کد خبر: 872633
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
انتقاد سيد‌مهدي شجاعي از فقدان طرح و برنامه در ادبيات معاصر
سيد‌مهدي شجاعي مي‌گويد: آنچه كه موجب نگراني است، سنت‌هاي سيئه و فسادي است كه در فرهنگ منطقه ريشه دوانده و عمق و گسترش پيدا كرده است. خط مشي وزراي قبلي اين بود كه روزگار بگذرانند و خودشان را به نوعي درگير نكنند.
فرزين ماندگار
 
سيد‌مهدي شجاعي مي‌گويد: آنچه كه موجب نگراني است، سنت‌هاي سيئه و فسادي است كه در فرهنگ منطقه ريشه دوانده و عمق و گسترش پيدا كرده است. خط مشي وزراي قبلي اين بود كه روزگار بگذرانند و خودشان را به نوعي درگير نكنند.
هفته گذشته، تازه‌ترين اثر سيدمهدي شجاعي با عنوان «آن است شيوه حكومت» كه ترجمه‌اي از خطبه امام علي عليه‌السلام به مالك اشتر است، در فرهنگسراي رسانه رونمايي شد. تسنيم به همين مناسبت گفت‌وگويي با او انجام داده است. شجاعي به اين اشاره مي‌كند كه: زماني بزرگ‌ترين مشكل كشور ما جنگ بود و بايد به جنگ مي‌پرداختيم، يك زماني دشمن خارجي بود، يك زماني رنگ باختن ارزش‌هاي اخلاقي و انساني و الهي بود و يك زماني ... ، امروز مشكلات جدي ما فقر، فساد، ظلم و بي‌عدالتي، تبعيض و سوء استفاده از قدرت است و مشكل جدي‌تر اينكه همه‌ اينها به نام دين، اسلام، خدا، پيامبر، مقدسات رقم مي‌خورد و حاصل طبيعي چنين پديده‌اي گريز و نفرت از دين و مقدسات مي‌شود. محور اصلي بسياري از آثار من در سال‌هاي پشت سر گذاشته شده، افشا و مقابله و انذار و تنبه در مواجهه با بانيان و عاملان و مسببان اين فجايع بود. اما در پي قطع اميد از كساني كه خود را به خواب زده‌اند و قصد بيدار شدن ندارند به اين نتيجه رسيدم كه بايد به داد اعتقادات و باورهاي مردم رسيد، چرا كه اگر باورها و اعتقادات ملتي فرو بريزد، هيچ چيز نمي‌تواند آن ملت را از جا بلند كند. بازخواني فرمان امام علي عليه‌السلام به مالك اشتر و رجوع به مباني ارزشي و اعتقادي كه از دستخوش تغييرات به دور مانده است، انگيزه اصلي من براي ترجمه اين اثر به زبان امروزي است.
 
شجاعي مي‌افزايد: قبلاً‌ هم عرض كرده‌ام كه در سلامت و وارستگي وزير جديد ارشاد، آقاي صالحي ترديدي نيست و همين طور آشنايي ايشان با مقوله فرهنگ بسيار خوب و ستودني است اما آنچه موجب نگراني است، سنت‌هاي سيئه و فسادي است كه در اين منطقه ريشه دوانده و عمق و گسترش پيدا كرده است. خط مشي وزراي قبلي اين بود كه روزگار بگذرانند و خودشان را به نوعي درگير نكنند و در نهايت سيستم را دست‌نخورده تحويل نفر بعدي بدهند. شخم زدن اين مزرعه آفت‌زده و ايجاد بستر سالم براي رشد و باروري نهال‌هاي مفيد و ثمر‌بخش، اراده و همتي جدي و تلاشي طاقت‌فرسا و تحملي در مقابل انواع فشارها را مي‌طلبد كه اميدوارم آقاي صالحي عزيز به همه‌ اين قوا مجهز بگردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار