کد خبر: 872736
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
گزارش «جوان» از توليد محصولات سرطانزا و ورود آنها به سفره مردم
درحالي ساليانه بيش از 2 و نيم ميليون تن از انواع محصولات کشاورزي در لرستان توليد و بخش زيادي از آن به سراسر کشور صادر مي‌شود که چندي پيش اخباري در خصوص آلوده بودن توليدات اين استان به دست رسيد. در اين راستا نماينده مردم سلسله دلفان در مجلس با بيان اينکه زمين‌هاي زراعي تعدادي از شهرستان‌هاي لرستان با استفاده از کودهاي مرغي ميکروب‌زا و فسفاته سرطان‌زا غني مي‌شود، از حقيقت تلخ آلوده بودن بخشي از محصولات کشاورزي لرستان پرده بر مي‌دارد. به اعتقاد وي عدم وجود نظارت از سوي سازمان‌هاي جهاد کشاورزي و حفاظت محيط زيست بزرگترين دليل براي توليد چنين محصولاتي است که نه تنها محيط زيست را به خطر مي‌اندازد، بلکه منجر به افزايش بيماري‌هاي غيرواگيردار هم در بين مردم مي‌شود.

نويسنده: ميترا شهبازي

چند سالي مي‌شود که با شيوع بيماري‌هاي غيرواگيرداري همچون انواعي از سرطان، توجه‌ها به سمت توليد ارگانيک محصولات کشاورزي منعطف شده است. با اين که اهميت محصولات طبيعي و بدون استفاده از کودهاي شيميايي بارها از طريق رسانه به مسئولان سازمان مختلفي همچون جهاد کشاورزي گوشتزد شده است، اما با اين حال هرازگاهي اخباري در خصوص عدم نظارت مسئولان استاني يک منطقه از کشور به دست مي‌رسد که کشاورزان آن در کمال بي‌اطلاعي دست به توليد محصولات سمي و چه بسا سرطان‌زا مي‌زنند.

در اين راستا چندي پيش نيز اخباري در خصوص آلودگي توليدات کشاورزي برخي از شهرستان‌هاي لرستان به دست خبرنگار روزنامه «جوان» رسيد. استاني که به گفته عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آن در سال 95، دومیلیون و ۷۱۰ هزار تن از انواع محصولات کشاورزی توليد کرده است. در اين راستا لازم به ذکر است که علاوه بر اينکه محصولات اين استان به سراسر کشور ارسال مي‌شود و در سبد غذايي اکثر مردم قرار مي‌گيرد، طبق آمار ارائه شده از سوي جمال مومیوند، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، محصولات کشاورزي لرستان به 30 کشور جهان نيز صادر مي‌شود. اتفاقي که نه تنها منجر به شيوع انواعي از بيماري‌ها در داخل کشور مي‌شود، بلکه وجهه ايران را هم در توليدات کشاورزي خدشه دار مي‌کند.

مسئولان محيط زيست پاسخ نمي‌دهند

درحال حاضر محصولات کشاورزي برخي از شهرستان‌هاي لرستان مشکوک به آلودگي‌هاي ميکروبي هستند و در اين خصوص رئیس اداره حفاظت محیط زیست دلفان با تاييد اين موضوع، ضمن انتقاد از فعاليت کشاورزان غير بومي، مي‌گويد:« استفاده از کودهای مرغی که فرآوری نشده باشند باعث آلودگی زیست محیطی می‌شوند. کودهای مرغی در صورتی می‌توان استفاده شوند که تحت شرایط دمایی ویژه میکروب‌زدایی شوند و بیماری‌زایی آنها از بین رود.»

قاسم دلفانی با اشاره به اينکه درکشت محصول خیار نيز از کودهای فسفاته استفاده مي‌شود که به شدت سرطان‌زا است و منجر به آلودگی محیط زیست مي‌شود،‌ مي‌افزايد:« در حال حاضر 33 پرونده قضایی برای این کشاورزان تشکیل شده است. تخلف این افراد تحت عنوان آلودگی زیست محیطی در جریان است، اما به رغم برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و استفاده از کودهای مرغی هیچ دستگاهی به جز اداره محیط زیست با آنان برخورد نمی‌کند.»

متاسفانه بعد از پيگيري‌هاي مکرر خبرنگار «جوان» در خصوص ميزان خسارتي که اين کشاورزان به محيط زيست لرستان وارد مي‌کنند، دلفاني رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دلفان از پاسخگويي امتناع کرد و موضوع را به روابط عمومي لرستان واگذار کرد. گويا اين روزها مسئولان محيط زيست لرستان اجازه پاسخگويي به سوالاتي که حول محور مشکلات زيست محيطي استانشان قرار دارد را ندارند. محمد نبی حسنوند کارشناس روابط عمومي محيط زيست دلفان نيز با بيان اينکه ديگر قرار نيست مديران کل بدون هماهنگي مصاحبه کنند، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« اين اولين باري است که اسم کودهاي ميروب‌زا را مي‌شنوم و معلوم نيست مدير کل محيط زيست دلفان بنا بر چه آزمايش‌هايي چنين ادعايي‌ را کرده است؟»

8 سال توليد محصولات کشاورزي آلوده

حالا با اين شرايط که مسئولان محيط زيست لرستان نمي‌خواهند پاسخي در خصوص شدت خسارات وارده به منابع آبي و خاک اراضي لرستان بدهند، نماينده مردم سلسله دلفان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه 8 سالي مي‌شود که سازمان‌هاي حفاظت محيط زيست و جهاد کشاورزي، کشاورزان غير بومي را به حال خود رها کرده‌اند که منابع آبي و سلامت خاک لرستان را به تاراج ببرند، به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« متاسفانه آلوده بودن محصولات کشاورزي برخي از شهرستان‌هاي لرستان به کودهاي ميکروب‌زا و سرطان‌زا حقيقت دارد.»

علي رستميان با اشاره به اينکه اغلب کشاورزان همداني براي توليد سيب‌زميني به شهرستان دلفان مي‌آيند، مي‌گويد:« در صورتي که شرايط براي توليد سودآور کشاورزان بومي فراهم مي‌بود، کمتر با معضل آلودگي محصولات کشاورزي و منابع آبي و خاک لرستان مواجه مي‌شديم. چرا که بوميان دلسوزي بيشتري براي محل زندگي خود مي‌کنند.»لازم به ذکر است که به گفته هادی سپهوند، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سلسله دلفان، سالانه 170 هزار تن سيب زميني در لرستان توليد و بخش زيادي از آن به استان‌هاي ديگر صادر مي‌شود.

رستميان، نماينده مردم سلسله دلفان با بيان اينکه الان ديگر وقتي براي جلوگيري از اقدامات مخرب کشاورزان نداريم، مي‌گويد:« زمان برداشت فرا رسيده است، مسئولان اگر بخواهند اقدامي کنند، بايد همان ابتداي کشت جلوي کشاورزان متخلف را مي‌گرفتند، نه الان که کار از کار گذشته است و گزارشات تخريب محيط زيست و آلودگي محصولات را ارائه دهند.» وي ادامه مي‌دهد:« متاسفانه نه سازمان جهاد کشاورزي و نه سازمان حفاظت محيط زيست، هيچ کدام به وظيفه خودشان عمل نمي کنند و توليدات چنين محصولاتي کوتاهي آنها را نشان مي‌دهد.»

مسئولان جهاد کشاورزي در خواب

حالا با اين شرايط بعد از اينکه کارشناسان محيط زيست از مصاحبه خودداري کردند، نکته قابل توجه اين است که بعد از پيگيري‌هاي مکرر خبرنگار «جوان» با شمار زيادي از مديران و مسئولان جهاد کشاورزي لرستان، آنها يا از مصاحبه امنتاع کردند يا به طور کلي اطلاعي از وضعيت توليدات استان‌شان نداشتند. حتي تعدادي از مسئولان استاني از ميزان برداشت محصولات توليد شده در لرستان هم بي‌خبر هستند. بي‌توجهي که خود مسير فعاليت کشاورزان متخف را باز مي‌گذارند تا سلامت کل کشور را به خطر بي‌اندازند و بر موج بيماري‌هاي غيرواگيردار بي‌افزايند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار