کد خبر: 872789
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰
رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان:
رفتار فعلي ترامپ مسير مذاكره براي حل مشكلات بين‌المللي را مي‌بندد و عقبگرد به دوران ناموفق بوش پدر و پسر است.
رفتار فعلي ترامپ مسير مذاكره براي حل مشكلات بين‌المللي را مي‌بندد و عقبگرد به دوران ناموفق بوش پدر و پسر است.
 
خروج از برجام هيچ خاصيتي براي امريكايي‌ها ندارد
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، گفت‌وگوي كريستين امانپور مجري شبكه سي ان ان امريكا با رئيس‌جمهوري اسلامي ايران با اين پرسش آغاز شد كه چه اتفاقي رخ خواهد داد اگر رئيس‌جمهور امريكا، ايالات متحده را از برجام خارج كند؟
رئيس‌جمهور پاسخ داد: برجام يك تعهد چندجانبه بين‌المللي و مورد تأييد شوراي امنيت سازمان ملل است. خروج از اين تعهد هزينه بسيار سنگيني براي امريكا خواهد داشت. فكر نمي‌كنم امريكايي‌ها اين هزينه سنگين را تحمل بكنند، براي يك كاري كه كاملاً براي آنها بي‌خاصيت خواهد بود. خروج آنها از برجام هيچ خاصيتي براي آنها ندارد اما در عين حال اعتماد جهاني را نسبت به امريكا به طور كلي از بين خواهد برد.
  
برنامه‌ريزي براي واكنش مقابل خروج امريكا از برجام انجام شده است
از روحاني سؤال شد: اگر ايالات متحده از برجام خارج شود، ايران چه كار مي‌كند، آيا فروپاشي برجام را مشاهده خواهيم كرد؟رئيس‌جمهور پاسخ داد: اگر امريكا از برجام خارج شود ايران عكس‌العمل لازم را نشان خواهد داد، چون نمي‌شود امريكا از يك تعهدي خارج شود و طرف مقابل بخواهد در همان وضعيت اجراي تعهد خودش باقي بماند، بنابراين يك طرف برجام ايجاد اعتماد جهاني است و طرف ديگر برداشته شدن تحريم‌هاي ظالمانه و غيرقانوني. اين تعادل هميشه بايد حفظ شود.
گزينه‌هاي مختلفي را در برابر اين موضوع در اختيار خواهيم داشت. اگر امريكا از برجام خارج شود. براي اين كار برنامه‌ريزي و فكر شده كه چه اقداماتي انجام خواهيم داد. بنابراين اگر چنين چيزي اتفاق بيفتد به سرعت اقدامات ايران را دنيا شاهد خواهد بود. ايران اگر بخواهد برگردد به شرايط قبل از برجام، در عرض چند روز اين كار انجام خواهد شد. اينكه امريكا از برجام خارج مي‌شود يا نه، (مهم نيست) مهم اين است كه قاعده ديپلماسي اين را مي‌گويد كه امريكا به دليل مضرات زيادي كه اين كار براي آينده اين كشور خواهد داشت و براي ثبات و امنيت جهاني، نبايد خارج شود. وي افزود: از آنجايي كه فعاليت‌ها و برنامه‌هاي آقاي ترامپ تا حدي غيرقابل پيش‌بيني است، بنابراين ما هم براي آن شرايط پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام داده‌ايم.
 
كاهش تنش بين ايران و امريكا به نظر طرف امريكايي بستگي دارد
از روحاني سؤال شد: يكي دو سال پيش كه برجام امضا شده بود گفتيد شما معتقديد مردم ايران مي‌خواهند تنش كمتر و رابطه بهتري را ببينند بين ايالات متحده و جمهوري اسلامي ايران، آيا الان با اين دولت جديد فكر مي‌كنيد چنين چيزي امكانپذير است؟
رئيس‌جمهور با بيان اينكه نظر ايران همواره كاهش تنش بوده، الان هم كاهش تنش است، گفت: اين كاهش تنش وابسته به اين است كه طرف امريكايي هم در اين زمينه همين نظر را داشته باشد. اگر طرف مقابل خواهان تشديد تنش باشد، به طور طبيعي با عكس‌العمل مناسب ايران مواجه مي‌شود. آنچه ديده مي‌شود اينكه امروز اين اراده در دولت جديد امريكا براي رفع تنش كمتر از دولت گذشته امريكاست.
  
اگر به ياري مردم سوريه نمي‌رفتيم تروريسم حاكم مي‌شد
خبرنگار سي‌ان‌ان از دكتر روحاني سؤال كرد: مي‌خواهم در مورد سوريه صحبت كنم. بعد از اين همه سال‌هاي جنگ و پشتيباني شما از سوريه به نظر مي‌رسد در نتيجه سوريه برنده شده و سفير قبلي امريكا در سوريه آقاي رابرت فورد هم گفته كه سوريه پيروزي نظامي دارد.
رئيس‌جمهور پاسخ داد: در مسئله سوريه براي ما مهم اين بود كه تروريسم در كشور سوريه حاكم نشود. اگر ما به دعوت دولت اسد و مردم سوريه پاسخ مثبتي نمي‌داديم و آنها را ياري و كمك نمي‌كرديم، ممكن بود تروريست‌ها امروز بر دمشق مسلط باشند، فكر نمي‌كنم به نفع هيچ كس باشد كه تروريست‌هايي مثل داعش داراي يك حكومت و يك دولت در سوريه يا عراق باشند و به همين دليل به كمك مردم سوريه و عراق شتافتيم و مسير ما مسير موفقيت‌آميزي بود. امروز شكست داعش دوره پاياني خودش را دارد طي مي‌كند. رئيس‌جمهور افزود: آينده سوريه را مذاكرات تعيين مي‌كند و در نهايت بايد معارضان دولت، با خود دولت به توافق برسند. پايان كار در سوريه بايد آراي مردم و صندوق رأي و دموكراسي باشد، بنابراين آنچه خواست مردم سوريه است، آينده سوريه را خواهد ساخت.
  
همه كشورهاي جهان بايد مقابل دولت و ارتش ميانمار بايستند
وي در جواب سؤالي درباره وضعيت غمبار مسلمانان روهينگياي ميانمار و اثرات احتمالي آن بر فعاليت تندروها براي آغاز فعاليت‌هاي تروريستي جديد در عرصه جهان، گفت: ما در شبه قاره هند به طور كلي همواره شاهد مشكلات و خشونت‌هايي بين مسلمانان و غيرمسلمان‌ها بوده‌ايم. در ميانمار هم در گذشته شاهد اينگونه تنش‌ها بوده‌ايم اما حوادث اخير، كم‌سابقه است كه حدود 400 هزار نفر از خانه‌هايشان آواره شوند و خانه‌هايشان را ارتش ميانمار آتش بزند، بنابراين يك فاجعه بزرگ انساني رخ داده و يك نسل‌كشي در حال تحقق است. معتقدم نه تنها مسلمان‌ها بلكه همه كشورهاي جهان در برابر ارتش ميانمار و دولت ميانمار بايد بايستند و ايستادگي كنند و از طرف ديگر به مردم آواره‌اي كه الان به كشور بنگلادش وارد شده‌اند، كمك كنند. ما در هر دو زمينه اقدام خواهيم كرد؛ هم در زمينه كمك به مردم آواره و هم در زمينه فشار به دولت ميانمار. رئيس‌جمهور اظهارداشت: هميشه اينگونه اقدامات يعني ظلم به مردم، آواره كردن مردم و نسل‌كشي‌ها، ‌زمينه‌اي را براي افراط و خشونت آماده مي‌كند و ممكن است تروريست‌ها بخواهند از اين فضاها استفاده كنند، اين ما هستيم كه نبايد بگذاريم چنين فضاهايي براي تروريست‌ها به‌وجود بيايد. بعد از اينكه تروريست‌ها در عراق و سوريه شكست كامل بخورند، حتماً نقل مكان مي‌كنند از اين دو كشور به كشورهاي ديگر و اين خطري براي كل منطقه ما و حتي اروپا خواهد بود.
  
ماجراي كره‌شمالي بايد از طريق ديپلماسي حل شود
از رئيس‌جمهور سؤال شد: «عكس‌العمل جناب عالي در رابطه با آزمايش‌هاي موشكي دوربرد كره‌شمالي، آزمايشات سلاح‌هاي هسته‌اي، تهديد سرزمين امريكا و شليك موشك به روي آسمان ژاپن چيست؟»
رئيس‌جمهور اظهار داشت: موضع ما راجع به سلاح هسته‌اي روشن است. اصولاً با سلاح هسته‌اي و سلاح كشتار جمعي كاملاً مخالفيم و معتقديم كل سلاح هسته‌اي در دنيا بايد امحا شود و از بين برود، بنابراين نظرات ما در اين زمينه روشن است. مسابقات تسليحاتي را در هيچ منطقه‌اي نمي‌پسنديم و آن را خطرناك مي‌بينيم اما از طرف ديگر موضع‌گيري‌ها و اقدامات امريكا و برخي از كشورها نسبت به كره‌شمالي اقدامات مناسبي نيست. تهديد نمي‌تواند اين مسئله را حل و فصل كند. مقابله نظامي هم نمي‌تواند اين مسئله را حل كند. تنها از طريق ديپلماسي و مذاكره بايد اين مسئله حل و فصل شود.
رئيس‌جمهور گفت: به نظرم آنچه راجع به ايران تحقق پيدا كرد تجربه خوبي است كه در جاي ديگر هم اجرا شود. اما شما اين را هم در نظر بگيريد، اگر امريكا بخواهد از برجام خارج شود، براي چه كره‌شمالي وقت خود را تلف كند براي اينكه با امريكا مذاكره كند؟ به دليل اينكه بعد از سال‌ها مذاكره ممكن است رئيس‌جمهور بعدي در امريكا روي كار بيايد و آن توافقات را زير پا بگذارد، بنابراين كار ترامپ در رابطه با برجام دارد مسير مذاكرات را نسبت به همه مشكلات منطقه‌اي مي‌بندد.
  
آقاي ترامپ خواهد ديد مسير اشتباهي مي‌رود
از روحاني سؤال شد: «چه انتظار داريد در نطق رئيس‌جمهور ترامپ در مورد ايران بشنويد؟»
وي پاسخ داد: شيوه‌اي كه تاكنون دولت جديد امريكا نسبت به ايران و برجام انتخاب كرده شيوه نادرستي است. نادرست بودن اين راه را دولت‌هاي قبلي امريكا تجربه كردند و به اين نتيجه رسيدند. كاري كه اوباما انجام مي‌داد در دوره خودش براي مذاكره با ايران، در واقع استفاده از تجربه دولت‌هاي گذشته در طول سي و چند سال گذشته بود و امروز متأسفانه مسيري كه دولت جديد امريكا آغاز و شروع كرده بازگشت به گذشته است. بازگشت به گذشته دور در دوران بوش پدر و بوش پسر، بنابراين اين راه، راه ناموفقي بود، قبلاً تجربه شده و باز هم آقاي ترامپ به زودي خواهد ديد كه اين مسير، مسير اشتباهي است.
  
نگران زنداني‌هاي امريكا هم باشيد!
رئيس‌جمهور در جواب سؤالي درباره آنچه زنداني شدن تعدادي از روزنامه‌نگاران و افراد دوتابعيتي در ايران عنوان شد، گفت: قوه قضائيه ايران مستقل است و دولت نسبت به فعاليت‌هاي قضايي نمي‌تواند مداخله‌اي داشته باشد. آنچه براي رئيس‌جمهور مهم است اين است كه روند قضايي، مسير قانوني و عادلانه خودش را طي كند. روحاني افزود: از طرف ديگر اگر نگراني نسبت به افراد زنداني در ايران وجود دارد، افراد فراواني هم هستند كه در امريكا زنداني هستند، به همان نسبت نگراني وجود دارد و ايرانيان فراواني هستند كه در امريكا زنداني هستند يا تحت تعقيب امريكا در كشورهاي ديگر هستند كه از نظر ما كاملاً بي‌گناه هستند و فعاليت امريكا در اين زمينه كاملاً سياسي است، بنابراين اگر مي‌خواهيم از حقوق انسان‌ها صحبت كنيم و آنهايي كه در زندان‌ها هستند، دو طرف داستان را بايد با هم ببينيم. اگر مقصود اين است كه افكار عمومي دنيا و جامعه جهاني نسبت به برخي زندانيان حساس هستند، شما راجع به گوآنتانامو و ابوغريب چه مي‌گوييد كه اين همه شكنجه‌ها توسط امريكا صورت گرفت و اين همه جامعه جهاني و سازمان‌هاي بين‌المللي به امريكا اعتراض كردند اما در عين حال امريكا توجهي نكرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار