کد خبر: 872686
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
حجت‌الاسلام رحیمیان با بیان اینکه تشکیل جبهه مردمی در آستانه انتخابات موجب نگرانی جریان ضد انقلاب شد، ۶ آسیب این جبهه را برشمرد و گفت: جبهه مردمی مشکل تاریخی جریان انقلابی برای وحدت را حل کرد.
فارس: یکشنبه ۵ دی ماه سال گذشته بود که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با حضور ۱۰ نفر از چهره‌های انقلابی اعلام موجودیت کرد، این جبهه به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت و توانست تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری اخیر دو مجمع عمومی خود را برگزار کند.
 
شاید بتوان «بکر بودن» را شاخصه اصلی حرکت این جبهه عنوان کرد، حرکتی که با تمام فراز و فرودهایش در این ۹ ماه، شاهد انتقادات و کاستی‌ها و حتی بی‌مهری‌هایی نیز بوده است، از این‌رو بر آن شدیم تا با حجت‌الاسلام محمد حسن رحیمیان رئیس شورای مرکزی و هیات موسس جبهه مردمی انقلاب اسلامی گفت‌وگویی داشته باشیم و در خصوص آینده این جبهه و آسیب‌هایی که جبهه مردمی تاکنون با آن روبرو بوده به ویژه تصمیماتی که در هفته آخر منتهی به انتخابات گرفته شد، گفت‌وگویی داشته باشیم.
 
مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:
 
 عملکرد جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ را چگونه ارزیابی می کنید؟

 
رحیمیان: به نظر می‌رسد جبهه مردمی در مجموع عملکرد مناسبی داشته است، هر چند انتقاداتی متوجه جبهه بوده و برخی هم به حق است اما باید توجه داشت که در انتخابات اخیر جبهه مردمی گام بلندی در تحقق وحدت جریان انقلاب برداشت و این مسئله کوچکی نیست، این معضلی است که جبهه انقلاب همواره گرفتار آن بوده و عبور از آن با هیچ کدام از مکانیسم‌های سابق جواب نداده بود.  
 
* بدنه جبهه انقلاب برای اولین بار برای انتخابات مستقیما نظر داد و نظر آن اعمال شد

 
 هیچ کس نمی‌تواند ارزش وحدت و رسیدن به کاندیدای واحد را انکار کند. البته می‌دانید اینکه اجماعی صورت بگیرد یا نه هم یک مسئله آماری است و بستگی به شرایط خاص آرا در شب انتخابات دارد؛ جریان انقلابی برای اولین بار از یک ظرفیت تصمیم گیری ملی در انتخابات استفاده کرد. این ظرفیت از پایین سازمان یافته بود، البته طبیعی است که شما هر جمعی ایجاد کنید همیشه کسانی خواهند گفت که این جمع ناقص است ولی بالاخره برای اولین بار بدنه جبهه انقلاب درباره مهم ترین مسئله سیاسی کشور یعنی انتخابات ریاست جمهوری مستقیما نظر داد و نظر آن اعمال شد.
 
جبهه مردمی توانست روند تعدد حضور نامزدهای جریان انقلابی در انتخابات را اصلاح کند و برای اولین بار جریان انقلابی با یک سیستم رای گیری منسجم، نامزد نهایی جریان انقلابی را معرفی کرد. می‌توان این مکانیسم را اصلاح کرد ولی ارزش اصل آن را نمی‌توان و نباید انکار کرد، در عین حال اشکالاتی وجود داشته است که به شدت در حال کار روی آن هستیم و ان‌شاالله مرتفع خواهد شد.
 
*۶ آسیب جبهه مردمی و لزوم اصلاح‌آسیب‌ها
 
  آسیب شناسی عملکرد جبهه مردمی در چه حوزه هایی تعریف می‌شود؟

 
رحیمیان: جبهه مردمی در انتخابات ۹۶ مانند هر تشکیلات نوپای دیگر کاستی‌هایی داشته است اما باید توجه داشت که این انتخابات تجربه اول جبهه بود و در مقاطع آتی عملکردها اصلاح خواهد شد؛ آسیب اول این بود که کار بسیار دیر شروع شد. ما باید با دولت مستقر رقابت می‌کردیم و  لازم بود  بسیار زودتر خودمان را برای این کار مهیا می کردیم. آسیب دوم این بود که برخی از نیروهای انقلابی از این دایره (البته به انتخاب خودشان) بیرون ماندند که طبعا فرصت کافی برای تعامل بیشتر با آنها وجود نداشت.
 
آسیب سوم این بود که هنوز روحیه کار جمعی و پای بندی به الزامات آن چندان در حد بالایی نیست و این امر نیاز به مرور زمان و انباشت تجربه دارد. آسیب چهارم مربوط بود به اینکه ما باید مسئله دشوار تشکیلات سازی و مذاکرات درون جریانی را آن هم در ابعاد کشوری با مسئله بسیار پیچیده و بزرگ دیگر که انتخابات ریاست جمهوری بود؛ همزمان اداره می‌کردیم و این کار را بسیار سخت می کرد.
 
نکته دیگر حملات ناجوانمردانه و تحلیل های مغرضانه‌ای است که درباره جبهه مردمی شد و ما تا همین امروز در مقابل آنها برای حفظ وحدت سکوت کرده ایم. آسیب ششم این بود که ما انرژی فراوانی برای حصول وحدت گذاشتیم و این باعث شد ارتباط گیری با بخش های عمومی جامعه چنان که باید انجام نشود، اگرچه این در اصل وظیفه کاندیداهاست ولی جبهه باید در این زمینه انرژی بیشتری بگذارد که خواهد گذاشت. برخی مسائل مربوط به شیوه رقابتهای انتخاباتی هم نیاز به بازنگری و تمرین بیشتر دارد. اینها البته همه مربوط به جبهه نیست و کاندیداها هم باید در آن نقش خود را به نحو احسن ایفا می کردند.
 
  تاکتیک های جبهه مردمی در انتخابات ۹۶ درست بود؟

 
رحیمیان: نمی‌دانم مقصودتان از تاکتیک در اینجا چیست ولی در مجموع تصمیماتی که گرفته شد قابل دفاع است. مهم ترین تصمیمی که گرفته شد این بود که کاندیداهای جریان انقلابی به گزینه واحد برسد. این تصمیم مبنای آماری درستی داشت و هدف از آن هم وارد کردن شوک به انتخابات در هفته آخر بود. البته قدر این ائتلاف و وحدت و نتایجی که پس از آن حاصل شد به خوبی دانسته نشد. در این باره که چه کسی باید به نفع چه کسی کنار برود خود کاندیداها تصمیم گرفتند. جبهه البته مشوق اصل این کار بود، از آن حمایت کرد و برای تحقق آن تلاش کرد.
 
*نیروهای جدیدی باید وارد جبهه مردمی شوند
 
  برنامه جبهه مردمی برای آینده چیست؟
 

رحیمیان: جبهه مردمی توان خود را محدود به دوران انتخابات در کشور نکرده و قصد دارد در حوزه های مختلف، فراتر از موضوع انتخابات عمل نماید و به دور از سیاسی کاریهای مرسوم، باری از دوش کشور و مردم بردارد. در گام اول باید تشکیلات خود را نوسازی کنیم. اصلاحات مهمی لازم است تا حضور و نقش مردم در جبهه تقویت شود. هم باید نیروهای جدیدی وارد شوند و همچنین باید الگوی کار تشکیلاتی متناسب با اهداف پیش رو  اصلاح شود.  
 
گام بعدی تدوین راهبرد جدیدی است که وضع موجود را به نحو دقیق نقد کرده و ارتباط میان جریان انقلابی و مطالبات همه مردم از جمله کسانی که در انتخابات به آقای روحانی رای دادند را برقرار کند. ما برنامه های مهمی در این حوزه داریم و اساسا معتقدیم جریان انقلابی باید دوران جدیدی از اجتماعی شدن را آغاز کند.
 
*دولت هیچ برنامه عملی و درخوری برای حل مشکلات مردم ندارد

 
کار دیگری که خواهیم کرد، رصد و مراقبت وضعیت کشور و تلاش برای پی گیری دغدغه ها و مطالبات مردم است. متاسفانه اینطور که پیداست، دولت هیچ برنامه عملی و درخوری برای حل مشکلات مردم ندارد. ما سمت مردم خواهیم ایستاد و مطالبات آنها را به نحو سازمان یافته، دنبال خواهیم کرد.  
 
نکته دیگر استفاده از ظرفیت نخبگان کشور و سازمان دادن آنها به گونه ای است که بتوانند در مسائل اساسی ایفای نقش کنند. برای این کار کمیته اقشار جبهه در حال انجام اقدامات جدیدی است. ایجاد کمیته های تخصصی و شوراهای مشورتی برای تدوین برنامه های عملیاتی و ارائه راهبردهای اجرایی به سازمانها و تشکهای انقلابی در جهت رفع مشکلات مردم هم در دستور کار قرار دارد.  
 
* جبهه مردمی مشکل تاریخی جریان انقلابی برای وحدت را حل کرد
 
  مهمترین دستاورد جبهه مردمی چیست؟

 
رحیمیان: مهم ترین دستاورد ایجاد مدلی از کار جمعی است که برخی از مشکلات تاریخی جریان انقلابی مانند وحدت را حل کرده است. البته همه چیز را نباید از جبهه توقع داشت. اینکه وحدت منجر به پیروزی شود مستلزم خیلی عوامل دیگر است که اغلب مربوط به کاندیداهاست.  
 
 جبهه مردمی چگونه می تواند بیش از پیش فراگیر شود؟

 
رحیمیان:‌ جبهه مردمی باید راهبرد جدیدی برای خود تعریف کرده و محدود به فعالیت در عرصه سیاسی کشور نباشد. در راهبرد جدید باید ارتباطات گسترده با اقشار مختلف مردم، سازمان ها و نهادها در دستور کار جبهه قرار گیرد، جبهه می تواند پل ارتباطی مردم و مسئولان باشد.
 
در این راستا اعضای جبهه مردمی باید به میان مردم در روستاها و شهرستان ها رفته و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گیرند. همچنین جبهه تلاش خواهد کرد روند خدمت رسانی به مردم را تسریع و پشتیبانی کند و این کار را از طریق گروه های جهادی جبهه و ارتباط با نهادهای مختلف انجام خواهد داد. ما به فراگیر شدن فکر می کنیم ولی در این مورد هم مردم برای ما در اولویت هستند تا  سیاسیون. گفت‌وگوهای جدیدی هم با سیاسیون در حال انجام است تا ببینیم آیا آنها ایده دیگری برای تداوم راه دارند یا نه. به هر حال تاکید داریم جبهه هرگز دنبال سیاسی کاری نیست و هدفی جز کمک به نظام در جهت خدمت و رفع مشکلات مردم و مبارزه با هرگونه رانت خواری، تبعیض  ومفاسد اقتصادی نخواهد داشت.
 
  رابطه جبهه مردمی با دولت چگونه خواهد بود؟

 
رحیمیان: دولت جدید و کابینه دوازدهم مستقر شده و اکنون دولت باید به وعده های انتخاباتی خود عمل کند، دولت باید تحمل نقد و انتقاد را در خود افزایش داده و مانند دولت یازدهم به منتقدان نسبت های ناروا  ندهد. همچنین باید ارتباط مستمری میان جبهه مردمی و کابینه دوازدهم در جهت همفکری برای رفع مشکلات کشور شکل گیرد. جبهه مردمی از ظرفیت و توان نیروهای انقلابی در جهت یاری دولت برای گره گشایی از مشکلات مردم استفاده خواهد کرد. جبهه مردمی در ساختار جدید خود کنش گری فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی خواهد بود و حقوق مردم و قشر کم درآمد جامعه را از دولت مطالبه خواهد کرد. ما ارزش های انقلاب و مطالبات مردم را مبنای تنظیم روابط خود با دولت می دانیم و بر همین اساس هم عمل خواهیم کرد.  
 
* تشکیل جبهه مردمی در آستانه انتخابات موجب نگرانی جریان ضد انقلاب شد
 
 دلایل تخریب و هجمه علیه جبهه مردمی چیست؟

 
رحیمیان: هجمه علیه جبهه خاستگاه واحدی نداشت. تشکیل جبهه مردمی در آستانه انتخابات و حرکت به سمت وحدت جریان انقلابی موجب نگرانی جریان ضد انقلاب شد و از همان ابتدای کار به تخریب و هجمه علیه نامزدهای جریان انقلابی پرداختند. جریان ضد انقلاب همیشه به دنبال اختلاف افکنی میان نیروهای انقلابی بوده و هست. بخش مهمی از تخریب ها ناشی از فعالیت ضد انقلاب بود . به علاوه جریان رقیب هم از هیچ تلاشی در جهت تخریب کوتاهی نکرد.   
 
بخش دیگری از تخریب‌ها مربوط به کسانی در بدنه نیروهای انقلاب بود که انتقاداتی به جبهه مردمی داشتند. مثلا معتقد بودند این جبهه به اندازه کافی فراگیر نیست یا چهره های دیگری باید در آن حاضر می شدند. ما در این زمینه سیاست صبر و سکوت را در پیش گرفتیم. حرف‌های حقی هم در میان این انتقادها وجود داشت که باید آنها را می شنیدیم و عملی می‌کردیم، البته طبیعی است  هر نوع اصلاحی هم که انجام شود باز هم کسانی ناراضی خواهند بود و هیچ روشی وجود ندارد که همه را راضی کند. برخی نقدها و حملات هم ریشه شخصی داشت که خب هیچ وقت نمی‌توان جلوی آن را گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار