کد خبر: 873017
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
با ابراز اميدواري از گشايش قريب‌الوقوع در بحران همه‌پرسي
نخست‌وزير عراق بار ديگر مخالفتش را با برگزاري همه‌پرسي جدايي منطقه كردستان اعلام كرد و گفت كه اميدوار است شاهد گشايش بزرگي در بحران همه‌پرسي باشد.
حيدر العبادي در جمع خبرنگاران در بغداد با تأكيد بر اينكه نه اكنون و نه در آينده، بغداد همه‌پرسي منطقه كردستان را نخواهد پذيرفت، گفت: من صادقانه به لغو همه‌پرسي و ورود به عرصه گفت‌وگو درباره هر چيزي حتي قانون اساسي دعوت مي‌كنم.
 
وي گفت: دولت منطقه كردستان با اعلام يكجانبه تلاش براي جدايي و برگزاري همه‌پرسي خود را به يك ورطه انداخت.  نخست‌وزير عراق گفت: مسئله همه‌پرسي به تركيه ثابت كرد كه سياستش در قبال كردستان اشتباه بوده و به همين دليل نيز ما تغيير بزرگي در موضع تركيه در قبال عراق را شاهد شديم.  العبادي تأكيد كرد: كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي همسايه ما، واقعاً از تلاش‌هاي موجود براي تضعيف عراق نگران شدند. مقامات مسئول سعودي با ما تماس گرفتند و طرحي ابتكاري براي حل اين بحران ارائه كردند. رويكرد آنها در عدم‌سوق دادن منطقه به سوي طرح‌هاي تجزيه‌طلبانه كاملاً با رويكرد ما همسو بود.  وي افزود: تصميم‌گيري سريع دادگاه عالي فدرال مبني بر توقف اقدامات براي برگزاري همه‌پرسي، كاملاً منطبق بر قانون اساسي بود.  نخست‌وزير عراق در ادامه سخنان تحريك‌آميز عليه كردها و تهديد به صف‌كشي نظامي عليه آنها را محكوم و اعلام كرد: اگر لازم باشد هنگام برگزاري همه‌پرسي ما امنيت را برقرار كنيم، اين كار را انجام خواهيم داد. از سوي ديگر، بايد بگويم كه تغيير مرزها به طور يكجانبه، باب خونريزي و درگيري را باز مي‌كند. اين سؤال را از مسعود بارزاني داريم كه هدف ما چيست؟ آيا هدف خدمت به مردم است يا تسلط بر آنها؟
 
العبادي با رد سخنان آتشين و بدون فايده ادامه داد: نه تنها اكنون زمان مناسبي براي همه‌پرسي نيست كه هيچ زمان ديگري براي اين كار مناسب نيست.  وي تأكيد كرد: تركيه، امريكا، ايران و حتي عربستان مخالف تجزيه عراقند و حتي برخي بر ضرورت لغو همه‌پرسي و نه تعليق آن تأكيد دارند.  العبادي اعلام كرد: هيچ تحريم و مجازاتي عليه شهروندان كردي اعمال نشده است و تنها برخي اقدامات قانوني عليه برخي شخصيت‌هاي سياسي منطقه كردستان در جريان است. من به «نيچروان بارزاني» نخست‌وزير منطقه كردستان، پيش از اين ابلاغ كرده‌ام كه سيطره بر نفت كركوك، با توسل به زور، مردود است و ما براي بازپس‌گيري آن اقدام خواهيم كرد. طرفي كه مانع اجراي ماده 140 قانون اساسي شده است، كسي است كه وارد مناطق مورد منازعه شده و با توسل به زور، بر آن سيطره يافته است.  وي افزود: تنها دولتي كه از جدايي كردستان حمايت كرده، اسرائيل است و برخي مقامات كرد معتقدند تل‌آويو با استفاده از نفوذش در امريكا از همه‌پرسي حمايت خواهد كرد اما لابي صهيونيستي در امريكا اكنون به مسائل ديگري مشغول است.
  
اولتيماتوم بارزاني
مسعود بارزاني بار ديگر تأكيد كرد، اگر ظرف سه روز جايگزين واقعي براي همه‌پرسي روي ميز نباشد، در مسيري گام برمي‌دارد كه كشورهاي همجوار را نگران مي‌كند.  رئيس اقليم كردستان عراق روز سه‌شنبه در جريان كارناوالي در شهرستان سوران در حمايت از همه‌پرسي استقلال گفت: اگر جايگزين واقعي ظرف سه روز وجود نداشته باشد غيرممكن است كه همه‌پرسي را به تأخير بيندازيم و در صورت وجود جايگزين تضمين‌كننده حقوق‌مان در ۲۵ سپتامبر جشن مي‌گيريم و جشن‌هاي مردمي برگزار مي‌كنيم و اگر به جايگزين واقعي دست نيابيم، همگي در همه‌پرسي رأي مي‌دهيم.  وي افزود: تصميم همه‌پرسي تصميم ملت كردستان است نه يك شخص يا حزب خاص.
 
بارزاني از تمام شركت‌كنندگان در كارناوال خواست پرچم اقليم كردستان را به دست بگيرند و پرچم احزاب كردستاني را پايين بياورند.  وي تصريح كرد: قطع حقوق كارمندان اقليم به منزله عمليات انفال ديگري است كه ملت كردستان با آن روبه‌رو شد. دولت كنوني عراق دولتي ديني است نه فدرالي و ما مي‌خواهيم مستقل شويم. ما به دنبال مناصب در بغداد نيستيم.  رئيس اقليم كردستان عراق ادامه داد: به خوبي مي‌دانيم تمامي قوانين پارلمان عراق عليه اقليم كردستان است. همچنان بعضي معتقدند ما درباره پست‌هاي اصلي و وزارتي با بغداد مذاكره خواهيم كرد، آنها نمي‌دانند كه اين مرحله تمام شده است. من به تمام دوستانم مي‌گويم با ما با زبان تهديد حرف نزنيد، چون ما تهديد هيچ كس را نمي‌پذيريم و بعد از استقلال همسايگان خوبي خواهيم بود و عليه هيچ جناحي متوسل به زور نمي‌شويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار