کد خبر: 872619
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
اعتراض متهم به دادگاه: چرا بازداشتم كرديد؟!
سرانجام زنجاني در دادگاه حاضر شد. پس از درخواست‌هاي مكرر همكاران زنجاني براي حضور وي در جلسات دادگاه‌شان، بابك زنجاني پس از ماه‌ها سوژه عكاسان شد ولي در نهايت با مشاجره لفظي از دادگاه اخراج شد.
سرانجام زنجاني در دادگاه حاضر شد. پس از درخواست‌هاي مكرر همكاران زنجاني براي حضور وي در جلسات دادگاه‌شان، بابك زنجاني پس از ماه‌ها سوژه عكاسان شد ولي در نهايت با مشاجره لفظي از دادگاه اخراج شد.
به گزارش «جوان»، طي ۱۳ جلسه گذشته دادگاه شمس و فلاح‌هروي دو بال زنجاني ادعاهايي را مطرح كردند كه همه آنها به يك نقطه ختم مي‌شد: «ما هيچ كاره‌ايم. همه چيز دست زنجاني بود.» در 13 جلسه گذشته شمس و فلاح هروي بارها موضوعاتي را مطرح مي‌كردند كه قاضي مقيسه آنها را نمي‌پذيرفت و دو متهم اصلي مدام مي‌گفتند زنجاني را به دادگاه فرا بخوانيد. زنجاني ديروز آمد و با توپ پر توضيحاتي را ارائه داد؛ توضيحاتي كه با سؤال و پرسش‌هاي بسياري روبه‌رو و برخي موضوعات ديگري كه تا به امروز مغفول مانده بود، هويدا شد.
  
پيش از نفت
قاضي مقيسه از بابك زنجاني خواست در جايگاه حضور پيدا كند و در خصوص مشاركت حميد فلاح‌هروي در بانك FIIB و فروش بانك FIIB به بانك ملت و مبلغي كه از بانك ملت به فلاح هروي تعلق گرفت، توضيح دهد.
بابك زنجاني اينگونه آغاز كرد: «تير ماه 91 با وزارت نفت شروع به كار كرديم. قبل از اين تاريخ ما فعاليت را با آقايان شمس و فلاح در موردهاي مختلف داشتيم. در حقيقت از سال 88 هر دو با من كار مي‌كردند. آقاي شمس در خصوص هواپيما و خريد كشتي در سال 90 يعني يك سال قبل از حضور وزارت نفت، با من همكاري مي‌كرد و اين موضوع هيچ ربطي به وزارت نفت ندارد.»
قاضي مقيسه با طرح اين سؤال كه فلاح در چند درصد از هلدينگ شريك بوده است و چه مدت عضو بوده، از بابك زنجاني خواستار توضيح شد.
متهم رديف اول پرونده در پاسخ گفت: «حدوداً از سال 89 تا سال 91 زماني كه مي‌خواستم كار را با وزارت نفت شروع كنم، اين همكاري وجود داشت تا اينكه وزارت اطلاعات خواست كه ايشان را كنار بگذارم.»
 
قاضي مقيسه گفت: فلاح استخاره گرفت و خوب آمد كه كنار تو بماند. در خصوص هدايايي كه به فلاح داده شده و خانه‌اي كه به او داده‌اي بگو كه در چه موقعيت مكاني قرار دارد و ارزش مالي آن چقدر است؟ خانه تهران چقدر ارزش دارد؟ ويلاي كيش به چه منظور داده شده است؟
زنجاني در پاسخ به اين پرسش قاضي گفت: «اولاً اين هدايا بابت كاركرد و تجارت‌هايي بوده كه با وزارت نفت داشتيم كه سال 89 تا 90 من آنها را به او دادم. فلاح‌هروي از زماني كه كار كرد قرار بود 3 درصد از سود را به او بدهيم.»
  
بازداشت در امارات
زنجاني با اشاره به موضوع بازداشتش در امارات، مدعي شد: «در تهران با وزير نفت آن زمان تماس گرفتم، ايشان نيز تماس‌هايي داشتند تا در امارات مشكلي پيش نيايد. از بانك FIIB تماس گرفتند و به من گفتند ظرف مدت 15 روز سيستم‌ها قطع مي‌شود و تمام پول‌ها بلوكه مي‌شود. اين موضوع را با وزير نفت وقت در ميان گذاشتم، به او گفتم 4 ميليارد دلار در بانك مسكن براي خريداري شركت گذاشته‌ام.»
 
قاضي مقيسه پرسيد چه كسي شركت را شناسايي كرد؟ بابك زنجاني پاسخ داد: «خودم شناسايي كردم و از فلاح هروي خواستم كه كارشناسي كند. او كارشناسي كرد و گفت در ميان شركت‌هاي معرفي شده دو سه مورد مناسب نيست، اما بقيه سودده هستند. در اين ميان آقاي مرتضوي امروز و فردا مي‌كرد. با ايشان ارتباط گرفتيم كه يا 4 ميليارد يورو را بازگردانيد يا توافقنامه‌ها و قراردادها را مشخص كنيد. وزير نفت وقت گفت بگوييد از اين 4ميليارد، 2ميليارد دلار به ما بدهند تا قبل از اينكه در اين 15 روز پول‌ها بلوكه شوند و شما به جاي 4 ميليارد دلار، 3 ميليارد خريد از نفت انجام دهيد. با فلاح تماس گرفتم و به او اطلاع دادم كه با نفت توافق شده است كه يك فقره از چك‌ها را امضا كند. از شركت خواستيم براي فلاح نامه زدند و او پيش مرتضوي رفت و گفتند چك آماده است. آن زمان به نفت گفتم به جاي يك فقره چك، چند فقره چك به او بدهيد. آقاي فلاح‌هروي در آنجا به دستور من گفته كه چهار تا پنج فقره چك بنويسيد. در نتيجه چك‌ها را دريافت مي‌كند. به او گفتم چك‌ها را به شخصي كه من به او اطمينان داشتم تحويل دهد.»
  
چه كسي بود؟
قاضي مقيسه گفت: نامه حكايت دارد شما او را به فال معرفي كرديد و دستور داديد كه با فال قرارداد ببندد. شما اظهارات او را قبول داريد؟ زنجاني با تكان دادن سر قصد پاسخگويي داشت كه قاضي به او گفت با سر جواب ندهيد، با زبان يا اقرار كنيد يا انكار.
زنجاني خطاب به قاضي گفت: «اصلاً همه بگويند تقصير من است، نهايتش براي من اعدام است.» قاضي مقيسه عنوان كرد: به چه علت بايد شمس وكالت 49 درصد را داشته باشد و به چه منظور همه آن را از فروش نفت پرداخت كرده است؟ شما مي‌گوييد شمس دروغ مي‌گويد؟
بابك زنجاني پاسخ داد: «من نگفتم شمس دروغ گفته است. شما مي‌خواهيد به حقيقت برسيد؟ به شمس بگوييد تو دروغ مي‌گويي. به زنجاني بگوييد تو دروغ مي‌گويي. من معتقدم پرونده ما دو جبهه دارد. بانكي وجود دارد كه يك ميليارد و 967 ميليون يورو پول دارد.»
قاضي مقيسه: «8 هزار ميليارد پول ملت دست شماست.»
زنجاني: «به عنوان صاحب بانك نسبت به آقايان متعهد هستم و بايد آن را پرداخت كنم.»
مقيسه: خب، پرداخت كنيد.
 
زنجاني: «هنوز نمي‌شود.»!
قاضي رسيدگي‌كننده به پرونده به حالت كنايه گفت زودتر پرداخت مي‌كرديد! اما زنجاني با حالت اعتراض پاسخ داد: «شما ما را چهار ماه زودتر بازداشت كرديد.»
در اين ميان نجفي نماينده دادستان با بيان اينكه زنجاني مي‌گويد به بانك خارجي پول را داده است، بايد گفت براساس قرارداد تعهد داشته همين وجوه را براي نفت بريزد.
زنجاني پاسخ داد: «اينها ساختگي است.»
نماينده دادستان گفت: اينها به درد نمي‌خورد.
در ادامه اين دو نفر به مشاجره شديدي پرداختند.
بابك زنجاني به وكيل شركت ملي نفت گفت: «همه چيز شما به درد مي‌خورد براي ما به درد نمي‌خورد؟ اگر پول شركت نفت پاس نشده است، من بايد پول را بدهم.»
قاضي مقيسه هم به ميان آمد و خطاب به زنجاني اظهار داشت شما بنشينيد. شما نيامده بوديد از خودتان دفاع كنيد.
 
بابك زنجاني معترضانه پاسخ داد: «شما نگذاشتيد من حرف بزنم. بايد كمك كنيد كارها را انجام دهيم.»
در ادامه مهدوي وكيل شركت نفت خطاب به قاضي گفت: دهها جلسه هم برگزار شود از آقاي زنجاني يك كلمه حقيقت هم نمي‌شنويد.
بابك زنجاني به اين گفته مهدوي معترض و اين اتفاق منجر به مشاجره لفظي شد و در نهايت قاضي مقيسه براي حفظ نظم جلسه دادگاه، زنجاني را از جلسه اخراج كرد.
با نظر قاضي مقيسه جلسه چهاردهم در ساعت 12:30 به پايان رسيد و مقرر شد جلسه بعدي زماني برگزار شود كه متهم رديف سوم بهبود پيدا كرده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار