کد خبر: 872950
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
صنايع حال و روز خوبي ندارند. مخصوصا در شهرستانها و شهرهاي کوچک خبرهاي خوبي در مورد وضعيت صنايع به گوش نميرسد. حتي استانهايي که روزگاري محصولاتي توليد ميکردند که انحصارا بنامشان بود، حالا کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفته اند. مثل کفش چرم تبريز و صنايع دستي اصفهان و نقره و فيروزه نيشابور و.... اينها در شرايطي اتفاق مي افتد که هنوز استانهايي هستند به فکر قطب بودن و قطب ماندن در صنعتي هستند و در تلاشند تا به هر قيمت ممکن بازار را از دست ندهند. مانند قم که با وجود 220 واحد کفش ماشيني سعي دارد خود را به عنوان قطب صنعت کفش ماشيني کشور مطرح کند.
نويسنده: محمدرضا هاديلو

220 واحد کفش ماشینی در قم وجود دارد که توانسته زمینه اشتغال بیش از 5000 هزار نفر را بطور مستقیم و 20 هزار نفر را بطور غیرمستقیم در سطح استان فراهم کند. صنعتي که با اين حجم اشتغالزايي رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم را مجاب کرده تا اعلام کند که قم قطب صنعت کفش ماشینی کشور است .

احمد ذاکری با بیان اینکه قم در این صنعت جایگاه خوبی را در سطح کشور دارد، مي گويد: "اشتغالزايي و توجه به توليدات داخلي اولين امتياز اين واحدها براي استان قم است. چرا که وقتي ميبينيم بيش از 5 هزار نفر بطور مستقيم توانسته اند در اين صنعت مشغول شوند و براي 20 هزار نفر هم بطور غیرمستقیم کار ايجاد شده دلگرمي ها براي توجه و توسعه آن افزايش مي يابد."

وی این صنعت را یکی از پتانسیل ها و اولویت های صادراتی استان عنوان کرده و ادامه مي دهد: "سالانه حدود 50 میلیون دلار از این گروه کالایی از استان قم صادرات صورت می پذیرد."

وی صنعت کفش ماشینی استان قم را از صنایع قدیمی و پویا عنوان کرده و یاد آورمي شود: "این صنعت در استان موقعیت خوبی نسبت به استان های دیگر دارد و نسبت به سایر استانها صنعت قدیمی و با اصالت به شمار می رود و در سال بیش از 100 میلیون جفت کفش در استان تولید می شود."

ذاکری مي افزايد: "استان قم در بحث اشتغالزایی در صنعت کفش ماشینی موقعیت خوبی دارد و خوشبختانه در استان قم درصد اشتغال در صنعت کفش ماشینی خوب است که در این میان باید دولت بر این امر اذعان داشته باشد که حمایت از صنعت، یعنی توسعه اشتغال و اقتصاد و باید برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی شود."

در حال حاضرواحدهای صنعتی کفش ماشینی استان قم مشغول نوسازی ماشین آلات خود هستند و وضعیت صنعت کفش ماشینی در اين استان امیدوار کننده است.

در همين رابطه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه این صنعت نیازمند سرمایه‌گذار است مي گويد: "توسعه صنعت در استان قم نیاز به حمایت و توجه جدی دارد؛ چراکه صنعت کفش ماشینی جزء صنایع اشتغالزا است."

ذاکری تصريح مي کند: "صنعت کفش ماشینی استان ظرفیت مناسبی برای توسعه دارد و توانسته است تاکنون در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته باشد به طوریکه با ایجاد واحدهای گرانول سازی که مواد اولیه کفش ماشینی می باشد در استان توانسته است حرفی برای گفتن داشته باشد."

بهرحال و در شرايطي که بسياري از صنايع در چالش ماندن يا رفتن هستند مي توان بارقه هاي اميد را در صنعت کفش قم ديد. صنعتي که مي خواهد با دگرگوني و تجهيز به تکنولوژي نو در زمينه توليد محصولات داخلي و قبل از آن ايجاد اشتغال گام هاي بزرگي بردارد.

پس به جاست دولتمردان هم با توجه به قول هاي رييس جمهور محترم در زمينه اشتغالزايي و حمايت از صنايع، نقش خود را در اين مسير خوب ايفا کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار