کد خبر: 872850
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
هشدار رئیس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا
کارشناسان بهداشت و درمان استان تاکید دارند که در بازگشت حجاج، مردم از استقبال دسته جمعی، روبوسی، دست دادن و پخت ولیمه بمدت دو هفته خودداری کنند وافرادی که دستشان با سطوح آلوده به قطرات تنفسی بیماران برخورد داشته و سپس چشم، بینی و یا دهان خود را با همان دست لمس کرده باشند، در معرض خطر آلودگی با ویروس کرونا هستند.

به گزارش خبر نگار جوان آنلاین از اصفهان ،رئیس مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به توصیه‌های بهداشتی برای زائران و راه‌های پیشگیری از کروناویروس، اظهار کرد: کروناویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که می‌توانند طیف وسیعی از بیماری‌ها را از سرماخوردگی تا علائم حاد شدید تنفسی ایجاد کنند و زائران حج تمتع و عتبات عالیات، بیماری کرونا را جدی بگیرند .

سید حجت‌اله موسوی با اشاره به تعریف مورد مشکوک به کرونا ویروس،ابراز داشت: فرد تب‌دار دارای شواهد عفونت ریه یا سندرم دشواری تنفسی حاد است که نیاز به بستری در بیمارستان دارد و انتشار بیماری کرونا می تواند دسیسه آل سعود به ایران باشد وهمان طور که جهان شاهد انتشار ویروس وبا در یمن بود پس حجاج آن را جدی بگیرند

وی گفت: فرد بیمار باید سابقه سفر به عربستان، تماس نزدیک با زائر علامت‌دار و یا زائری که در عرض 14 روز بعد از بازگشت خود مبتلا به حداقل یکی از علائم حاد تنفسی شده را داشته باشد.

موسوی با اشاره به گروه‌های در معرض خطر آلودگی با ویروس کرونا، بیان داشت: افرادی که در فاصله کمتر از یک متر با بیماران در تماس نزدیک بوده‌اند، 15 دقیقه مکالمه چهره به چهره را تماس نزدیک می‌نامند و زمان کمتر از آن را به عنوان تماس غیر نزدیک ثبت می‌کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که در مقابل عطسه و یا سرفه بیماران قرار داشته باشند در معرض خطر آلودگی با ویروس کرونا هستند، گفت: افرادی که وسایل، نوشیدنی و خوراکی مشترک با بیماران داشته باشند، افرادی که دستشان با سطوح آلوده به قطرات تنفسی بیماران برخورد داشته و سپس چشم، بینی و یا دهان خود را با همان دست لمس کرده باشند، در معرض خطر آلودگی با ویروس کرونا هستند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا با اشاره به مراقبت و نگهداری از مبتلایان به بیماری خفیف کرونا در منزل، گفت: تماس با فرد بیمار به حداقل برسد و سایر اعضای خانواده در اتاق‌های دیگر یا با فاصله حداقل یک متر از فرد بیمار قرار گیرند.

وی بیان داشت: فردی که خودش مستعد ابتلا به بیماری شدید است و در گروه پرخطر قرار دارد نباید به عنوان مراقب بیمار انتخاب شود یا با وی هیچ‌گونه تماسی داشته باشد، در غیر این صورت انتقال بیمار به مکان دیگری مانند بیمارستان باید مدنظر قرار گیرد.

موسوی افزود: رعایت بهداشت دست‌ها به دنبال هرگونه تماس با فرد بیمار یا اشیاء نزدیک و اطراف او قبل و بعد از غذا، پس از استفاده از توالت، هر زمانی که ظاهر دست‌ها کثیف به نظر برسد باید با آب و صابون انجام شود.

وی اذعان کرد: موازین بهداشت تنفسی باید توسط بیمار و سایرین رعایت شود به صورت پوشاندن دهان و بینی در حین عطسه یا سرفه، با استفاده از ماسک‌های طبی یا پارچه‌ای و دستمال و در صورتی که هیچ‌کدام عملی نبود با عطسه کردن در آرنج خم شده، می‌توان از انتشار بیماری پیشگیری کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به دنبال عطسه یا سرفه توصیه می‌شود بهداشت دست‌ها رعایت شود و شست‌شو با آب و صابون انجام شود، اذعان کرد: فرد مراقب باید در صورتی که در اتاق فرد بیمار است از ماسک طبی استفاده کند و در مدت استفاده به ماسک دست نزند و اگر ماسک به ترشحات آلوده شد یا مرطوب شد به‌ طور بهداشتی دور انداخته شود و سپس دست‌ها شسته شوند.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا تأکید کرد: از هرگونه تماس با فرد بیمار یا لوازمی که بیمار با آن تماس داشته و آلوده شده ‌خودداری شود، مثل استفاده مشترک از ظروف، نوشیدنی‌ها، حوله، لباس و ملحفه تخت.

موسوی اظهار داشت: لباس‌ها، ملحفه‌ها، حوله‌های دست و حمام فرد بیمار باید با آب و صابون یا شوینده‌های مناسب شسته شده و به دقت خشک شوند، ملحفه آلوده در کیسه‌های در بسته قرار گیرد.

وی گفت: استفاده از دستکش‌های یک‌بار مصرف و پوشش حفاظتی در صورت تماس با سطوح، لباس یا ملحفه آلوده به ترشحات بدن الزامی است، بهداشت و شستشوی دست باید پس از دور انداختن دستکش انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرضا بیان داشت: فرد علامت‌دار باید تا رفع رضایت بخش علائم بیماری در خانه بماند، این تصمیم‌گیری بر اساس داده‌های آزمایشگاهی یا بالینی یا هر دو انجام می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: کلیه اعضای خانواده باید به عنوان افرادی که سابقه تماس داشتند در نظر گرفته شده و تحت پیگیری و مراقبت قرار گیرند تا هرگونه پیدایش علائم بیماری به سرعت کشف شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار