کد خبر: 873225
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۸
رئیس مرکز بهداشت شهرستان دامغان گفت: تمام فرآیندهای پیشگیری از بیماری سالک شامل مراحل مختلف دفع حشرات، سم‌پاشی، ارایه آموزش و تامین دارو، در این شهرستان پیش‌بینی و اجرا شده است.
سید امیرحسین خادمی افزود: بیماری سالک در شهرستان دامغان دارای سابقه 10 ساله است و در فصل تابستان گریبان‏گیر مردم بیش از 30 روستا جنوب و شرق دامغان می‏شد.
وی با یادآوری اینکه آمار بیماران سالک در سال ٨9 در روستاهای دامغان 400 مورد بود و در حال حاضر به زیر 20 بیمار رسیده است، گفت: این کاهش نشان از جدیت در مقابله با بیماری سالک و آگاهی مردم برای مقابله با آن دارد.
رئیس مرکز بهداشت دامغان با اعلام درمان رایگان مبتلایان به بیماری سالک در این شهرستان، گفت: در بحث پیشگیری بیماری سالک آموزش در خانه های بهداشت روستا انجام شده و مردم از راه‌های شیوه و انتقال آن به خوبی آگاه هستند، در کنار خانه‌های بهداشت روستا، می توان به نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی و پیشگیری از بیماری سالک در دامغان اشاره کرد.
خادمی با بیان اینکه برای دفع حشرات و پیشگیری از ابتلای ساکنان مناطق مستعد سالک دامغان تعداد یکهزار پماد دافع حشرات توزیع شده است، اضافه کرد: طرح مبارزه با مخزن جوندگان در جنوب شهرستان دامغان با هدف مبارزه با بیماری سالک، دیگر مرحله از فرآیند مقابله با این بیماری بوده است.
خادمی گفت: مبارزه با جوندگان در مرحله چهارم از اول شهریور 96 انجام شد که 15 روز به طول انجامید و در این طرح از شعاع 500 متری محل روستاها، تیم های اعزامی لانه جوندگان را یافته و با سم‌پاشی و بستن لانه، از شیوع بیماری سالک جلوگیری کردند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ماندگاری سم‌های استفاده شده چهار ماهه است، طرح لانه‌کوبی جوندگان در روستاهای دامغان به‌طور مداوم در حال انجام است.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان دامغان با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، با قراردادن طعمه آغشته به سم در مخزن جوندگان به ویژه موش‏های صحرایی که از طریق پشه ناقل این بیماری هستند، جوندگان از بین می‏روند، یادآور شد: در اجرای این طرح، پنج گروه چهار نفره از مرکز بهداشت شهرستان دامغان همکاری دارند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این طرح، سم‏پاشی کوره‏های آجرپزی نیز در شهرستان دامغان انجام و قلم دافع حشرات و پشه‏بند آغشته به سم نیز در بین روستاییان جنوب شهرستان دامغان توزیع می‏شود.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان دامغان گفت: روستاهای وامرزان، برم، مهماندوست و حسن‏آباد از روستاهایی هستند که در معرض خطر بیماری سالک قرار دارند، در این روستاها با کمک خانه‏های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی و با بهره‏گیری از امکانات لازم، تاکنون با این بیماری مقابله شده است.
 84 هزار نفر در شهرستان دامغان دارای پرونده الکترونیکی بهداشتی و درمانی بوده و اطلاعات درمانی و سلامت آنان در این سامانه ثبت شده است..
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر