کد خبر: 873024
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
بلافاصله بعد از آنكه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور خودشيفته امريكا اولين سخنراني خود را در سازمان ملل ايراد كرد...
احمد كاظم‌زاده
احمد كاظم‌زاده
 
بلافاصله بعد از آنكه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور خودشيفته امريكا  اولين سخنراني خود را در سازمان ملل ايراد كرد، سيل انتقادها از هر سو عليه وي آغاز شد، براي مثال آلكساندر فان‌در بالن رئيس‌جمهور اتريش در ارزيابي اين سخنان گفت: «اگر من بتوانم سخنراني رئيس‌جمهور امريكا را تفسير بكنم بايد بگويم سخنانش براي رأي‌دهندگانش در يكي از روستاهاي كوچك امريكا بود كه تنها آنان را خوشحال كند!» اين بدين مفهوم است كه مقامات اروپايي سخنان ترامپ را براي خود تحقير‌آميز مي‌دانند و در عين حال معتقدند وي درباره نقش و جايگاه نداشته امريكا بي‌اندازه غلو كرده و به نوعي دچار خودبزرگ‌بيني نيز شده است. هفته‌نامه فرانسوي زبان اكسپرس چاپ پاريس با ارزيابي تطبيقي از سخنان ترامپ و ماكرون در مجمع عمومي نوشت: «دو ديدگاه متفاوت رؤساي جمهور امريكا و فرانسه را مقابل يكديگر قرار داد. بيان اين دو جهان‌بيني، اختلاف‌نظرهاي بسياري را درباره داغ‌ترين موضوعات در صحنه بين‌المللي آشكار ساخت و نشان داد در حال حاضر حق حاكميت كشورها در مقابل چند‌قطبي‌گرايي قرار گرفته است.»
 
سخنان ترامپ حتي خيلي‌ها را در امريكا نسبت به عواقب سخنان تهديد‌آميز وي درباره نابودي كامل كره‌شمالي نگران كرد، ضمن آنكه به نوشته واشنگتن تايمز اين سخنان متحدان امريكا را نيز در آسيا غافلگير كرد.
اما در مقابل سخنان ترامپ باعث خوشحالي و ذوق‌زدگي راستگرايان صهيونيستي و در رأس آن شخص نتانياهو شد و وي حتي نتوانست خوشحالي خود را در مجمع عمومي پنهان كند. وي چند بار به تمجيد از ترامپ پرداخت و در بخشي از اين سخنراني گفت: «جناب رئيس‌جمهور ترامپ از شما تشكر مي‌كنم. از شما به علت حمايت از اسرائيل در سازمان ملل متحد تشكر مي‌كنم. خانم نيكي هيلي از شما نيز تشكر مي‌كنم. از شما به علت بيان حقيقت درباره اسرائيل تشكر مي‌كنم.» وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهارات ترامپ را درباره برجام تكرار كرد و گفت: «در مجموع بايد بگويم كه هيچ يك از اين سخنراني‌ها به اندازه سخنراني امروز رئيس‌جمهور ترامپ، صريح، شجاعانه و قوي نبوده است. رئيس‌جمهور ترامپ به درستي توافق هسته‌اي با ايران را مايه شرمساري توصيف كرد. بنده نيز كاملاً با اين سخن موافق هستم.»
 
اين موضع‌گيري از سوي ديگر مسئولان رژيم‌صهيونيستي نيز دنبال شد و ديويد فريدمن سفير امريكا در فلسطين اشغالي از آن به گشايش فصلي تازه در روابط واشنگتن – تل‌آويو تعبير كرد و خطاب به ترامپ گفت: «رئيس‌جمهور بسيار قدرتمند است. وي به صراحت گفت امريكا چگونه مي‌خواهد از متحدانش حمايت و از ارزش‌ها محافظت كند و نمي‌خواهد 10 سال صبر كند تا مشكلي ادامه پيدا كند، وقتي اكنون مي‌توان آن را حل كرد.» توجه به يك نكته ديگر راز خوشحالي و ذوق‌زدگي صهيونيست‌ها را از سخنان ترامپ بيشتر آشكار مي‌كند و آن اينكه متن سخنراني ترامپ به اذعان خبرگزاري رويترز به وسيله اسيفن ميلز نوشته شده كه فردي يهودي است و در اين سخنراني حتي يك‌بار هم اسم فلسطين را نگذاشته بود، حال آنكه اجراي طرح تشكيل دو دولت مورد توافق هر دو حزب دموكرات و جمهوريخواه بوده است. همچنين نبايد از اين واقعيت غافل شد كه اظهاراتي كه ترامپ درباره برجام مطرح كرد نه بر اساس منافع ملي امريكا بلكه براي راضي كردن رژيم صهيونيستي بوده است و در واقع راستگرايان صهيونيستي با نفوذ در دولت ترامپ و ديگر مراكز تصميم‌گيري و تصميم‌سازي امريكا بعد از انتخابات شبهه‌انگيز گذشته ديدگاه‌هاي خود را در پوشش منافع ملي امريكا بر دولت ترامپ غالب كرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار