کد خبر: 872631
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
ايده تشكيل شوراي انديشه‌ورزي شبكه‌هاي سيما، بعد از آن شكل گرفت كه مقام معظم رهبري در حكم انتصاب محمد‌سرافراز، رئيس وقت سازمان صداوسيما از كليدواژه «هدايت و مديريت فرهنگ و افكار عمومي جامعه» استفاده كردند...
محمدصادق عابديني
 
ايده تشكيل شوراي انديشه‌ورزي شبكه‌هاي سيما، بعد از آن شكل گرفت كه مقام معظم رهبري در حكم انتصاب محمد‌سرافراز، رئيس وقت سازمان صداوسيما از كليدواژه «هدايت و مديريت فرهنگ و افكار عمومي جامعه» استفاده كردند؛ ايده‌اي كه مي‌تواند يكي از راهبردهاي رسانه ملي باشد. بعد از آن بود كه شوراي انديشه‌ورزي شبكه‌هاي سيما به دستور رئيس سازمان ايجاد شد كه مسئوليت آن با مركز طرح، برنامه و ارزيابي معاونت سيما است. اين شوراها قرار است نقش اتاق فكر شبكه‌ها را ايفا كنند. خيامي، مدير مركز طرح و برنامه سيما درباره تركيب اين شوراها مي‌گويد: تركيب اعضا نيز بايد هم شامل دانش، هم شامل تجربه باشد، هم نگاه‌هاي آرماني و هم نگاه‌هاي واقع‌بينانه در آن لحاظ شود و هم از وجود دست‌اندركاران باسابقه و نخبگان درون‌سازماني و هم نخبگان و صاحبنظران برون‌سازماني بهره ببرد. در تعيين اعضاي اين شوراها همچنين تلاش شده از نسل‌هاي مختلف سني در اين جلسات حاضر شوند.
 
با وجود اين در انتصاب اعضاي شوراهاي انديشه‌ورزي شبكه 3، افق، 5 و اميد، شاهد حضور افرادي هستيم كه مي‌توانستند در محل بهتري يا در موضع ديگري براي مشورت قرار گيرند و درباره حضور در رسانه ملي موفقيت آنها داراي شك و شبهه‌هاي زيادي است. جامعه جوان ايران نيازمند صداوسيمايي پويا است كه بتواند با ميليون‌ها جوان رابطه برقرار كند و لازمه درك جوانان اين است كه حداقل از نظر سن و سال و حتي نوع نگرش، شخصي كه براي حضور در شوراي انديشه‌ورزي انتخاب مي‌شود، تناسبي با جوانان داشته باشد. ولي مي‌بينيم در تركيب شوراها چنين اتفاقي نيفتاده و صرفاً اگر در ميان چهره‌هاي كهنسال عضو شوراها چند چهره جوان‌تر نيز ديده مي‌شود، نمي‌توان آن را به پاي نگرش جوانانه گذاشت. از طرف ديگر اكثر چهره‌هاي عضو در اين شوراها داراي مشاغل متعدد اجرايي هستند كه وقت زيادي از اوقات روزانه آنها را درگير كرده يا خواهد كرد. آيا از فردي با چنين مشغله‌هايي مي‌توان انتظار داشت كه براي بهبود  عملكرد شبكه‌هاي تلويزيوني وقت بگذارد و طرح و ايده نابي را بيان كند؟
 
ايراد سومي كه به تركيب شوراهاي انديشه‌ورزي وارد است، اين است كه افراد انتخابي كاملاً از شخصيت‌هاي دم‌دستي هستند، يعني با كمترين ميزان از جست‌وجو مي‌شد به همين تركيب رسيد، كساني كه خودشان نيز سابقه مديريت در بخش‌هاي مختلف سازمان را دارند و قطعاً اگر قرار بود انديشه نابي داشته باشند پيش از اين اجرايي مي‌كردند و وضع سازمان صداوسيما بهتر از اكنون مي‌شد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار