايي روستايي که اکنون در جريان است، همواره با شکست مواجه شده‌اند. نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد:« متاسفانه اکنون بيش از 8 ميليون بيکار در کشور داريم که اغلب آنها در شهرها متمرکز شده‌اند.»

داداشي با اشاره به اينکه هنوز هم در جوامع روستايي با مشکل کمتري در خصوص اشتغال مواجه هستيم، ادامه مي‌دهد:« خوشبختانه روستاييان با بهره مندي از ظرفيت‌هايي همچون وجود زمين براي فعاليت‌هايي همچون کشاورزي و دامداري با درصد کمتري از معضل بيکاري مواجه هستند.» علاوه بر اين اگر دولت توجه بيشتري به جوامع روستايي از خود نشان دهد، با کاهش جمعيت شهري و مهاجرت معکوس مردم به سمت روستاها، دوباره چرخ توليد به حرکت در مي‌آيد.

دبير کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي با تاييد مطالب فوق، ادامه مي‌دهد:« علاوه بر اين اقداماتي که دولت بايد در برنامه خود قرار دهد، توجه به جمعيت تحصيل کرده و جذب آنها در صنايع شهري است که مي‌تواند علاوه بر رونق توليد و اشتغال‌زايي، اقتصاد مقاومتي را نيز محقق کند.»


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار