کد خبر: 872650
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
منصوریزدی زاده، رئیس هیئت مدیرۀ بورس کالای کشوردر گفتگو با "جوان":
شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگ ترين مجتمع توليدي فولاد کشور است که ظرفيت توليد بيش از 7ميليون تن انواع محصولات فولادي تخت از جمله نورد گرم و نورد سرد ، قلع اندود، گالوانيزه و رنگي ودهها تولیدات دیگررا دارا مي باشد

نويسنده: محسن فخریان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگ ترين مجتمع توليدي فولاد کشور است که ظرفيت توليد بيش از 7ميليون تن انواع محصولات فولادي تخت از جمله نورد گرم و نورد سرد ، قلع اندود، گالوانيزه و رنگي را از ضخامت 18/0 تا 16 ميليمتر دارا مي باشد،  فولاد مبارکه بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها و نوسانات قيمت فولاد، تمهيدات زيادي را براي ايجاد آرامش در بازار ورق انجام داده است. وازدهه ۰ ۹ تا کنون یکی از الگوهای خوب توسعۀ صنعتی ایران محسوب می شود  واین پیشترفت وارتقا سطح کمی وکیفی در صدر جداول جشنواره ها قرار گرفته است و تولیدات آن به نحوی بوده که جوابگوی نیاز داخلی است و در حوزۀ منطقه و جهان نیز عملکرد قابل قبولی داشته

*جنابعالی به عنوان رئیس هیئت مدیرۀ بورس کالای ایران، فولاد مبارکه را چطور ارزیابی می کنید؟

فولاد مبارکه جزء معدود شرکتهای صنعتی کشور است که به عنوان مولود انقلاب اسلامی توانسته سیر صعودی و منطقی اش را به خوبی طی کند. و کمترشرکتی توانسته است چنین رشدی را از خود نشان دهند رشد ۳۰ درصدی فولاد مبارکه از سال ۹۱ تا ۹۶ یکی از الگوهای خوب توسعۀ صنعتی ایران محسوب می شود  واین پیشترفت وارتقا سطح کمی وکیفی در صدر جداول جشنواره ها تاکنون قرار گرفته است و تولیدات آن به نحوی بوده که جوابگوی نیاز داخلی است و در حوزۀ منطقه و جهان نیز عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته مطابق استانداردهای جهانی و بین المللی ظاهر شود.

*در بازار سرمایه وضعیت فولاد مبارکه را چگونه می بینید؟

در بازار سرمایه نیز فولاد مبارکه جایگاه بسیار خوبی دارد و توانسته اعتماد سهامداران را جلب کند که خود جای قدردانی دارد. چشم انداز توسعه در فولاد مبارکه مبین این موضوع است که مدیران این شرکت به خوبی سمت وسوی توسعه را می شناسند و با چشم باز حرکت می کنند.

*دیدگاه شما در مورد مباحث مطرح شده از سوی شورای رقابت بر سر قیمت گذاری محصــولات شرکــــتهایی همــچـــون فولاد مبارکه چیست؟

یکی از دلایل توسعۀ صنعت فولاد کشور وجود منابع زغال، سنگ آهن، گاز و برق بوده که یک مزیت برای صنعت فولاد کشور به شمار میآید. طبیعی است که به دلیل شرایط خاص ناشی از رشد جمعیت و انتظار برای ایجاد اشتغال نسل جوان در کشور، شرکتهای فولادی به دلیل نوع فرایندشان، در موضوع اشتغالزایی موردتوجه قرار می گیرند و فولاد مبارکه و ذوب آهن که به نوعی هدایت گر بازار داخلی هستند، ناچارند نیروی مازاد بر نیاز خود استخدام کنند. اگر قرار بر این باشد که این دو شرکت اضافه بر نیازشان در مقایسه با شرکتهای مشابه خارجی نیرو استخدام و جذب کنند، این جنبه باید به عنوان مسئولیت اجتماعی این شرکتها در نظر گرفته شود. طبیعتا در زنجیرۀ تأمین نیز باید بسیار احتیاط کرد که قیمت گذاری مواد اولیه که به یمن وجود منابع غنی سنگ آهن و زغال و گاز و برق، به عنوان زیرساختهای توسعۀ فولاد کشور به آنها می بالیم، به سمتی رود که به نفع تولیدکننده هم باشد  ومن فکر می کنم یک راه این است که همه چیز را آزاد کنیم و بگویم قیمت گذاری ها واقعا آزاد باشد و این شرکتها نیز اگر نیروی مازاد دارند، آزادانه بتوانند تعدیل کنند. نمی شود ما بخشی را مطابق با مسئولیت اجتماعی بپذیریم و از سوی دیگر بخواهیم قیمت محصولات را با فرمولهای جهانی انطباق دهیم و مثلا قیمت سنگ آهن و کنسانتره را به روز حساب کنیم. اینها نیازمند بررسیهای بیشتر است؛ زیرا موضوع ساده ای نیست.

*اقدام دولت را در این زمینه چگونه پیش بینی می کنید؟

فکر نمی کنم تغییر چندانی در سیاست گذاری های مجموعه باشد؛ چراکه آقای دکتر شریعتمداری به عنوان فردی دردآشنا و باتجربه در حوزۀ بازرگانی که دورهای نیز معاون اجرایی رئیس جمهور بوده اند، اگر بخواهند حرکتی در این زمینه انجام دهند، قطعا با تدبیر و نگاه کارشناسی خواهد بود؛ البته تاکنون نیز همینگونه بوده است و دست اندرکاران عجولانه به این موضوع ورود پیدا نکرده اند که یک نمونه آن سازمان بورس است که چندین بار این موضوع در هیئت پذیرش مطرح شد و مدیران ارشد سازمان اظهار کردند که لازم است این موضوع بیشتر کار شود. اگر بخواهیم منافعی متوجه سهامداران باشد، این منافع باید به سود خود سازمان نیز باشد؛ به گونه ای نباشد که دستهای از سهامداران در بالادست منافع سرشار ببرند و نداند با آن سود کلان چه کنند و در پایین دست شرایط سخت و پیچیده ای حاکم باشد.

*در حال حاضر مجموعه های فولادی متعددی داریم؛ فولاد مبارکه عرضۀ خود را در بورس کالا انجام میدهد، اما در خصوص سایر فولادسازان این گونه نیست. در این خصوص چه اقدامی صورت گرفته است؟

درواقع فولادمبارکه و ذوب آهن بیشترین فشار را در عرضه و در بورس تحمل می کنند و نگاه به سایرین نگاه در سایه بوده است؛ ولی فکر  نمی کنم درست باشد ؛شرکتهای بزرگ دغدغه ها و مشکلات بزرگتری دارند. این مسئله که این شرکتها محصولاتشان را در بورس کالا عرضه می کنند، نشان میدهد میخواهند معاملات شفاف بشود و امکان دسترسی به محصولات برای همگان یکسان باشد و در بازار سرمایه برای سهامداران اعتماد را حاکم کنند. این شرکتها هر سال باید بابت این رفتارشان تندیس دریافت کنند؛ اما می بینیم بعضا از جاهای مختلف مورد هجمه قرار می گیرند؛ نمونۀ آن ادعایی است که در مورد فولاد مبارکه مطرح می کنند. درحالیکه موضوع ساده است و از آنها منتقدین خواسته شده محصولاتشان را در بورس بفروشند و روشن کنند از مواد اولیه ای که می گیرند چه درصدی را تبدیل به محصول می کنند؟ چقدر وارد می کنند؟ با چه نرخی از بازار خرید می کنند؟ آیا همه را تولید می کنند؟ همۀ این مسائل به شفاف سازی نیاز دارد که اگر وارد بورس شوند، خودبه خود شفافیت صورت می گیرد.

صحبت ما درمورد بالادست هم در جهت تأمین مواد اولیه مثل سنگ آهن و زغال درست است؛ اما ما نمی دانیم پایین دست چه خبر است؟ باید آنها بیایند شرایط شان را شفاف روی تابلوی بورس بیاورند. سپس اگر در این شرایط احساس شود در حق آنها اجحاف می شود، می توان وارد شد اما قطعا چنین چیزی نیست؛ چراکه اگر غیر از این بود، آنها هم محصولاتشان را روی تابلو بورس عرضه کرده بودند.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر