کد خبر: 873183
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مراسم نكوداشت استاد فرشچيان استاد نگارگري با حضور مقامات فرهنگي كشور برگزار شد.
مراسم نكوداشت استاد فرشچيان استاد نگارگري با حضور مقامات فرهنگي كشور برگزار شد. در اين مراسم مرادخاني از نظر خاص رهبر انقلاب درباره تابلوي «عصر عاشورا» و مسجدجامعي از ممنوعيت كتاب او در عربستان گفتند.
آيين نكوداشت استاد محمود فرشچيان به همراه رونمايي از ششمين كتاب ايشان و چهار كتاب ديگر از اساتيد خط، شامگاه پنج‌شنبه 30 شهريور با حضور وزير ارشاد و بزرگان عرصه هنر در تالار وحدت برگزار شد. اين مراسم از سوي انتشارات خانه فرهنگ و هنر گويا و مشاركت انجمن هنرهاي تجسمي و بنياد رودكي برگزار مي‌شود.
در ابتدا علي مرادخاني، معاون هنري وزير ارشاد به عنوان سخنران اول گفت: اين‌گونه برنامه‌ها بايد در حيات هنرمند برگزار شود، غربي‌ها و شرقي‌ها از نداشته‌هاشان زياد مي‌سازند، ولي ما از ذي‌قيمتانمان و ستارگان هنر ايراني به طور شايسته و بايسته تقدير و تجليل نمي‌كنيم.
وي افزود: در ديداري كه در حضور مقام معظم رهبري بوديم در مورد تابلوي معروف استاد فرشچيان به نام «عصر عاشورا » بحث شد و ايشان فرمودند: هر زمان كه اين تابلو را مي‌بينم، منقلب مي‌شوم و با تماشاي آن هر‌بار ناگفته‌اي جديد مي‌يابم. محمود كابلي يكي از اساتيد خوشنويسي درباره كارنامه درخشان و بي‌بديل استاد فرشچيان، اين هنرمند ملي گفت: بيش از نيم قرن تلاش پر رمز و راز ايشان هر بنده‌اي را مجذوب خود مي‌كند، ايشان از هر وجه وجودشان سرشار از خلاقيت است. وي در ادامه گفت: ايشان رسول مهرباني و رسول عشق و هنر است و رسالتش صلح. بدون شك هنر، صلحِ همه جنگ‌هاست.
احمد مسجد جامعي، عضو شوراي شهر تهران و وزير سابق فرهنگ و ارشاد با اشاره به اين جمله كه واژه استاد چيزي بر نام فرشچيان اضافه نمي‌كند، گفت: ايشان متواضع، مؤدب و دريادل هستند، كم‌سخن مي‌گويند و 30 سال است كه در ايران زندگي نمي‌كنند. او نزديك مركز هنر نوين جهان كه مهم‌ترين خريدهاي هنري جهان در آنجا اتفاق مي‌افتد، زندگي مي‌كند، ولي به نحوي سخن مي‌گويند كه گويي در منطقه سبزه ميدان اصفهان هستند. من ايشان را آقاي فرشچيان خطاب مي‌كنم و نه استاد فرشچيان چون كلمه استاد چيزي به ايشان اضافه نمي‌كند. ما هيچ‌وقت نمي‌گوييم استاد حافظ يا استاد سعدي پس من هم به ايشان نمي‌گويم استاد.
وي افزود: يكبار از ايشان پرسيدم طبق روايت‌ها حضرت عباس(ع) از زين به زمين افتادند، شما چرا در اثرتان اين را نشان نداديد و گفتند من هر چه فكر كردم، دلم نيامد چنين كنم؛ ايشان اينچنين فرهنگ ما را بازنمايي مي‌كنند، اين تشابه دوري در عين نزديكي به اين معني است که ايشان مدافع هويت ايراني است، فرشچيان فقط براي نخبگان هنر نيست، فرشچيان براي همه مردم ايران است.
سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به شخصيت ايشان كه نماد ايران است، گفت: استاد فرشچيان نماينده هنر تركيب‌سازي است و آثارشان از وحدت به كثرت و از كثرت به وحدت تجمع پيدا مي‌كند. هنر ايشان مرز بين خواص و عوام را درنورديده و مردم همچون خواص مجذوب آثارشان مي‌شوند.
مردم عوام با آنچه ديدند، ارتباط گرفتند و فرشچيان را دروني كردند.
در ادامه استاد محمود فرشچيان به جايگاه دعوت شد و بعد از قرائت چند بيت شعر گفت: از تمامي اهالي هنر تشكر مي‌كنم، بالاخص برادران ميرباقري كه با چاپ كتابم كمك به جهاني شدن صنعت چاپ ايران داشتند.
فرشچيان در ادامه از خاطره‌اي ساده ولي تأثيرگذار در نيويورك در ديدار با دوست و هنرمند خارجي‌اش گفت: وقتي كتابم را ديد، باورش نمي‌شد صنعت چاپ ايران آنقدر پيشرفته و عالي باشد، از انتشارات گويا تشكر و قدر‌داني مي‌كنم. در پايان از كتاب ششم استاد فرشچيان و چهار كتاب ديگر از اساتيد خط و خوشنويسي تقدير و رونمايي شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار