کد خبر: 872794
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
دولت بر عملکرد بودجه‌ای مجلس و قوه‌قضاییه نیز نظارت دارد...
رئيس سازمان برنامه و بودجه از ارائه گزارش عملكرد وزرا، به صورت هر شش ماه يك بار خبرداد و گفت: تخصيص بودجه ۹۷ بر اساس عملكرد دستگاه‌ها خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما، محمدباقر نوبخت با حضور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما با بيان اينكه اقدام بي‌سابقه و ضروري از سوي رئيس‌جمهور در ارتباط با عملكرد و مأموريت وزرا انجام شد، افزود: رئيس‌جمهور علاوه بر ابلاغي كه به هر يك از وزرا دادند دو نوع اولويت براي هر كدام از آنان تعيين و اعلام كرد كه وزرا بايد برنامه اجرايي خود را براي برنامه ارائه شده‌شان به مجلس، به رئيس‌جمهور ارائه كنند.
 
وي با اشاره به اينكه اين برنامه اجرايي بايد حداكثر در مدت دو ماه به دفتر رئيس‌جمهور تسليم شود، ادامه داد: اين وظايف شامل اولويت‌هاي عمومي و تخصصي است كه هر وزارتخانه بايد به آن بپردازد و اين اقدام در راستاي عمل به وعده‌هاي انتخاباتي رئيس‌جمهور به مردم است.
نوبخت با بيان اينكه براي پاسخگويي به مطالبات مردم بايد برنامه داشته باشيم و رئيس‌جمهور بايد به وعده‌هاي خود عمل كند، افزود: رئيس‌جمهور تلاش كرد كابينه را ترميم كند و وزرا در چارچوب برنامه دولت برنامه‌هاي خود را ارائه كردند و مجلس هم بر مبناي آن به دولت رأي داد كه از اين بابت سپاسگزاريم.
 
وي با بيان اينكه وزرا بايد برنامه‌هاي عملياتي هم داشته باشند، گفت: وزرا بايد براي تدوين برنامه‌هاي خود اولويت‌هاي عمومي و تخصصي را در نظر بگيرند.
سخنگوي دولت با بيان اينكه رئيس‌جمهور، سازمان برنامه و بودجه را موظف كرد كه هر شش ماه ميزان و نحوه اجراي برنامه‌هاي وزرا را بررسي، ارزيابي و گزارش كند، اضافه كرد: اينها نشان مي‌دهد رئيس‌جمهور نسبت به وعده‌ها و تعهداتي كه به مردم دادند جدي و مصر هستند و از همه ابزارها براي تحقق اين وعده‌ها استفاده خواهد كرد.
وي گفت: رئيس‌جمهور از وزرا خواست درباره شفايت مالي، سلامت نظام اداري، بهبود دسترسي همگاني به اطلاعات، ايجاد فرصت برابر، مراقبت از اموال دولتي و اجراي مُر قانون؛ جدي و كوشا باشند و موظف هستند به آن عمل كنند.
 
رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: اين سازمان بايد بر اجراي درست تكاليف وزرا و دستگاه‌ها نظارت و كنترل كند و به رئيس‌جمهور درباره آن گزارش دهد.
محمدباقر نوبخت در ادامه سخنان خود افزود: براي مثال دستگاه مربوط به محيط‌زيست بايد گزارش دهد كه چه ميزان در كاستن آلودگي‌ها نقش داشته است يا دستگاه‌ها در اجراي طرح‌ها، ملاحظات زيست‌محيطي را رعايت كرده‌اند؟
وي با اشاره به اينكه بيش از هزار كارشناس در سازمان برنامه و بودجه داريم، افزود: همه كارها در اين سازمان تقسيم‌بندي شده و وظايف مشخص است و اين وظايف در راستاي برنامه ششم توسعه است.
 
نوبخت گفت: سازمان برنامه و بودجه بنا به خواسته رئيس‌جمهور روي دستگاه‌ها نظارت مي‌كند تا حتماً از افراد شايسته و همچنين بانوان، جوانان، قوميت‌ها و مذاهب مختلف براي انجام امور مديريتي در سطوح مختلف استفاده كنند.
معاون رئيس‌جمهور ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه بر اساس اصل ۱۲۶ قانون اساسي يك معاونت عادي رئيس‌جمهور نيست بلكه خود رئيس‌جمهور است.
وي افزود: اين اصل مقرر مي‌كند كه امور برنامه و بودجه، اداري و استخدامي از اختيارات و وظايف خاص رئيس‌جمهور است و سازمان برنامه و بودجه آن را اعمال مي‌كند.
رئيس سازمان برنامه و بودجه اضافه كرد: ‌بسياري از موارد تكليف شده به وزرا از جمله استفاده از جوانان براي مديريت به بودجه نياز ندارد، اما در بقيه موارد به ميزان بودجه‌اي كه به دستگاه‌ها مي‌دهيم انتظار كار داريم.
 
نوبخت افزود: دولت در شوراي پول و اعتبار عضو دارد از جمله رئيس سازمان برنامه و بودجه، وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل بانك مركزي عضو اين شورا هستند و بر امور بانك‌ها نظارت دارند.
وي ادامه داد: بنابراين دولت بايد نسبت به عملكرد دستگاه‌هاي مرتبط با خود پاسخگو باشد، زيرا در همه جا اختيار دارد و به تناسب آن اختيار مسئوليت دارد.
نوبخت با بيان اينكه كار نظارتي سازمان برنامه و بودجه به قوه مجريه محدود نيست، ‌گفت: اين سازمان در كارهاي خاص قواي ديگر مداخله نمي‌كند، اما اهرم‌هايي را در اختيار دارد از جمله اينكه بودجه مجلس و قوه‌قضائيه در دست دولت است.
معاون رئيس‌جمهور افزود: بودجه سال ۱۳۹۷ را بر مبناي قيمت تمام شده محصول تصويب و پرداخت مي‌كنيم و هر سه ماه يكبار بر اساس عملكرد آن دستگاه تخصيص دهيم.
وي با اشاره به اينكه قواي مقننه و قضائيه از دولت بودجه مي‌گيرند، اضافه كرد: بر اساس قانون مصوب مجلس و سياست‌هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري بايد نظارت كافي در چگونگي عملكرد آنها داشته باشيم. بودجه بر مبناي عملكرد دستگاه‌ها داده مي‌شود بنابراين بايد نظارت داشته باشيم.
 
وي با بيان اينكه هيچ دستگاهي وجود ندارد كه با سازمان برنامه و بودجه موافقتنامه مبادله نكند، اضافه كرد: همه دستگاه‌ها بايد با اين سازمان موافقتنامه مبادله كنند.
نوبخت گفت: ساز‌و‌كارهاي بودجه‌ريزي بر مبناي عملكرد در دولت يازدهم آماده شده است و قيمت واحد هر فعاليت دستگاه‌ها را محاسبه كرديم و بر مبناي اين قيمت و كميت به آن دستگاه‌ها بودجه مي‌دهيم و اين بودجه لزوماً از سال قبل بيشتر نيست بلكه بر مبناي عملكرد آن دستگاه‌هاست.
وي ادامه داد: اكنون آمادگي داريم به ازاي هر پولي كه مي‌دهيم و موافقتنامه‌اي كه مبادله مي‌كنيم، هر سه ماه عملكرد دستگاه‌ها را از طريق ابزارهايمان ارزيابي كنيم و هر شش ماه به رئيس‌جمهور گزارش مي‌دهيم.
 
نوبخت اضافه كرد: بر اساس خواسته رئيس‌جمهور مبني بر لزوم دسترسي مردم به اطلاعات، بايد وضعيت عملكرد دستگاه‌ها را به مردم گزارش دهيم.
سخنگوي دولت گفت: من هفته‌اي يكبار به پرسش‌هاي اصحاب رسانه پاسخ و از اين طريق به مردم گزارش مي‌دهم.
 
وي افزود: رئيس‌جمهور هر وقت احساس كند كه مي‌تواند با تغيير آرايش و ترميم؛ كابينه دولت را تقويت كند بر مبناي آن عمل مي‌كند و وزير و ديگر مسئولان را تغيير مي‌دهد.
معاون رئيس‌جمهور گفت: محصول همه اين فعاليت‌ها در جهت رفاه بيشتر و بهبود در وضعيت معيشت و خواسته‌هاي مردم است.
نوبخت افزود: اقدامات دولت در راستاي بهبود معيشت مردم بايد در زندگي واقعي مردم نمود داشته باشد و لازمه آن اين است كه اين رشد اقتصادي و اقدامات خوب استمرار داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار