کد خبر: 873033
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
در جمع مديران رسانه‌هاي امريكا
رئيس‌جمهور شرايط كنوني جهان را ناشي از يك سلسله اشتباهات در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها دانست و...
رئيس‌جمهور شرايط كنوني جهان را ناشي از يك سلسله اشتباهات در تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها دانست و با تأكيد بر نقش ارزنده و تأثيرگذار رسانه‌ها در فرايند تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها، انتقال حقايق و دفاع از منافع ملت‌ها، اظهارداشت: رسانه‌هاي همگاني در اين مقطع تاريخي، نه تنها براي بيان واقعيت‌هاي موجود در جهان بلكه جهت تصميم‌سازي براي آنهايي كه مسئوليت اداره كشورها را در سراسر جهان برعهده دارند، مي‌توانند نقش ارزنده‌اي ايفا كنند.
 
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رياست جمهوري، دكتر روحاني روز سه‌شنبه در ديدار شماري از مديران و خبرنگاران ارشد رسانه‌هاي همگاني امريكا درباره برجام گفت: برجام توافقي است كه بعد از سال‌ها تلاش و زحمت فراوان ديپلمات‌ها حاصل و در نهايت در شوراي امنيت سازمان ملل در قالب قطعنامه 2231 تأييد شده است. بنابراين اگر دولت امريكا اين تعهد را زير پا بگذارد همه ضررها و مسئوليت‌ها بر عهده او خواهد بود و نشان مي‌دهد ايران كشوري است كه به تعهداتش پايبند و امريكا كشوري است كه هيچ‌كس نمي‌تواند به آن اعتماد كند. چرا كه ممكن است روزي توافقي را بپذيرد و با روي كار آمدن دولتي ديگر در آن كشور، همه آن توافقات زير پا گذاشته شود. روحاني افزود: بنابراين در بحث برجام هر اتفاقي روي دهد، ايران پيروز است. البته امريكا اگر خارج شود ضرر مي‌كند و اگر بماند نفع مي‌برد. ما براي هر شرايطي آماده‌ايم و براي ادامه راه خودمان مشكل نداريم اما اگر امريكا بخواهد از تعهدش خارج شود به معناي آن است كه اين تعهد دچار مشكل شده و در اين شرايط ممكن است ايران راه ديگري را برگزيند. وي همچنين در واكنش به اين اظهارات مقام‌هاي امريكايي كه برنامه نظامي دفاعي ايران توازن منطقه را برهم مي‌زند، گفت: آيا برهم زننده توازن، برنامه موشكي ايران است يا ارسال سيل تسليحات به منطقه و سكوت در برابر تجاوز يك كشور به كشور مستقل ديگر؟ بي ترديد نظرسنجي خود امريكايي‌ها تأييد مي‌كند كه مردم منطقه نقش ايران و برنامه مبارزه با تروريسم ما را بر خلاف نقش امريكايي‌ها، مثبت مي‌دانند. رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه فروش اين همه سلاح به نفع منطقه نيست و مسابقه تسليحاتي نبايد باشد، گفت: ما در عين حال در يك منطقه پرآشوب زندگي مي‌كنيم و تجربه دوران هشت ساله جنگ تحميلي، نشان مي‌دهد نمي‌توان در دفاع از ملت خودمان ترديدي داشته باشيم.
 
رئيس‌جمهور اظهارداشت: مردم ما موشك و سلاح دفاعي مي‌سازند. بزرگ‌ترين مسئوليت دولت دفاع از امنيت مردم و امنيت ملي كشور است و من تعجب مي‌كنم كه چطور راجع به سلاح دفاعي سخن گفته مي‌شود اما راجع به انواع تسليحات تهاجمي كه هر روز مردم يمن را هدف قرار مي‌دهند صحبت نمي‌شود. مردم ايران آزادانه پاي صندوق رأي مي‌آيند و خواسته هايشان را با صداي بلند مي‌گويند و يك صداي بلند اين مردم ضرورت داشتن تسليحات دفاعي در برابر متجاوزان بود. توليد تسليحات دفاعي يك ضرورت براي امنيت ملي ما است. رئيس‌جمهور در پاسخ پرسشي در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: سپاه يك نيروي بزرگ مردمي و نظامي در كشور ما است و در جنگ هشت ساله نقش بسيار مهمي را ايفا كرده وامروز هم براي امنيت ايران و مبارزه با تروريسم نه تنها در ايران بلكه در سوريه و عراق، نقش بسيار موثر و مهمي را ايفا كرده و مي‌كند. روحاني همچنين در پاسخ به پرسشي درباره همه‌پرسي در اقليم كردستان عراق گفت: بايد توجه كرد كه هر گونه تغيير بر خلاف قانون اساسي و تماميت ارضي، و براي امنيت و صلح در عراق و كل منطقه بسيار خطرناك است. مرزهاي جغرافيايي را نبايد بگذاريم تغيير كند چرا كه اين حركت، آغازگر دومينويي از تنش خواهد بود كه پايان آن معلوم نيست به كجا ختم شود. روابط بين اربيل و بغداد نيز به عنوان يك موضوع داخلي عراق و در چارچوب قانون اساسي آن كشور پيگيري شود.
 
نقض حقوق مسلمانان روهينگيا، عامل بي‌ثبات‌ساز منطقه
رئيس‌جمهور همچنين عصر سه شنبه در جلسه گروه تماس ميانمار سازمان همكاري اسلامي، با تأكيد بر اينكه بي توجهي به نقض گسترده حقوق اوليه مسلمانان روهينگيا به تشويق افراطي گري مي‌انجامد و مي‌تواند كل منطقه را بي ثبات سازد، از سازمان ملل متحد و سازمان همكاري اسلامي خواست پاسخي درخور، به وضعيت اسفناك جامعه مسلمان ميانمار بدهند. روحاني در اين نشست كه در مقر سازمان ملل متحد در نيويورك برگزار شد، گفت: دولت ميانمار بايد بداند اخراج مردم از سرزمين خود و آواره كردن ايشان در ديگر كشورها راه حل اين بحران ريشه دار نيست. ضرورت دارد دولت ميانمار آلام كهنه جامعه مسلمان آن كشور را با احياي موثر حقوق شهروندي التيام بخشد. رئيس‌جمهور افزود: من از سازمان ملل و سازمان همكاري اسلامي مي‌خواهم پاسخي درخور، به وضعيت اسفناك جامعه مسلمان ميانمار بدهند. آينده صدهاهزار نفر انسان را نمي‌توان نامعلوم رها نموده و در اختيار افراطيون وانهاد. وضعيت ميانمار بازگو‌كننده اين واقعيت است كه افراط گرايي همواره بستري مناسب براي وقوع وحشتناك ترين جنايات انساني بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار