کد خبر: 872998
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
با كم‌كاري دولت در توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل عمومي
بيژن يانچشمه
بيژن يانچشمه

معاون شهردار تهران اعلام كرد براساس تحقيقات انجام شده تهران از نظر استرس پنجمين شهر منطقه خاورميانه است كه بخشي از آن ناشي از ترافيك است. پورسيدآقايي همچنين گفت: متأسفانه هر شب يك حادثه واژگوني و به خصوص در ساعات پاياني شب داريم.
در آستانه بازگشايي مدارس و مراكز آموزشي ترافيك معابر پايتخت تا 30 درصد افزايش مي‌يابد، هر چند با پيشنهاد شهرداري و موافقت دولت قرار است تأخير ساعات كاري كارمند تا ساعت 9 صبح تا مهر ماه مجاز باشد، اما ارائه راهكارهاي مقطعي تاكنون نتوانسته است از شدت ترافيك شهري بكاهد.
 
افزايش ترافيك در ساعات اوج تردد در ساعات صبحگاهي و شامگاهي در معابر بزرگراهي و خيابان‌هاي اصلي سال‌هاست ادامه دارد و در اين ميان معاون شهردار چندي پيش اعلام كرد كه عامل اصلي ترافيك مردم هستند. اين سخن از يك نظر درست است كه شهروندان به دليل رعايت نكردن قوانين و مقررات بر بار ترافيكي معابر مي‌افزايد و از سوي ديگر اگر مردم نباشند پس ترافيكي هم به وجود نخواهد آمد!
 
به هر حال آمد و شد بخش زيادي از زندگي شهري شهروندان را تشكيل مي‌دهد. در اين ميان ساختار شهري پايتخت و تراكم معابر و همچنين افزايش خودروها از يكسو و از سوي ديگر به دليل تكميل نبودن شبكه‌هاي حمل‌ونقل عمومي و همچنين زيرساخت همواره بار ترافيكي ميهمان ناخوانده شهر و شهروندان شده است.
تبعات ترافيك شديد پايتخت علاوه بر تحميل هزينه‌ها از جيب شهروندان، صدمات جبران‌ناپذيري هم به زيست‌شهري وارد مي‌كند.
 
توجه به رفتارهاي ترافيكي شهروندان از يكسو و نيم نگاهي به اقدامات مسئولان در حوزه ترافيك از سوي ديگر مي‌تواند معضل ترافيك را تا حدود زيادي سامان ببخشد. بنابراين حالا كه معاون حمل و نقل عمومي و ترافيك شهرداري درد را گفته است، بهتر آن است كه به درمان نيز در عمل بپردازد و شهر و شهروندان را از يك معضل كهنه رها كند؛ چرا كه براساس تحقيقات صورت گرفته تهران جزو نهمين كلانشهرهايي است كه در آن بيشترين اتلاف وقت ترافيكي صورت مي‌گيرد، براين اساس روزانه 6 ميليون ساعت وقت تهراني‌ها در ترافيك تلف مي‌شود و سالانه 7 هزار ميليارد تومان به خاطر اتلاف وقت خسارت توسط شهروندان به بار مي‌آيد. گفتني است اين تحقيق از ميان 58 كشور مورد بررسي قرار گرفته است كه ايران در رتبه بدترين وضعيت از منظر ترافيكي قرار دارد.
با نگاهي به آمارهاي اعلام‌شده اين تحقيق به واقعيت مي‌توان مشاهده كرد كه مسئولان در دولت فقط شعار حل ترافيك را داده‌اند كه تهران به شهري پراسترس در حوزه ترافيكي تبديل شده و رتبه پنجم را  به خود اختصاص داده است و بايد شهروندان تبعات اين كم‌كاري و ناكارآمدي را بپردازند.
در اين راستا انتظار مي‌رود كه اعضاي شوراي جديد كه با دولت همسو هستند، در زمينه تسهيل ترافيك شهري و كاهش استرس قدم بردارند تا تهران به شهري آرام توأم با آسايش تبديل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار