کد خبر: 873067
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
نهادي مردمي در خدمت مردم
سپاه نیرویی مردم نهاد است و متصل به بدنه مردم است از این رو مشارکت همگانی و به کار گیری از تمامی ظرفیت های ملی را یکی از عوامل اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی می داند.
بنابراین  سپاه با این رویکرد می‌تواند  بخش مهمی از الزامات این اقتصاد مردم پایه و مشارکتی را  تأمین کند و این در حالی است که این رویکرد، جای دیگر اجزای مشارکت کننده در اقتصاد را تنگ نخواهد کرد.

اقدام دیگر سپاه ارائه وام و ورود به عرصه تولید و کمک به تولید کنندگان و همکاری با کارآفرینان بوده است. البته چنین اقدامی به هیچ روی ناشی از احساس درآمدزایی نبوده و اساسا این کار درآمدی را نصیب سپاه نمی‌کند. همچنین توجه به ارتقای صنایع کوچک و صنایع تبدیلی، محرومیتزدایی و اردوهای جهادی از جمله بخش‌هایی است که سپاه در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در این زمینه فعال بوده است. سپاه در تحقق امر مهم اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی نقش کلیدی داشته است. این نهاد انقلابی توانسته با تاثیر گذاری خوب خود در بین تمام آحاد جامعه، در بحث فرهنگی، اجتماعی؛ اقتصادی و... در پیشبرد رهنمودهای مقام معظم رهبری نقش مهمی را ایفا نماید.

سپاه بر این باور است که اگر از ظرفیت‌های بومی هر منطقه به خوبی استفاده شود، بنیاد اقتصادی کشور به گونه‌ای ساماندهی خواهد شد که بحران های اقتصادی  جهانی در آن اثری نخواهد داشت. همچنین اگر اقتصاد کشور با اتکای به دانش بومی، سرمایه‌گذاری داخلی و نیز تولید داخلی باشد، تحریم‌ها هیچ‌گونه اثری بر کشور ما نخواهد داشت.

سپاه، آماده کمک به دولت


این نهاد مردم پایه، در بخش‌های توسعه و عمران روستایی با انجام اقدام‌های زودبازده، به کارگیری و ایجاد بستر کار لازم برای جوانان در قالب اردوهای جهادی برای غنی‌سازی اوقات فراغت و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی فعالیت می‌کند.


سپاه پاسداران از زمان اعلام سیاست‌های کلی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری سپاه پاسداران انقلابی برای کمک به دولت، جهت تحقق آن اعلام آمادگی کرد. اعلام این همکاری البته بدون هیچگونه سهم خواهی و چشمداشتی صورت گرفت و صرفا هدف از آن افزایش کار‌آمدی نظام  جمهوری اسلامی ایران و بالا رفتن ضریب امنیت و افزایش اقتدار ملی بود. اقتصاد مقاومتی و عمل به منویات مقام معظم رهبری در این جهت نیازمند یک دید فراجناحی و گسترده است و باید در این زمینه روحیه جهادی و بسیجی را بیش از پیش تقویت شود. اقتصاد مقاومتی و ابعاد گسترده آن باید با دید فراجناحی و با روحیه بسیجی اجرایی شود.


با این وصف این پیشنهاد با استقبال مناسبی از سوی دولت مواجه نشد. تا جایی که سرلشگر محمد علی جعفری فرماندهی کل سپاه پاسداران ضمن اعلام این موضوع که اگر دولت قصد داشته باشد تا فعالیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را دنبال و اجرایی کند، قطعا توان نیروهای سپاه و بسیج می تواند کمک شایانی به آنها بکند از این موضوع گلایه کرده است که متاسفانه دولت از پیشنهادات و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبالی نکرده است.


در شرایط کنونی سپاه در کنار تجارب و مهارت‌ها برآمده از مشارکت عملی، از پشتوانه علمی لازم  نیز برخوردار است و همچنین انگیزه های انقلابی این نهاد بر کارآمدی آن افزوده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظرفیت های موجود ملی را در صورت استفاده درست برای تحقق و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی کافی می داند و معتقد است متاسفانه برخی از نگاه های حاشیه ای و جناحی باعث شده که کشور از بکار گیری همه این ظرفیت ها محروم بماند


عملکرد سپاه تاکنون نشان داده است که این نهاد مصالح نظام و منافع ملی و نگاه فراجناحی را سرلوحه توجهات خود قرار داده است و از این روست که همواره آمادگی خود را برای  همکاری و حمایت از تمامی دولت‌ها به عنوان قوه‌ مجریه و کارگزار اصلی در میدان اجرا و اقدام برای کارآمدی و پاسخ‌گویی به نیازهای معیشتی جامعه  اعلام کرده است. بنابراین ضروری به نظر می رسد که دولت از توانمندی‌ها و تجربه موفق بسیج و سپاه و همچنین ظرفیت بالا و تقویت بسترهای مردمی در عرصه‌های مختلف اقتصادی مقاومتی استفاده کند و این مهم را همواره در نظر داشته باشد که ظرفیت‌های اقتصادی سپاه، نه رقیبی برای دولت و یا بخش خصوصی، که یاری‌گر کشور در زمینه‌هایی است که در داخل، توانی برای انجام پروژه‌ها نیست.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر