کد خبر: 872796
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
واردات خودروهایي با حجم موتور بالاي 2 هزار و 500 سي‌سي در حالي ممنوع است كه برخي سودجويان همچنان با انتشار آگهي در فضاي مجازي و دادن وعده پلاك كردن اين خودروها با سهميه ايثارگران به دنبال كلاهبرداري و اخاذي از مشتريان هستند.
در پي ممنوعيت واردات خودروهایي با حجم موتور بالاي 2 هزار و 500 سي‌سي، فضايي براي سوء‌استفاده و كلاهبرداري برخي افراد فراهم شده، به طوري كه با دادن وعده واردات اين نوع خودروها، نسبت به اخاذي از متقاضيان اقدام مي‌كنند.
كلاهبرداران براي جذب مشتري حتي از تبليغات گسترده در فضاي مجازي نيز دريغ نكرده و سعي دارند از اين طريق برخي مشتاقان اين خودروها را در تور خود صيد كنند.
خبرنگار فارس در تماس با يكي از آگهي‌دهندگان در مورد چگونگي واردات خودروي با حجم موتور بالاي 2 هزار و 500 سي‌سي سؤال كرد كه وي پاسخ داد: واردات اين خودروها را با استفاده از سهميه ايثارگران انجام مي‌دهيم.  وي با بيان اينكه براي پلاك كردن خودروهاي چهارسيلندر به بالا از سهميه ايثارگران استفاده مي‌كنيم، گفت: براي فروش خودرو، يك قرارداد با شما منعقد مي‌كنيم و پس از يك هفته، خودرو را تحويل مي‌دهيم. مشكلي در پلاك كردن ماشين وجود ندارد و خودرو، پلاك ملي مي‌شود.
اين در حالي است كه طبق مصوبه هيئت وزيران و ابلاغيه اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور، رعايت موضوع ممنوعيت ثبت سفارش خودروهاي بالاي 2 هزار و 500 سي‌سي و لزوم رعايت سال ساخت خودرو همزمان با سال ورود خودرو در مورد سهميه‌هاي ايثارگران نيز الزامي است.
ميثم رضايي، رئيس انجمن صنفي واردكنندگان خودرو در اين مورد مي‌گويد: اخيراً در فضاي مجازي و برخي سايت‌هاي فروش خودرو شاهد انتشار آگهي‌هاي فروش يا پيش فروش خودروهايی با حجم موتور بالاي 2500 سي‌ سي هستيم در حالي كه طبق آخرين بخشنامه مركز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه گمرك، ثبت سفارش و ورود خودروهاي سواري با حجم موتور بيش از 2 هزار و 500 سي‌سي به كشور همچنان در سال 96 مجاز نيست.
وي مي‌گويد: برخي با انتشار آگهي‌هايي در مورد پيش فروش مدل‌هاي محبوب خودروهاي آلماني با حجم موتور بالاي 2 هزار و 500 سي‌سي در پي كلاهبرداري از مشتريان هستند و با وعده‌هايي نظير واردات با ترك تشريفات و همچين احتمال قريب‌الوقوع بودن آزادسازي ورود اين خودروها اقدام به پيش‌فروش و جمع‌آوري مبالغ كلاني از مشتريان كرده‌اند.  رضايي ادامه مي‌دهد: خودروهایي با حجم موتور بيشتر از 2 هزار و 500 تا 3 هزار سي‌‌سي در رديف تعرفه «87032331» جداول تعرفه‌اي مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندي مي‌شوند كه همچنان واردات آنها ممنوع بوده و با اهدافي مانند مبارزه با اشرافي‌گري و كنترل نرخ ارز به كشور وارد نمي‌شوند.
به گفته وي، مواردي نظير پيش‌فروش، فروش و فروش اقساطي خودروها تنها توسط شركت‌هاي مجاز واردكننده كه مورد تأييد مراكزي مانند سازمان حمايت و سازمان تعزيرات حكومتي هستند، انجام مي‌شود و بدون ترديد ساير شركت‌ها و اشخاص مدعي در اين زمينه در پي انگيزه‌هاي سودجويانه از مشتريان هستند.
وي به مشتريان بازار خودروهاي خارجي توصيه كرد با استعلام و شناخت دقيق از شركت‌هاي عرضه‌كننده براي خريد اقدام كنند و فريب تبليغات دروغين در زمينه فروش خودروهاي بالاي 2 هزار و 500 سي‌سي را نخورند.  به گفته وي، سامانه ثبت سفارش خودروهاي خارجي مجاز طبق دسته‌بندي‌هاي گمرك همچنان براي شركت‌هاي نماينده و غير‌رسمي بسته است و تصميم دولت در اين‌باره مي‌تواند از ايجاد آشفتگي و افزايش حبابي قيمت‌ها جلوگيري كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار